Recenze: Avengers: Infinity War (2018) – Thanos proti všem

Tento snímek je bez jakýchkoli debat obrovskou událostí pro všechny příznivce superhrdinských komiksových filmů. Jde o projekt, na který jsme čekali už od prvních Avengerů, kdy se Thanos poprvé objevil v potitulkové scéně. Uběhlo pár let a MCU se pořádně rozrostlo. V roce, kdy tento filmový vesmír slaví desáté narozeniny, vstupuje symbolicky do kin obrovský filmový event, který zatím nemá obdoby. Je finální střet všech se šíleným titánem a jeho nohsledy opravdu tak významnou a vrstevnatou metou, nebo došlo jen na plochou akční rubačku?

Pojďme si tedy bez spoilerů říci jedno: Bratři Russoové to dokázali! O nejnovějších Avengerech, jenž měli být víc než pohou týmovkou superhrdinů, se hovořilo jako o snímku, který se tentokrát bude soustředit primárně na zápornou postavu. A je tomu skutečně tak. Tento film, jakkoli se v něm prohání skoro všichni staří, noví, i zapomenutí známí je vystavěn právě okolo této postavy. MCU trpělo až na několik výjimek velkou devizou v podobě záporných postav na jedno použití, kterým leckdy scházela motivace pro jejich činy. Většinou to bylo na úkor akce či potřeby představit spíš hlavního hrdinu, se kterým se počítalo v dalších snímcích. Russoové jsou tvůrci, kteří toto pravidlo prolomili v Občanské válce s Helmutem Zemo, který byl velmi dobře ztvárněným nepřítelem (navíc nezemřel, takže se s ním možná setkáme).

V případě Infinity War je Thanos víc než jen zlounem na létajícím trůnu. Je přesunut takřka do pozice titulního hrdiny. Celý film si prakticky ukradl pro sebe. A to i přes to, kolik prostoru je všem hrdinům věnováno. Jeho minulost a osobnost prostupují celým snímkem, který nám představuje postavu, jež je věrná komiksové předloze (snad až na jeho fascinaci zosobněním Smrti, která tu ale vlastně v přenesené podobě též figuruje) a konečně dává všem superhrdinům jednotný cíl, hrozbu, která je předčí po všech stránkách. Thanos je unikátní právě svou nesmířlivostí, kdy má vytyčený jasný cíl, pro jehož dosažení udělá cokoli. V tom tkví jeho největší síla a slabina zároveň. Není ale bezemoční zlou figurkou, jak se v průběhu filmu ukáže. Pro dění zcela zásadní je tu pak jeho vazba na Strážce galaxie. Krom Thanose samotného je velmi dobře vybalancována účast ostatních postav, kdy pochopitelně nejvíce času je věnováno Iron Manovi, nicméně nedá se říci, že by tvůrci někoho opomenuli (snad až na jednu výjimku, ale nebudeme jmenovat).

Pro mě osobně je dlouhodobě nejzajímavější sledovat Bruce Bannera/ Hulka, protože už od třetího Thora je vidět, že se na tomto charakteru a jeho vývoji pracuje. Banner jako takový má v tomto snímku mnohem více prostoru, může projevovat daleko širší paletu emocí, najít sebedůvěru. Namísto zeleného obra se tak soustředíme na něj, což je ohromné plus vzhledem k tomu, že právě ty nejlepší komiksy s Hulkem mají blíže k psychologickým thrillerům, než k akční jízdě. Jsou to jen náznaky, ale i přesto potěší. Právě tak jako odlehčující humorná interakce mezi postavami, kterou komiksoví fanoušci milují od dob Whedonových Avengers. Právě humor a někdy i tlačení na pilu vtípků je častým terčem kritiky celého MCU. Tady ovšem musím uznat, že se tu sice hláškuje o sto šest, ale není to na úkor atmosféry. Protože to, jak celý snímek skončí, se nese v hodně temných tónech. Tady veškeré sliby o velkých událostech skutečně nelhaly. Ačkoli ne všechno je definitivní, velká část událostí v této části je jistě (doufám) nevratná. Navíc nás první díl Infinity War zanechá v momentě, kdy je těžké odhadnout, co se bude dít v jeho pokračování. Nebo spíše jak konkrétně se to bude dít.

