Recenze: Le Mans ’66 – Nádherně natočená závodní podívaná

Tohle nám chybělo. Od Rivalů snad nebylo v kinech pořádné adrenalinem nabité drama plné závodění a osudovosti. Le Mans ’66, nebo také Ford v Ferrari, jak zní zahraniční název snímku, slibuje trochu od všeho. Trochu akčním řízem nabitých závodů, trochu dramatu plného zajímavých postav, a v neposlední řadě exkurz do zákulisí boje automobilek Ford a Ferrari o prvenství v ikonickém a tradičním 24 hodinovém závodě. Jak se vydařil očekávaný snímek?

Le Mans ’66 je mnohem víc filmem o lidech, než o autech. To samozřejmě neznamená, že se zde nedočkáme závodů. Naopak. Je jich tu požehnaně a jsou zatraceně autentické. A parádní. Takhle dobře natočenou akci jsem naposledy viděl v Prvním člověku. Podobně jako v něm divák prožíval každé nebezpečí a nástrahy v kokpitu raketoplánu, i zde si budete skutečně připadat, že jste součástí závodů, že neskutečnou rychlostí se řítící auto, vyhnané na samou hranici jeho možností řídíte vy, ne protagonista. Důkaz, že pohlcujícího dojmu je film schopen i bez 3D technologie.

Zvenku jsou pak záběry na dráhu mnohem dramatičtější, než by kdy v reálu mohly být. Pokud vás dokáže naprosto přikovat k sedačce film z prostředí, jež vám jinak nic neříká, je to film zatraceně dobrý. Tento počin vyvolává naprosté vzrušení a radost ze závodění. Takovou tu klukovskou; ten ryzí zápal, který někteří přetaví v celoživotní lásku k motorismu, jiní si jej ponechají ve formě vzpomínek na hraní s angličáky. Za pozornost stojí i efektní soundtrack od pánů Marca Beltramiho a Bucka Sanderse, který nepůsobil rušivě, nicméně na druhou stranu nebyl ani nevýrazný. Tedy byl přesně takový, jakou má filmová hudba být. Mít řadu výrazných motivů, které skvěle dokreslovaly atmosféru a vyvolávat touhu si jej opatřit a poslechnout separovaně. Ústředním motivem většiny tématicky spřízněných filmů je snaha o dosažení čehosi nemožného, postavení protagonistů před velkou překážku, jež se zdá být nepřekonatelná. A zde je toto spolu s řadou konfliktů mezi protagonisty vytěženo na maximum.

V rovině lidské tak snímek funguje zdaleka nejlépe. Naprosto očekávaně si samozřejmě nejvýraznější roli utrhl Christian Bale, jenž v roli legendárního britského jezdce Kena Milese září. Nutno dodat, že Matt Damon mu jako konstruktér Carroll Shelby zdatně sekunduje a do úlohy vplul velmi přirozeně. Skoro jako by mu byla šitá na míru. Jako laik, který se o automobilové závody nezajímá samozřejmě nemohu posoudit, nakolik se film drží faktů (kupříkladu až záškodnické kousky, které zde týmu Ferrari při závodě páchá Shelby mi přišly vymyšlené, byť mezi oběma stájemi byla velká rivalita).

Z toho mála, co jsem si okolo zjistil a také jak Ford v Ferrari působí, je to celé až na pár výjimek jako celek nesmírně věrné a dobové. Všechny postavy jsou nejen výborně obsazené, ale i zahrané. Jediný charakter, který mi trochu neseděl, byl Henry Ford II., jenž místy působil až jako příliš velká karikatura svého předobrazu. Ale nebylo to nesnesitelné, jen trochu na hraně. Enzo Ferrari pak naopak působil hodně věrohodně, skoro až „kmotrovsky.“ Zkrátka správný italský podnikatel. Navíc zde má vůči Milesovi docela hezkou scénu v závěru filmu, která k vyústění, jež v sobě odráží lásku k závodění, nikoliv nutnost vyhrávání, přidává uspokojivou tečku. Uvidíte sami.

Film se promítá ve 2D, 4DX, IMAX, VIP Chodov a Dolby Atmos.

Le Mans ’66 je nádherně natočeným filmem, z něhož přímo čiší ryzí filmové řemeslo. Jde o film, na který nejen, že se skvěle dívá, ale funguje i po všech ostatních stránkách. Na ploše bezmála tříhodinové stopáže nepostrádá ani na okamžik dynamiku a napětí. Je filmem o lásce k závodění, ale i přátelství. Poskytuje příběh plný zvratů a zákulisního boje z prostředí automobilek a konstrukčního týmu Fordu, který je těžko uvěřitelný, byť dramatický oblouk zde zřejmě napsal sám život. Ať už se vyobrazované události udály tak jako na plátně či ne, postavy díky skvělému scénáři a castingu působí uvěřitelně a reálně. Zejména pak chemie mezi Damonem a Balem vykreslovala takové to správné chlapácké kamarádství. Líbilo se mi, že na rozdíl od jiných životopisných filmů se zde nekončilo oním velkým závodem, ale i tím, co následovalo. Kdo zná další osud Kena Milese, ví. Tenhle film výrazně vyčnívá z řady popcornovek a mainstreamových filmů, přičemž se jedná o jeden z nejvýraznějších a nejlepších počinů, jaké do konce roku v kině uvidíte. Stojí za pozornost.

Le Mans ’66 / Ford v Ferrari
USA, 2019, 152 min
Drama / Životopisný / Sportovní
Režie: James Mangold
Scénář: Jason Keller, James Mangold, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth
Hrají: Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Ray McKinnon, Josh Lucas, JJ Feild, Noah Jupe, Wyatt Nash, Ian Harding, Tracy Letts, Stefania Spampinato, Wallace Langham, Jonathan LaPaglia, Rudolf Martin, a další.

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY