Recenze: Captain America: Občanská válka (2016) – Avengers proti sobě

Nejočekávanějším filmem roku zahajuje studio Marvel Fázi 3, v němž se proti sobě staví dvě nejznámější tváře Avengers – Captain America a Iron Man.

Vůdce nově vzniknuvších Avengers, Steve Rogers (Chris Evans), povolá svůj tým, aby zasáhl proti nebezpečnému nepříteli. Akce je sice úspěšná, nicméně Avengers za sebou opět nechají pěkný nepořádek. To přiměje OSN k radikálnímu řešení – hrdinové musí být pod kontrolou a jejich další případná mise musí být schválena. To se samozřejmě nelíbí Rogersovi, který je zásadně proti. Překvapivě kladný postoj zaujímá Tony Stark (Robert Downey Jr.), jenž dohled schvaluje. Avengers se tak rozdělí na dva tábory. Na čí straně je pravda?

captain-america-civil-war

Hned po oznámení názvu třetího dílu o Kapitánovi Americe bylo jasné, že se diváci, a zejména fanoušci snímků od Marvel Studios, mají na co těšit. Adaptování známého komiksu Občanská válka zcela jistě přitáhne do kin o hodně víc lidí, ale také to tvůrcům ztíží práci nad kontrolou tak monstrózního projektu. Captain America: Občanská válka totiž představuje prakticky celou sestavu týmu Avengers, tedy kromě Thora a Hulka. Místo nich se nám stihli představit nové tváře, které se dosud v marvelovském univerzu neukázaly. Řeč je o Black Pantherovi a Spider-Manovi. Jak to mohlo dopadnout? Překvapivě nadmíru dobře.

panther

Velkou zásluhu na tom má režisérský tandem bratrů Russoových, kteří natočili předloňský hit Captain America: Návrat prvního Avengera. Ten se vyznačoval syrovějším a dospělejším přístupem ke komiksové látce a snímek tak působil lehce realistickým dojmem. Mix špionážního a politického thrilleru s kupou vynikajících akčních scén producenty přesvědčil, že pokračování dostanou na starost opět Anthony a Joe Russoovi. Svou práci odvedli rovněž skvěle i s postavami, když se poprvé představili Sam Wilson (Anthony Mackie) jako Falcon a Sharon Carter (Emily VanCamp) jako Agentka 13. Oba dostali svůj prostor a v příběhu měli důležité slovo. To samé režiséři aplikovali i pro Občanskou válku. Ale k tomu se vrátím za chvíli.

civilwar56e1afd80d8551

Důležité je zmínit jednu věc, o které se debatovalo snad rok před premiérou samotného filmu. Je to příběh o Steveu Rogersovi nebo o Avengers? S nadsázkou se totiž Občanské válce přezdívá Avengers 2,5 kvůli hojnému zastoupení členů superhrdinského týmu. Dobrá zpráva je, že zlí jazykové pravdu neměli, poněvadž se nové dobrodružství převážně věnuje téměř až bratrskému poutu mezi Steveem a Buckym Barnesem alias Zimním vojákem. Pravda, Občanská válka shrnuje všechny díly Avengers a poslední, již zmíněný Návrat prvního Avengera, konkrétně katastrofické následky po misích Avengers, nicméně hlavní dějová linka, pakliže je ve filmu sekundární, je právě Steve – Bucky. A to je ten důvod, proč se nejedná o Avengers 2,5 nýbrž o regulérní pokračování o stoletém americkém patriotovi.

cw-3.0

Občanská válka skvěle popisuje, jak moc jsou Avengers pro svět nepostradatelní, ale také jak moc jsou nebezpeční. Vstup komise OSN do hry je pro další sérii marvelovských filmů zásadní, protože je to hybná síla tohoto snímku. Právě smlouva, kterou musejí Avengers podepsat, rozdělí skupinu na dvě frakce. Obě mají rozumné argumenty pro své jednání a pro diváka je složité se rozhodnout, komu má vlastně fandit, pakliže není horkokrevným fanouškem jednoho z hrdinů. Nebyl by to ovšem Marvel, aby nepředstavil i nějakou specifickou zápornou postavu. Člověk by si řekl, že spor mezi postavami Avengers jako náplň filmu stačí, ale teď se dostáváme ke zmíněné práci s postavami.

null

Záporák Baron Zemo (Daniel Brühl) totiž nepůsobí šablonovitě a jeho činy mají svá opodstatnění. Svým způsobem toho člověka chápete, třebaže jedná podle svých pravidel. Má to v hlavě srovnané a přesně ví, co chce. V Občanské válce má své místo a snímek by bez něj nedával ani smysl. To samé platí i pro nové postavy – Black Panthera (Chadwick Boseman) a Spider-Mana (Tom Holland). Vícero prostoru má africký hrdina Black Panther, jenž je známý jako wakandský princ T’Challa. Spider-Man není na plátně sice tolik času, nicméně svou úlohu zvládl dokonale a Marvel dokázal, že další přeobsazení pavoučího muže bylo výborným tahem. Jeho dialogy s Iron Manem či Kapitánem Amerikou vás pobaví, akční scény pohltí a nová teta May v podání oscarové Marisy Tomei oslní. Obě superhrdinské postavy jsou představeny nenásilně a s přesným načasováním se objeví na scéně. Russoovi prostě bodují na všech frontách a jejich další projekt, regulérní pokračování Avengers s podtitulem Infinity War, které bude rozděleno na dvě části, snad nemůže dopadnout špatně.

Russoovi potvrdili formu z Captain America: Návrat prvního Avengera a naservírovali úžasný mix akce, nadsázky, humoru, síly přátelství a politikaření. Nakopnutí marvelovské Fáze 3 nemohlo dopadnout lépe a je jen dobře, že nové díly Avengers bude mít na starosti stejný režisérský tandem.

Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil War
Stopáž: 148 minut
Režie: Anthony Russo, Joe Russo