Recenze: Vyproštění – John Wick v indickém hávu

Netflix poslední dobou přichází s jedným úspěšným projektem za druhým. V nedávno zveřejněné novince se Chris Hemsworth stává tváří akčního thrilleru, na němž se z pozice scénáristy a producenta podíleli bratři Russoové, stojící kupříkladu za marvelovkami Avengers: Infinity War, Endgame, nebo Captain America: Občanská válka. Jak se podařil snímek, v němž osamělý žoldák dostane za úkol osvobodit syna mafiánského bosse a vzápětí se octne ve válce tamních gangů?

Mnohé ohlasy tento film vynáší na pomyslný piedestal hned vedle v titulku zmiňované akční série John Wick. Chtělo by se podotknout, že předpoklady pro tento žánr tvůrci příliš nemají, nicméně Russoové mají na kontě i skvělou dvojku Captaina Americy, která se asi nejvíc vymyká settingu klasických komiksových filmů dle mustru MCU (jako takový má právě blíže ke klasickým špionážním thrillerům), a dále pak také stojí za úvahu, že režie se v případě Vyproštění ujal někdo jiný. Dotyčným je Sam Hargrave, který má zatím na režisérském kontě jen jeden krátkometrážní snímek s názvem Seven Layer Dip. Tudíž se jedná o debut na poli celovečerního filmu.

Zdroj: Netflix

Pokud takto budeme ke snímku přistupovat, seznáme, že se v rámci žánrového vymezení jedná o vskutku velice povedený počin. Nicméně do kvalit Johna Wicka, který se zlepšuje s každým dílem, a jenž se pomalu stává novou definicí, obrozující akční filmy jako takové, má ještě daleko. Vyproštění se liší nejen prostředím, ale i vskutku velmi jednoduchým příběhem – hlavní protagonista zkrátka provádí svého svěřence skrz jednu přestřelku za druhou až po celkem povedený závěr. Přímočarost tu sice má něco do sebe, ale o nějakém inovátorství, nebo nedej bože nepředvídatelnosti se opravdu mluvit nedá. No a pak je tu akce. Ta tu prostě tak nějak je. Nevyrazí dech a nenadchne. Po zhlédnutí jsem si jednoduše nemohl vybavit nějaký výraznější moment, který by mi utkvěl v paměti a pro nějž bych se na film měl potřebu podívat znovu. Zkrátka slušně, rutinně odvedené řemeslo. Nic víc, nic míň.

Zdroj: Netflix

Chris Hemsworth je sympaťák. To je bez jakýchkoli sporů pravdou a dokázal to nejen jako superhrdina tam, kde si ho asi vybaví většina diváků (Thor: Ragnarok, kde ukázal nečekanou komediální tvář) ale i jako charakterního herce v ceněném dramatu z prostředí závodů formulí Rivalové, nebo tarantinovsky zamotané podívané Zlý časy v El Royale, kde si pro změnu zahrál záporáka. Ve Vyproštění ale krom jedné docela hezké scény hned v úvodu, která se následně na konci povedeně prolíná s epilogovou scénou nedostává jeho postava skoro žádný prostor, kde by mohl předvést své kvality. Žoldák Tyler Rake je prostě jako vystřižený ze šablon obdobných filmů.

Zdroj: Netflix

Neohrožený stroj na zabíjení s poněkud klišovitou motivací pro to, co dělá. Duši této postavě nevdechne ani několik procítěných a poněkud toporně napsaných dialogů mezi akčními sekvencemi. Zamrzí i nepropracovanost vedlejších postav a antagonistů, které sice ztvárňují zajímaví a skvělí herci (namátkou třeba ze Stranger Things známý David Harbour, či půvabná Golshifteh Farahani). Co je to ale platné, když v zásadě nic moc nepředvedou a vlastně se celou stopáží jen mihnou bez většího vlivu na okolní dění a ve výsledku i prožitek diváka.

Vyproštění je slušným (a docela drsným) akčním filmem, u kterého nejvíce zamrzí promarněný potenciál. Protože je velmi citelné, že mohlo jít opravdu o výborný snímek. Takto se jen v jedné ve dvou scénách hned vprostřed filmu vyšvihneme nad průměr, aby vše tak nějak vyšumělo do ztracena bez nějaké hmatatelnější gradace, či naplňujícího finále. Byť to příjemný závěr maličko zachraňuje, spolu s naplněným osudem hlavního hrdiny, kterému chybí zbytečný patos (což je dobře). Upřímně doufám, že se v tomto případě sequelu nedočkáme, protože vcelku uspokojivě uzavřenou linku hlavního hrdiny (tady se jedině dá hovořit o nějakém vývoji postavy) by to dokonale pohřbilo. Celé je to velmi dobře řemeslně natočená, ale ve výsledku nenápaditá akční podívaná, která si v momentálním filmovém bezvětří rozhodně zaslouží pozornost, ale nedá se od ní čekat nic víc, než že prostě na ty bezmála dvě hodiny zabaví a udrží pozornost…

Film je k dispozici ke zhlédnutí v portfoliu platformy Netflix.

Vyproštění / Extraction
USA, 2020, 117 min