Recenze: Thor: Ragnarok (2017) – Testosteronem nabité barevné epično

Celkem to utíká. I Thor už si v rámci tohoto filmového fikčního světa zažil mnohé. Do kin vstupuje třetí díl sólových dobrodružství severského Boha hromu. Tohoto snímku se tentokrát ujal novozélandský režisér Taika Waititi (Hon na pačlověky). Už z prvních trailerů bylo zřejmé, že po nedomrlém a místy nudném Temném světě, se tvůrci rozhodli v třetí části jít na věc tak trochu jinak. Barevněji a odvázaněji. Ragnarok je momentálně svou stylizací a směřováním často přirovnáván k veleúspěšným Strážcům galaxie. Sedí toto srovnání?

Vlastně v zásadě ano. Ale tak trochu i ne. Samozřejmě se zde sází na humor, který většinou funguje velmi dobře, nicméně i přesto se filmařům podařilo misky vah dostatečně vybalancovat a snímek tak nepůsobí jen jako imitace úspěchu jiné komiksové barevné sci fi taškařice. Ragnarok je v řadě motivů, stále vcelku svébytným a vrstevnatým filmem. A to je jedině dobře. Krom Thora tu je ještě jeden velký hrdina, na kterého jsme dlouho čekali. Samozřejmě se už léta se spekulovalo o tom, jaká bude vlastně role Hulka v tomto dobrodružství (ostatně posuďte sami, jak moc jsme se tenkrát v dohadech strefili my) Osobně mne jako komiksového fandu minisérie Planeta Hulk zamrzelo, že se děj jako takový alespoň o trochu víc nezaměřil na Gladiátorské zápasy a celkovou Hulkovu cestu od otroka k šampiónovi. Ale tento film není o něm a už tak je zde mnoho dějových odboček. Přesto se podařilo pomrknout na diváka znalého komiksu řadou odkazů, a to dokonce i v podobě vedlejších postav, z nichž některé jsou k popukání.

Hulk jako takový pak prodělal od konce druhých Avengers slušný pokrok a vzhledem k tomu, že strávil dlouhou dobu, aniž by se proměnil zpět na Bruce Bannera, se i dost změnil. Ale nechte se překvapit, každopádně je vidět, že s touto postavou má Marvel do budoucna (k radosti všech, co znají nějaký ten lepší, více psychologický komiks s Hulkem) velké plány. Co se Thora samotného týče, pokud se dříve učil zodpovědnosti a pokoře a bojoval za Asgard a všech devět světů Yggdrasilu, zde dochází k jeho definitivnímu přerodu v božského panovníka. A nejen proto, že přijde o Mjolnir a bujnou hřívu… Thor jako takový zde skutečně vyzrává, právě tak jako Loki, který se konečně zbaví stigmatu už trochu předvídatelného ukřivděného záškodníka. Díky tomu oba obnoví sourozenecké vazby a naučí se (tentokrát asi definitivně) spolupráci. Jednoho až celkem zděsí, co za fanfikce z tohoto vzejde, ale to jen tak na okraj. Oba bratři jsou tentokrát spojeni tou největší z hrozeb. Bohyní smrti Helou, která si uzurpuje asgardský trůn.

