Recenze: Indiana Jones a nástroj osudu je připomínkou starých dobrých časů, které nikdo nevrátí

Mezi nejočekávanějšími snímky roku se zatím nachází značná zklamání. Tak třeba namátkou. Flash vzbuzuje mimo rozčarovanosti a finančního neúspěchu přinejmenším pocity přesycení komiksovou tématikou. Andersonovo Asteroid City má diváky nudit po stránce efektů i scénáře a odpudiví noví Transformers snad nemohou bavit nikoho, komu už je víc jak osm let. Vedle nich působí návrat jednoho z posledních ikonických akčních hrdinů, který kdysi redefinoval mrtvý dobrodružný žánr a stal se popkulturní ikonou, jako zjevení. První reakce na poslední dobrodružství nejznámějšího filmového archeologa však hovořily velmi rozpačitě. Jak tedy Indy dopadl?

Ano. Lehce rozpačitě. To jsou slova, která mi k tomuto snímku sedí asi nejvíce. Spousta věcí stárne dobře, ale každý, kdo někdy viděl Pulp Fiction ví, že i víno se časem změní na ocet. A v případě akčních hrdinů a popkulturních ikon to loučení bývá obtížné. Pátý Indy by se dal brát jako jakýsi reparát po nepříliš vydařeném Království křišťálové lebky, které někdo akceptuje, někdo by na něj nejradši zapomněl. Zde na režijní stoličku po Stevenu Spielbergovi usedl James Mangold. Ačkoli je určitě škoda, že se s hrdinou neloučí jeho spolustvořitel, Mangold byl dost možná ideální volbou. Jednak má na kontě výborné filmy (namátkou třeba Walk The Line, Le Mans ’66), a jednak pravděpodobně bude důvodem, proč si Lucasfilm (a tedy Disney) pro tento úkol velkého rozloučení s kultovní postavou vybral právě Mangolda, další z jeho filmů.

Z filmu Indiana Jones a nástroj osudu (Falcon).

Logan: Wolverine. Právě tam se totiž dokázal vypořádat s podobně náročným úkolem a udělat za ikonickým komiksovým hrdinou ne přímo důstojnou tečku, ale dost možná revolučně odvážný vykřičník, jaký se jen tak nevidí. Problém je, že u Jonese byly podmínky pravděpodobně svázanější. Pokud by se kdokoli bál o výraznost hlavního hrdiny, není to třeba. Harrison Ford to v sobě stále má a i přes pokročilý věk stále utáhne prakticky celý film na vlastních ramenou. A to i když nebudeme počítat část filmu, kde je digitálně omlazený. Samozřejmě jeden musí vzít v potaz, že na věci jako fyzika nebo realističnost se zde nehraje. Pokud to i s ohledem na věk hlavního hrdiny skousnete, nebude to vadit. Právě to je i součástí rozpačitosti, kterou jsem výše zmiňoval. Inu jak už padlo, vidět dětské hrdiny stárnout, je těžké. Naštěstí se tu alespoň tak často nenaráží na hrdinův věk jako třeba ve čtyřce.

Harrisonu Fordovi zdatně sekunduje Phoebe Waller-Bridge jakožto Indyho kmotřenka Helena, která zde v úloze mladší souputnice vystřídala Shiu LaBeoufa (jeho nepřítomnost je příběhově v rámci možností vysvětlena dosti dobře). U Heleny je těžké mít výhrady, dodává snímku ženský šarm a lehkost, ovšem její dějové motivace nedávají smysl a jeden by na ně potřeboval návod. Zbytek obsazení je skvělý. Ať už se bavíme o záporacích (Mikkelsen, Holbrook, Kretschmann), vedlejších kladných postavách (Kebel, Banderas) a nebo prostě navrátivších se starých známých (Rhys-Davies).

Zápletka je místy co do logiky takřka bolestně děravá. Těžko říci nakolik je to vlivem faktu, že scénář psali čtyři lidé. Nutno ale dodat, že zrovna zde se v rámci série dá nějaká ta nesoudržnost snadno odpustit. V příběhu se nejdříve částečně vracíme do protagonistovy minulosti, kde Indiana opět bojuje s nacisty, aby nám byl ukázán pro dobrodružný žánr tolik stěžejní „MacGuffin,“ za kterým se budou postavy honit. A krom toho jsme tu svědky právě omlazeného Harrisona Forda. Nutno dodat, že efekty tu zdaleka nejsou tak špatné, jak jsem se obával a jsou dle mého neodborného názoru udělané tak dobře, jak to jen šlo.

Posléze se vracíme do přítomnosti, kde jsme svědky neutěšeného pohledu na Indyho coby čerstvého penzistu zkroušeného ranami osudu. Nebyl by to Henry Jones Jr., aby se nevydal ještě na jedno poslední osudové dobrodružství. A opravdu to, minimálně co do akce a různých rozmanitých prostředí a používaných dopravních prostředků, je asi nejbohatší Indiana Jones vůbec. Jenže tomu chybí nějaký zapamatovatelnější moment, který by nám utkvěl. Ono tu vlastně vše funguje, ale tak nějak sterilně. Učebnicově. Krom nějakých těch hezkých odkazů a mírné nostalgie se k vám ono dětinské nadšení z dobrodružství prostě nevrátí. V superhrdinské vyprázdněnosti blockbusterových komiksáren by Indiana mohl a měl působit jako zjevení. Bohužel mezi ně (nejen) nezranitelností protagonisty tak trochu zapadá…

Funkční nostalgie, které chybí srdíčko. Indiana Jones a nástroj osudu se mi hodnotí obtížně. Zvlášť jakožto někdo, kdo jako dítě původní Spielbergovu trilogii (a vlastně i pozdější proklínaný čtvrtý díl) miloval a sjížděl ji často ještě na VHS kazetách. A kdykoli v televizním vysílání. A jeho klony, ať už to byla Mumie, Lovci pokladů, nebo třeba nízkorozpočtový Flynn Carsen, jsem miloval rovněž. Pokud pro vás Indiana není jedním z TĚCH srdcových hrdinů z dětství, pravděpodobně z mého hodnocení pár desítek procent uberte. Já jít níž nemůžu. Už jen s uvědoměním, že jediný dobrodružný akčňák, který si z kina vybavuji, bylo Uncharted. A nový Indiana je rozhodně lepší. Harrison Ford má stále charisma za tři. Přesto je to vlastně standartní akční film. Jako rozloučení s legendou rozhodně nepřináší žádnou ostudu, minimálně po stránce akce a spádu je napěchovaný řádně a ona víc než slušná stopáž vám uteče bez problémů. Krom několika málo dojemných scén a opravdu hezkého finále, které příznivcům série dá mnohem hezčí tečku za oblíbeným hrdinou, než Křišťálová lebka ale Nástroj osudu nevybočuje z řady a je mnohem víc úspěšnou sázkou na jistotu, než nějakým jedinečným zážitkem, ze kterého se posadíte na zadek. Otázkou je, zda jste to od něj vůbec čekali. Kdyby tento snímek nevznikl, asi by to nevadilo. A závěrem nelze než smutně konstatovat, že tento starý archeolog patří do muzea. I tak jsem se na něj ale podíval víc než rád…

Indiana Jones a nástroj osudu /  Indiana Jones and the Dial of Destiny
USA, 2023, 154 min
Dobrodružný / Akční