Dálava jako dvojportrét a otevřená výpověď

Přečtěte si

Rychle a zběsile 9: Seznamte se s Torettovou rodinou v minutovém teaseru

Nic není důležitějšího, než rodina. Slova, kterými mudruje Vin Diesel už téměř dvě dekády, slyšíme i v prvním teaseru...

V síti: Hon sexuálních predátorů začíná. Dění v traileru se nechce ani věřit

V novém traileru, už teď hojně probíraného dokumentu V síti, se ale dějí věci... 3 herečky, 3 pokojíčky, 10 dní...

Justice League Dark: Co chystají DC a Abramsův Bad Robot?

Zejména díky studiu Bad Robot producenta J.J. Abramse se u Warner Bros. a DC chystá řada nových projektů, založených...

Autor

Profilový obrázek
Jakub Kos
Student fotografické a filmové tvorby, co pendluje mezi Jihlavou, Prahou a Brnem. Pravidelně píšu do tištěných magazínů Artikl a Uni, pracuju pro ČSFD jakožto administrátor tuzemské tvorby, dále se podílím na mnoha festivalech, výběrem Febiofest, Mezipatra, Ostrava Kamera Oko a další. Film je životní styl.

Dálava je celovečerní dokument režiséra Martina Marečka a scénáristy Tomáše Bojara, původně zamýšlený jako hraný film. Pojednává o osudu jedné rodiny, která se z nějakých důvodů – jež by mohly být spoilerem – rozdělila na dvě poloviny. Zatímco česká část rodiny (otec Vít a syn Gríša) žijí v Brně, matka s malou dcerou se odstěhovaly do ruského Divějeva, malého města vzdáleného asi 800 kilometrů od Moskvy.

Ústředním motivem dokumentu je cesta Víta s autistickým a svérázným Gríšou do Ruska, dá se tak mluvit o formě dokumentární road movie. Výjimečná a zajímavá je ale primárně ve způsobu vyprávění, kdy se Vít noří do minulosti skrz vzpomínky ve svém deníku, a kdy je vše dokresleno archivními záběry. Intimní dvojportrét otce se synem měl premiéru na Karlovarském filmovém festivalu, kde získal velice dobré ohlasy.

Díky tomu se však neobjevil v programu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, jelikož dnešní festivalová politika odmítá na dvou prestižních festivalech promítnout stejný film v soutěžní sekci. Je to škoda, jelikož Dálava patří právě svou bezprostředností a jemností k nejlepším českým dokumentům letošního roku. V kinech se objeví od 7. listopadu díky distribuční značce AČFK.

Martin Mareček je známý český etablovaný dokumentarista, dramaturg, pedagog na katedře dokumentární tvorby pražské FAMU, držitel Českého lva za nejlepší dokumentární film roku 2011 Pod sluncem tma. Tomáš Bojar je režisérem dokumentárních filmů FC Roma (nominace na Českého lva), Mimořádná zpráva a Letní hokej.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také