Recenze: Flash je dlouhá a přeplácaná labutí píseň DCEU. Místy i temná a osudová

Foto: Warner Bros.

Propojené filmové universum komiksového DC a filmového studia Warner Bros. má za sebou už celou řadu dobrých, ale i rozporuplných filmů a brzy mu bude konec. Celý svět superhrdinů dostane po pár dotočených projektech vale, za vším se udělá tlustá čára a začne se od znova. Razantní krok nového vedení filmového DC Studios v podobě Jamese Gunna a Petera Safrana dává smysl, jakkoli moc může fanoušky bolet. V příštích pár letech nás proto čekají známé postavy se zbrusu novými tvářemi a příběhy. Filmový Flash si v této situaci stojí poněkud nešťastně. Je projektem, který měl vyjít někdy v roce 2018 a odstartovat jakési obrození DCEU. Po odkladech, přetáčkách a kauzách představitele titulního hrdiny Ezry Millera, kdy to několikrát i vypadalo, že bude zrušen, je film konečně venku. Stojí ale vůbec ještě za to?

Záleží notně na vás a vašich očekáváních. Flash nejen že dnes už z podstaty nemůže dobíhající komiksový vesmír zachránit (vyjdou ještě druhý Aquaman a Blue Beetle, který by ale už měl být součástí vznikajícího DCU), ale vlastně je už víc než pravděpodobné, že nejde o nějaký velký milník. Dynamiku má přitom počin hned zpočátku slušnou. Vrhá nás spolu s chudákem Barrym Allenem, který se ani nestihne nasnídat, přímo do akce a přiznám se, že tohle mě bavilo. Flash jako nejistý mladík, který v civilu pracuje ve forenzní laboratoři a jako hrdina bojuje se zločinem po boku zkušenějších hrdinů jako je Batman (Ben Affleck) nebo Wonder Woman (Gal Gadot), zní zkrátka fajn. Vůbec by mi nevadilo takové civilnější pojetí ve stylu Spider-Manů od Sama Raimiho. To zde ale bohužel dlouho nevydrží a opět dojde na záchranu nejen světa, ale rovnou celého multiversa.

Foto: Warner Bros.

Po naháněcí scéně, kde Batman pronásleduje zločince, přichází první velká Flashova akce, kde se tvůrci očividně snažili napodobit ikonické scény s Quicksilverem v konkurenčních X-Menech. A nemohu než poznamenat, že se to nepovedlo a animace zde působila naprosto otřesně. Umělá CGI mimina, co nevypadala jako mimina, byla opravdu podivná a je zvláštní, že u snímku, co byl tak dlouho v produkci, se to nepohlídalo. A je toho víc. Později (jak vidno v trailerech) se Flash vrací do minulosti, aby zvrátil rány osudu, díky nimž je jeho otec ve vězení. Jak už to tak bývá, hrátky s časem jsou zrádné a protagonistovi tato snaha pořádně zavaří. Se svým mladším já rázem čelí generálu Zodovi a pomoci mu může jen starý Batman s jinou tváří a poslední potomek Kryptonu…

Foto: Warner Bros.

Místy špatné efekty pokračovaly. V záběru, kde je najednou Ezra Miller dvakrát jako různá verze sebe sama, působil jeden z dvojice najednou hrozně uměle, a takových nedokončeně působících detailů by se našlo víc. A všiml jsem si toho já coby naprostý laik. Přitom je zde řada sekvencí, které uměle nepůsobí. Většina soubojů, kde je Batman (kterýkoli) se vydařila a působí efektně. O to víc jsou pak kontrastní a do očí bijící scény nezdařené. Ale co si pochvalu rozhodně zasluhuje, je nový Flashův kostým. Působí mnohem lépe, stylověji a komiksověji než snyderovské „brnění.“ Nemluvě o tom, že se vejde do prstenu. A Flashovy blesky jsou konečně žluté. Což je vše inspirované komiksy. A to je fajn. Zaujal mne i cool gadget: hodinky s jejichž pomocí si hrdina hlídá kalorie, které používáním svých superschopností rychle spotřebovává. Právě tyhle svěží nápady a prvky byly super a je škoda, že jich ve filmu nebylo přítomno víc.

Foto: Warner Bros.