Líbí se mi též zapojení „Thanosových dětí,“ což je skupinka jeho fanatických následovníků a vykonavačů jeho vůle, kteří zvěstují jeho příchod a jsou to i oni, kdo se superhrdiny měří síly. Akci a efektům není prakticky co vytknout, postavy spolupracují, mění se i jejich styl boje (nejen vizáž). Překvapivě dobrá je i hudba, kdy je snímkem prostoupen právě jeden výraznější titulní motiv Avengerů, známý kupříkladu z trailerů (mimo předchozí filmy s Avengers samozřejmě). Celý více než dvě hodiny dlouhý snímek si zaslouží velkou chválu zejména za konzistentnost. Režiséři s producenty zde zašli takřka až na hranu toho, kolik postav lze do jednoho filmu nacpat, aniž by to působilo nepřehledně. Dokonce si troufnu tvrdit, že ačkoli se předpokládá že jste předchozích osmnáct filmů v rámci universa viděli, dokázal by se u Infinity War bavit i člověk předchozích událostí neznalý.

Inu, je to tu. Nejenže tu konečně máme výborného záporáka, jenž je středobodem celého filmu a paradoxně je pro jeho charisma a motivaci (jakkoli zvrácenou) celkem těžké jej nenávidět, ale jedná se o velký event, který nadobro změní celé MCU jednou provždy. Další fáze, které se po Infinity War budou odvíjet, budou bezesporu něčím novým, něčím odlišným. Krom Thanose samotného je největším plusem brilantní vyváženost celého počinu, kdy se daří udržet film přehledným a hlavně; neskutečně zábavným! Od první scény až po tu poslední se neustále něco děje a vy se při sledování prakticky ani nestíháte nudit. Závěrem filmu prostupuje temnota a celkem překvapivá depresivnost a definitivnost, u které nezbývá než doufat, že nebude další částí pohřbena. V rámci universa snímek navíc nabízí i nejedno překvapení, které ocení zejména ti, jenž viděli předchozí snímky. Skutečná provázanost celého universa se odráží v Kamenech nekonečna, které jsou konečně zasazeny do celkového kontextu, je nám odhalen jejich účel. Bezpočet otázek, které nedaly debatujícím fandům po dlouhá léta spát, jsou konečně zodpovězeny. Skepsi stranou, Avengers: Infinity War jsou splněným snem fanoušků superhrdinského mainstreamu a zaslouží si veškerou pozornost. A samozřejmě, jak už je u Marvelu zvykem, rozhodně nezapomeňte na potitulkovou scénu, jež vás příjemně navnadí na další dění.

Avengers: Infinity War
USA, 2018, 149 min
Akční / Fantasy / Sci-Fi
Režie: Anthony Russo, Joe Russo
Scénář:  Anthony Russo, Joe Russo
Předloha: Stan Lee, Jack Kirby, Jim Starlin (komiks)
Hrají: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Chris Evans, Scarlett Johansson, Josh Brolin, Benedict Cumberbatch, Tom Holland, Chris Pratt, Zoe Saldana, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Chadwick Boseman, Don Cheadle, Anthony Mackie, Sebastian Stan, Dave Bautista, Pom Klementieff, Danai Gurira, Karen Gillan, Peter Dinklage, Tom Hiddleston, Benedict Wong, Letitia Wright, Idris Elba, Gwyneth Paltrow, Benicio Del Toro, Bradley Cooper, Vin Diesel, Carrie Coon, Florence Kasumba, Winston Duke, William Hurt, Sean Gunn, Kerry Condon, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, Stan Lee, a další.

Na film Avengers: Infinity War si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).