Recenze: Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství

Po šesti letech se marvelovský mistr mystických umění Doctor Strange dočkal své druhé sólovky. Už předem bylo jasné, že by mělo jít o první film z MCU s hororovými prvky. Proto Marvel povolal po odchodu původního režiséra jak mistra požadovaného žánru, tak otce všech komiksových filmů, Sama Raimiho. Režisér původní trilogie Spider-Man s Maguirem v titulní roli se tak po dlouhých letech opět snaží diváky a Hollywood přesvědčit, že do starého železa ještě nepatří.

Doktor Strange v mnohovesmíru šílenství navazuje především na seriál WandaVision, který u nás zatím neběžel – je dostupný pouze na streamovací službě Disney plus. Pokud jste tedy minisérii neviděli, měli byste tak udělat co nejdříve. Ale zpět k ději. Mladá America Chavez, která umí cestovat skrze vesmíry, se dostane do reality našeho hlavního hrdiny. Když si vyslechne její příběh, tak navrhne, že by jim mohla pomoci Wanda Maximoff. Jak se ale ukáže, Wanda má s mladičkou Americou jiné záměry, a proto Strangeovi nezbývá nic jiného, než dívku před Wandou ochránit.

Comeback Sama Raimiho

Poté, co režisér Scott Derrickson, jenž režíroval první film o mystickém mágu, ohlásil, že kvůli tvůrčím neshodám projekt, respektive druhý díl opouští, fanoušci si lámali hlavu, kdo by jej mohl nahradit. Tomu, že marvelovský boss přijde se Samem Raimim, nemohl ze začátku věřit téměř nikdo. Jak se ale ukázalo, o vtip se nejednalo. Režisér spider-manovské trilogie, která položila základy dnešního MCU, se projektu upsal a díky covidové pauze měl společně se scenáristou Michaelem Waldronem (Loki, Rick a Morty) dost času, aby začali úplně od samého začátku.

Od začátku snímku, který začíná akční scénou a příchodem hrdinky Americy Chavez, je patrné, že Marvel dal sice Raimimu volnou ruku, co se stylu týká, ale i tak to byl film na zakázku. Jednak šlo o představení paralelních světů – nějak si nemohu zvyknout na slovo mnohovesmír -, a jednak potřebovalo studio prodat publiku i novou superhrdinku. I to je nejspíš důvod, proč původní režisér Derrickson před natáčením filmu odstoupil. Chtěl točit zkrátka něco jiného. Nováček v MCU Raimi zase v rozhovorech říkal, že si chtěl dokázat, že na to ještě má, proto do toho šel.

Stejní parťáci, nová výzva

Raimi se mohl opřít nejen o své schopnosti, ale i o další výborný soundtrack Dannyho Elfmana, který skládal hudbu k prvním dvěma Spider-Manům. Jeho místy až temné skladby daly vzpomenout na výrazné hudební motivy právě ze Spider-Mana, což fanoušci jistě ocení. Ve snímku se opět potvrdilo, jak režisér umí právě s hudbou pracovat, respektive v jakých momentech má co znít a kdy má být naprosté ticho. V tomto ohledu Raimi ze svého citu neztratil vůbec nic a mé srdce filmového fanouška při pohledu na plátno plesalo. Ve spolupráci se střihačem Bobem Murawskim, jenž se podílel od Armády temnot na značné části Raimiho filmů, zase pro diváky připravil přehlednou akci a klasické raimiovské scény.

Co se týká audiovizuální stránky a hororových elementů, byl jsem nadmíru spokojený. Raimi odvedl výbornou práci a sám sobě dokázal, že do starého železa tedy opravdu nepatří. Menší problém ale nastává, pakliže se detailněji ponoříme do příběhu, který může dávat smysl až tak po druhém zhlédnutí.

Doktor Strange a Scarlet Witch

Leckdo může být zklamaný, že potenciál paralelních světů nebyl prozkoumán ještě více, protože Strange zakotví pouze ve dvou alternativních realitách. Pro příběh je to vlastně dobře, protože to není o cestování „mnohovesmírem“, ale především o bolesti a naštvanosti Wandy Maximoff v podání naprosto famózní Elizabeth Olsen. Herečka předvádí coby marvelovská hrdinka svůj nejlepší výkon, protože zde na to měla doopravdy prostor. Její dějová linka je paradoxně zajímavější než ta hlavního hrdiny. Benedict Cumberbatch sice opět potvrzuje, že se do role mistra mystických umění hodí, ale za tento snímek slízne smetanu především Elizabeth Olsen.

Největší problém jsem měl s radou Iluminátů, jejíž existence spoilerem není, protože se o ní mluvilo v televizním spotu. Zkrátka šlo vyloženě o scény pro fanoušky, které ve filmu vůbec být nemusely. Jinak je to asi největší kaňka, protože snímek jako takový držel pohromadě a díky dvouhodinové stopáži příjemně odsýpal. Kdyby Raimi dostal na starost i trojku, tedy pokud by se mu vůbec chtělo jít do toho znovu, vůbec bych se nezlobil.

Doktor Strange v mnohovesmíru šílenství splnil to, co předeslal – jde o jinou marvelovku, jež nabízí nejen hororové prvky, ale i spoustu možností, jakými směry by se mohlo studio díky paralelním světům vydat. Sam Raimi ukázal, že řemeslo umí stále dokonale, protože v akčních a místy hororových scénách je jako ryba ve vodě. Navíc neztratil nic ze svého někdy až trhlého humoru. Ačkoliv snímek v některých pasážích trochu pokulhává – scénář nepatří k nejchytřejším -, Raimi z toho vyždímal maximum. Díky jeho stylu a audiovizuálnímu pojetí se na tento film nebude vzpomínat jako na další běžnou marvelovku.

P.S. Cameo Bruce Campbella je naprosto boží.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness / Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství
USA 2022, 127 min