Recenze: Napoleon působí jako upoutávka na čtyřhodinovou verzi

Bitva u Slavkova i ve vašem kině.

Zdroj: Sony Pictures

Napoleon je jedním z filmů, který vyvolával diskuze už před svým uvedením. Režisér Ridley Scott, stojící za kultovním Gladiátorem nebo Posledním soubojem si jako své další téma vybral opravdu silný životní příběh francouzského císaře. V této recenzi si povíme, jak se snímek vydařil. Co hodnotit nebudu, je historická věrnost, protože o tu se Scott nesnaží a ani nikdy nesnažil. Jak se tedy Napoleon povedl coby možná nejočekávanější velkofilm roku?

Tak nějak napůl. Rozhodně nepůjde o průšvih. Ale ani o velkolepý filmový zážitek, jenž ve vás bude rezonovat dlouho po zhlédnutí. Verze, kterou máme možnost vidět v kinech působí uspěchaně a neuceleně. Kdyby se celkově věnovalo více prostoru bitvám, které jsou skutečně velké a dynamické na úkor vztahové roviny, bylo by to lepší. Historická věrnost pak nikdy nehrála roli v projektech pětaosmdesátiletého filmařského veterána, jakým Scott bezpochyby je. Že na to budou lidé i tak nadávat, není příliš překvapivé. Ve fiktivním příběhu ze starověkého Říma si může tvůrce možná dovolit mnohem víc, než v podstatně lépe zdokumentovaném období Francie koncem 18. a počátkem 19. století.

Zdroj: Sony Pictures

Ano, Napoleon tu z děl vypálí na pyramidy. Ano, bitva u Slavkova probíhala ve skutečnosti jinak, než je tomu zde. A ano, historici i nadšenci do dějin najdou celou řadu chyb, které mně jako laikovi unikly. Výborné zdůvodnění toho, proč toto není tolik důležité v případě filmového zpracování, kdy se nejedná o dokudrama, ale něčí vypravěčskou vizi, si můžete přečíst zde u kolegů z Kinoboxu. To, jak dostatečně nosný je vztah Napoleona a Josefíny, na němž dílo stojí a padá, je pak docela jiná otázka. Naopak potěší snaha o vcelku komplexní zachycení Napoleonovy osobnosti, jež rozhodně není žádným stavěním pomníku, ale ani prvoplánovou karikaturou.

Zdroj: Sony Pictures

Začínáme Velkou francouzskou revolucí a od této chvíle postupujeme chronologicky příběhem Napoleonova života až k porážce u Waterloo a vyhnanství. Phoenix Napoleona vykresluje tu jako až dětinsky vzteklého ambiciózního muže, tu jako přemýšlivého vládce a vojevůdce. Přesto jsem se nemohl ubránit dojmu, že se z takového hereckého jména a takové historické postavy dalo vytřískat mnohem víc. A to bych tak nějak řekl o celém počinu. Často se ani nestihnete zorientovat, co se přesně odehrává, aby děj poskočil někam úplně jinam. A právě to celé podívané ubírá na emocích a zainvestovanosti diváka, které budou zkrátka minimální…

Zdroj: Sony Pictures

Poslední slova Napoleona Bonaparte, když umíral ve vyhnanství na ostrově Svatá Helena měla být tato: „Francie. Armáda. Hlava armády. Josefína.“ S tím nás seznámí i film. A dalo by se říci, že právě okolo těchto slov vystavěl režisér Ridley Scott svůj projekt. Zdaleka nejvíce však od toho posledního. Jak napovídaly i trailery, ve středu snímku totiž stojí vztah Napoleona s císařovnou Josefínou. Ale trochu jinak, než by se možná dalo očekávat. Tedy jako toxický a manipulativní, zejména z jeho strany. Problémem snímku je, že se namísto vztahové roviny dostatečně nevěnuje politickému pozadí a bitvám.

Díky tomu je vše nesmírně zkratkovité, jako by si Scott vytvořil bingo a jen si odškrtával, co vše by se mělo ve filmu objevit. Ano, víme že se má časem objevit čtyř a půl hodinová verze. Jenže co naplat, i kino sestřih by měl fungovat sám o sobě. Působit úplně. A tady se to bohužel moc nepovedlo. Řada událostí by si zasloužila větší pozadí a více pozornosti. Snímek je řemeslně výborně zvládnutý, Joaquin Phoenix a Vanessa Kirby hrají své hlavní role skvěle. Trochu problém je, že Phoenix je pro roli zkrátka už moc starý. Bitvy, když už na ně dojde, jsou epické. Ale chybí tu nějaký moment, z něhož bychom se příslovečně řečeno posadili na zadek. Jako by si tato verze zkrátka ukousla příliš velké sousto a film držel pohromadě velmi hrubým stehem

Napoleon
USA, Velká Beritánie, 2023, 158 min
Historický / Válečný / Životopisný