Recenze: Uncharted – Hra na jistotu, nebo revoluční adaptace?

Trvalo to dlouho a stálo to několik režisérů, kteří dostali připravovaný film na starost. A také herců, zvažovaných k obsazení do role Nathana Drakea. Jeden z nich v odsunovaném projektu nakonec hraje, ale ne hlavního hrdinu, nýbrž jeho mentora. Až tak dlouho. Uncharted je ale konečně tady a vstupuje do kin. Ambice má rozhodně značné. Ustojí však tato adaptace srovnání s herní sérií? A co víc, překročí jí vržený stín?

Zmíněnou sérii videoher znám a hrál jsem ji, tudíž mohu srovnávat. Ve své podstatě se jednalo o variaci a přímou odpověď na jinou silnou značku, a sice kultovního Tomb Raidera s ikonickou hrdinkou Larou Croft, jen s mužem coby hlavním protagonistou. Řešení puzzlů, pátrání po dávných pokladech v odlehlých koutech světa a v neposlední řadě i přepálená a strhující akce – to vše jsou atributy, kterými se tento herní subžánr dobrodružných akčních adventur vyznačuje. A jak právě Tomb Raider, tak Uncharted jsou jich plné. Vývojáři z Naughty Dog s Nathanem Drakem udeřili hřebík na hlavičku a jejich hrdina se stal oceňovanou špičkou na herním trhu. Bylo tedy jen otázkou času, než se dostane na filmovou verzi. V tomto případě docela dlouhého času.

Poslední, čtvrtý díl Uncharted patří po právu k obecně nejlépe hodnoceným hrám, uvedeným na konzoli PS4. Nejde než srovnávat. Film, který měl velice obtížnou a táhlou produkci nakonec dostal na starost režisér Ruben Fleischer (Zombieland: Rána jistoty, Venom) a má před sebou poměrně obtížný úkol – splnit očekávání fanoušků, namlsaných velmi oblíbenými hrami. Hlavní hrdinové jsou sympatičtí a mají mezi sebou ty staré známé slovní přestřelky, jaké známe z her. Zároveň je tu přítomný onen dějový prvek, kdy ve společnosti zlodějů nemůže jeden druhému věřit, což přináší nejeden zábavný zvrat.

Problém herních adaptací je, že naráží na neustále se rozšiřující možnosti videoher, jež nejen že kopírují filmový styl vyprávění, ale ještě přidávají interaktivní prvek, kterému spolu s mnohem většími možnostmi mohou filmy mnohdy jen obtížně konkurovat. Uncharted se o to ani moc nesnaží. Dosti značně se inspiruje a „vyzobává“ si to, co se mu hodí do krámu. Má svižné tempo, které ubíhá tak příjemně, až člověk zapomene na řešení nelogičností v ději (a dokonce by mu odpustil Sullyho bez kníru a mladého Natea). Ono to nejen v rámci žánru, ale i toho, co je teď v kinech není tak těžké. Vedle toho, jak hloupý je třeba nedávno uvedený Moonfall, působí Uncharted bezmála jako práce géniů.

I Spider-Man: Bez domova měl v příběhu nejednu díru a byl to jeden z největších zážitků loňského roku. A když už zmiňujeme pavoučího superhrdinu, nejde než se zastavit u Toma Hollanda. S rolí Nathana se sice popasoval slušně a jako titulní protagonista je sympaťák, hraje však jednu a tutéž roli. Což může být maličko problém. Já osobně jsem prostě i v Uncharted viděl Spider-Mana. Třeba to bude s dalším případným pokračováním lepší. Snímek je pak plný odkazů na hry (pozorný divák si všimne nejednoho eastereggu, ale i výborného a vtipného camea, u kterého jsem se od srdce zasmál), což rozhodně potěší. V rámci filmu skvěle funguje vztah mentor x žák mezi Sullym a Nathanem (když odhlédneme od toho, jak moc to připomíná Tonyho Starka s Peterem Parkerem) a vlastně celé obsazení je s přimhouřenýma očima a dávkou zvyku dosti přiléhavé. Jediná škoda je Antonia Banderase, který je bolestně nevyužitý na úkor méně zajímavé postavy. Podobně jako třeba u Mortal Kombatu budete mít na konci filmu pocit, že to nejlepší by mohlo být teprve před vámi v dalších potenciálních dílech, které snímek vzhledem k otevřenému konci a potitulkové scéně naznačuje. Vzato kolem a kolem jde rozhodně o jeden z těch lepších snímků na motivy hry.

Povedený a přímočarý akčňák, který slavné sérii nedělá ostudu. Ve víc jsem nedoufal a právě to jsem v kině dostal. Uncharted je výpravným dobrodružným filmem, který si bere to nejlepší z herní předlohy a přenáší to na plátno. A vlastně nic víc nedělá. Což není nutně na škodu, protože to stačí. Protentokrát. Tvůrci prostě vsadili na jistotu, a krom castingu hlavních postav (který prostě někomu sedne a někomu ne – rozhodně však mezi sebou mají Mark Wahlberg (který byl původně zvažován na roli Nathana Drakea) s Tomem Hollandem tu potřebnou chemii) nám servírují jeden velký fanservis, který je zábavný, přepálený a jednoduchý. Nepřináší sice nic revolučního, ale je rozhodně nadprůměrnou akční dobrodružnou podívanou, která dává vzpomenout na Indianu Jonese či Lovce pokladů a rozhodně se zařadí mezi ty lepší adaptace populárních herních značek. Jako někdo, kdo si hry zahrál a užil mohu vlastně říci, že bych v tomto případě opravdu rád pokračování, které závěr filmu přímo naznačuje – a co víc, rozhodně by se v něm mohli ovšem filmaři trochu více odvázat a nehrát tolik na jistotu. Návštěvu kina nelze v tomto případě jinak, než doporučit jak fandům (berte to jako origin o začínajícím Nathanu Drakeovi), tak divákům předlohou nepolíbených.

Uncharted
USA, 2022, 117 min
Akční / Dobrodružný