Ezra Miller ve své roli předvádí to pojetí Flashe, na jaké jsme z jeho předchozích vystoupení v DCEU filmech zvyklí: nejistý, neuroticky ukecaný a hláškující. Pokud se vám líbil posledně, bude se vám líbit i teď. Navíc hned dvakrát. Hraje dobře a daří se mu navíc ztvárnit skvěle rozdíl mezi dospělým, zkušenějším Flashem a jeho teenagerskou verzí, jež je hozena do vody a vše se učí za pochodu. Osobně mi Millerovo pojetí role sedí a jeho Flashe mám docela rád. Sasha Calle je coby Supergirl sympatická, ale nedostává se jí patřičného prostoru. A navíc Shannonův Zod prostě bez Clarka Kenta jako osudový záporák moc nefunguje.

Foto: Warner Bros.

A vlastně i u toho Keatona si řeknete, že je super ho po takové době vidět v ikonickém obleku Temného rytíře. Jako Batman je pořád naprosto parádní, ale ani postavě jako takové, ani její úloze v příběhu to moc nepřidává. Prostě tam je jako jedna velká chodící úlitba fandům. Osobně bych klidně coby fanoušek Burtonových filmů uvítal spíš návrat Michaela Keatona v plnohodnotné sólovce, ale co už. Pokud vám toto stačí, budete nadšeni. Stejně tak jako z několika dalšími cameí určených výhradně fandům popkultury. Jedním z největších (příběhových) problémů Flashe dle mého je, že vlastně jde o minimálně dva filmy v jednom. Jednak se vlastně do značné míry díváme na origin postavy, protože ten se nám tak úplně dopodrobna v rámci universa neukázal, jednak na velkolepý crossover. Problém ale je, že zrovna Flashpoint Paradox, z něhož snímek v mnoha ohledech vychází, poskytuje dostatek látky na více než jen jeden film. A taky je problémem, že i přes notnou dávku obsahu prostě Flash působí tak nějak… dlouze. A přitom přeplácaně.

Verdikt

Flash je vlastně tak rozháraný a nesoudržný, jako celé DCEU. Najdou se v něm naprosto skvělé momenty. A momenty naprosto tristní. Andy Muschietti coby režisér s rozdanými kartami skutečně dělal co mohl a jeho Flash funguje. Místy je překvapivě temný a osudový. Ne vždy je ale humor v něm, nebo právě ona osudovost dostatečně úderná. Rozhodně nejde o průšvih, nýbrž o standartní, krom často skloňovaných cameí prakticky ničím nevybočující superhrdinský film o hrátkách s časem a paralelními světy.

Právě tyto prvky, kde by se filmaři mohli totálně vyřádit, se nedaří ve filmu dlouhodobě funkčně vytěžit. A to ani u Marvelu… Zda to, čím nové dobrodružství rudého běžce oplývá, není trochu málo, je další otázka. Stejně jako do jaké míry se s přítomnými událostmi kolem cestování v čase a dimenzemi bude pracovat v budoucnu nad rámec snadného odůvodnění třeba dějových nesrovnalostí v Blue Beetle. A odpověď je skoro bolestně jistá – minimálně. Určitě je škoda, že Flash nedostal svou šanci mnohem dřív. Když už koncept paralelních dimenzí a cestování v časem použily jiné superhrdinské snímky, vypadá vedle nich maličko jako chudý příbuzný. Snaze o velkolepost navzdory. Někdy i pár vteřinová camea a easter eggy vám prostě celý film nezachrání.

Smršť gagů, akce, divných efektů, nepodstatného děje a tak nějak všeho, co z posledních let v komiksových blockbusterech dobře známe. Smršť, u níž dost možná budete sem tam koukat na hodinky s nevyřčenou otázkou, jak dlouho to celé ještě bude trvat. Kdyby tohle šlo ven před pěti lety tak, jak bylo původně zamýšleno: bez přetáček a s významem pro universum, bylo by to jiné. Takhle se jedná o průměrný komiksový film, který nepřináší nic, co by nebyl dávno daný standart. Snad jen tu a tam slušný humor a místy rutinní a zábavná, místy po stránce CGI překvapivě špatná akce (scéna s miminky mě bude dlouho strašit ve snech). Nad vodou snímek drží sympatická camea (hlavně navrátivší se Michael Keaton jakožto Batman, který to v sobě pořád má) a celkem odsýpající příběh, kterému by slušel jasnější, ucelenější směr a hlavně kratší stopáž. Neoriginalitou a šablonovitostí komiksové produkce přejedení diváci si Flashe neužijí. Fanoušci snad ano. Zda dojde na sequel, je otázka. Mně osobně by ale i v případě této postavy nevadil nový a snad i svěží (re)start…

Foto: Warner Bros.