Hela v podání Cate Blanchett je jednoduše dokonalá. Jak se dalo očekávat, vychutnala si herečka tuto postavu s takovou grácií, že scénáři odpustíte, jak si zahrává s původní severskou mytologií (v níž je Hela Lokiho dcerou, zatímco zde je tomu trochu jinak). Opět se přepisuje historie a tentokrát se víc než kdy jindy otřeme o Odinovo pokrytectví v podobě jeho dávného tajemství. A když jsme u Hely, dojde i na jednu z obávaných prastarých stvůr, tedy obrovitého vlka Fenriho. A když máte ve stejném snímku obřího vlka a Hulka, no… Zkuste si to představit. A těšte se. Další z postav, které ve filmu střetneme, je despotický vládce planety Sakaar, kterého si vystřihl Jeff Goldblum. A toho nejde než milovat. Je přiměřeně slizký a šílený, charismatický, inu zkrátka… Jeff Goldblum. Co víc dodat. V celkovém dění, které má hned několik linií vypravování trochu zamrzí pozměněný Ragnarok jako takový, ale tady se prostě dá chápat, že jeden film je na rozsáhlé téma málo. Naopak se zde daří všechno ukočírovat a tvůrci si neukousli příliš velké sousto. Tak či tak, Ragnarok, tedy prorokovaná katastrofická událost, se vlastně řeší a rozřeší až v závěrečné bitvě (nepočítáme- li scénu hned v úvodu, kterou posléze i málem zapomenete).

Jedna z mála věcí, co mě na filmu štve, je že jsou zde opět (a nyní už definitivně) nevyužiti Thorovi parťáci, kteří si říkají Bratři ve zbrani (Warriors Three). Jde o postavy, které se objevily ve všech třech filmech, a vy si je přesto možná ani nepamatujete (Volstaag, Hogun a Fandral). Přitom v komiksech mají i velmi zajímavá vlastní dobrodružství. Když už jsme u vedlejších postav, svou úlohu tu sehrál pochopitelně i starý známý; strážce Bifrostu Heimdall (Idris Elba). Za zmínku pak ještě stojí Valkyrie (Tessa Thompson), a Skurge (Karl Urban), což jsou další charaktery s (více a méně) významnou úlohou. Co na Ragnaroku potěší hlavně fanoušky stále expandujícího světa, je směřování k Infinity War a události, jež do budoucna nadělají ve světě Marvelu pořádnou paseku. Jsou zde zkrátka změny, které budu mít velký dopad nejen v rámci Thorovy série, ale celého vesmíru. A je to právě tato provázanost, která dělá MCU tak jedinečným. Nu a když jsme u té provázanosti, objeví se tu i jistý nejmocnější čaroděj Marvelu (není samozřejmě už delší dobu žádné překvapení, že jde o Doctora Strange v podání Benedicta Cumberbatche).

Pokud vás na Thorových sólovkách dosud bavila hlavně vlastní mytologie a jistá odlišnost od hlavního proudu filmů v MCU, nejspíš se tady zrovna radovat nebudete. Thor: Ragnarok je sice v patřičných momentech dostatečně pevný, a nadále rozvíjí tradiční motivy, přesto se ale v mnohém opravdu blíží Strážcům galaxie (hlavně nahláškovaným humorem a barevností). Samotná stylizace a vizuálno dokáží opravdu nadchnout a akce je zkrátka perfektní. Trochu zamrzí snad jen odklon od dosavadního tónu řady, spolu s tím, že je skvělý závěrečný zvrat z druhého dílu rozřešen poněkud rychle a jednoduše. Nicméně Thorův přerod ve vyzrálého vůdce který převzal zodpovědnost potom, co se plně ztotožnil se svou mocí, se ve všech významných bodech povedl a byť jde o snímek poněkud přímočarý (ostatně jeho ústředními charaktery jsou dva nejhorkokrevnější Avengeři), stojí za pozornost a fandy prostě nezklame…

Thor: Ragnarok
USA, 2017, 115 min
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci fi
Režie: Taika Waititi
Scénář:  Eric Pearson, Craig Kyle, Christopher Yost
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrají: Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Tom Hiddleston, Idris Elba, Anthony Hopkins, Cate Blanchett, Jeff Goldblum, Tessa Thompson, Karl Urban, Jaimie Alexander, Sam Neill, Ray Stevenson, Benedict Cumberbatch, Tadanobu Asano, Taika Waititi, Clancy Brown, Lou Ferrigno, Stan Lee, Rachel House, Rob Mayes, a další.

Na Thor: Ragnarok si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).