Recenze: Rivalové (2013)

Chris Hemsworth a Daniel Brühl

Ron Howard je velmi zvláštní režisér. Jednou nás, filmové nadšence, dokáže oslnit úžasnými dramaty jakými jsou například Čistá duše, Těžká váha nebo Duel Frost/Nixon a někdy zase šlápne úplně vedle a naservíruje publiku nudné a tuctové Dilema nebo tak trochu nedotažené knižní adaptace Dana Browna – Šifra mistra Leonarda a Andělé a démoni. I díky této „pozoruhodné“ nevyrovnanosti jsem se velmi těšil na jeho další snímek. Film o dvou jezdcích formule 1 – Rivalové.

Chris Hemsworth a Daniel Brühl
Chris Hemsworth a Daniel Brühl

Předem musím upozornit, že toto téma mi není nijak zvlášť blízké. Jasně, jména jako Schumacher, Vettel nebo Alonso znají i ti, kteří tomuto adrenalinovému motoristickému sportu neholdují. Ovšem události ze závodních okruhů, které se odehrávali před téměř čtyřiceti lety, to už je jiná. I tak mě ovšem myšlenka filmu o dvou osobnostech, co si své spory řeší jak na trati v autech, tak v zákulisí, velmi zaujala. K Rivalům jsem proto přistupoval s velkým očekáváním a už takhle zkraje recenze musím říct – povedlo se to!

A o co vlastně ve filmu konkrétně jde? James Hunt je nenapravitelný sukničkář a playboy se vším všudy, kterému nevadí sednout si za volant pekelně rychlého stroje s několika promili apod. Na druhé straně je Niki Lauda perfekcionistický závodník, který přípravě a závodění věnuje všechen svůj čas i na úkor vlastní neoblíbenosti. Oba si jdou po krku během usilování o titul mistra světa formule 1 a neméně napínavé jsou i jejich rozepře mimo závodní okruhy. Nicméně zde je asi scénář trochu záměrně umělecky vyhrocený. Dočetl jsem se, že Hunt s Laudou k sobě měli mnohem blíže a přátelštěji, než jak zobrazuje film Rona Howarda. Ale když to funguje na stříbrném plátně, tak proč ne?

Trochu jsem byl zděšen, zda dokáže režisér s pouhými 38 milióny dolarů efektivně zvládnout akční závody a nezpůsobit tak, že bude film vypadat lacině. Obavy však byly zbytečné. Honičky v retro formulích vypadají fantasticky. A to především díky úžasně dynamické kameře a originálním záběrům (tráva vedle tratě, předjíždění na několika metrech, dopadající déšť na monoposty). Dalším strašákem pro mě bylo zvládnutí a vyrovnání děje při přechodech z okruhů velkých cen do poklidnějších dialogových záběrů. I zde jsem byl velmi mile překvapen. Dokonce bych se i nebál říct, že právě v těchto momentech je i hlavní síla celého snímku.

Tam, kde Rivalové zaslouží označení „vynikající film“, není možná trochu překvapivě během honiček na závodištích, ale v těch klidnějších fázích. Momenty z nemocnice, z tiskové konference nebo z kolísavého vztahu Hunta s vlastní ženou jsou klenoty snímku. Klíčová sezona šampionátu, při které zuří slavné souboje Niki Lauda vs. James Hunt, je až na pár výjimek zobrazena pouze pomocí krátkých sestřihů a konečného výsledku. Větší prostor je tedy věnován osobním životům hlavních hrdinů. Zde jsou oba herci, Chris Hemsworth (Hunt) i Daniel Brühl (Lauda), naprosto fantastičtí. Myslím si, že to nebude jen můj vlastní názor, když řeknu, že Brühl zde podává jeden z nejlepších hereckých výkonů posledních let. Pochvaloval si ho i sám velký Niki Lauda, který dokonce na premiéře filmu údajně prohlásil, že se občas při sledování zapomněl a myslel si, že je na plátně on sám. Hemsworth sice hraje bohémského Hunta jako takového Thora, ale i to sedí a jeho nejlepší momenty jsou především s popichování svého rakouského rivala. Celkově casting proběhl velmi povedeně (zaregistrovali jste ve vedlejších rolích několik skvělých herců z Her o trůny nebo Špíny Baltimoru?), i když si oba hlavní herci vlastně kradou celý film pro sebe.

Co říci závěrem? Sám za sebe říkám, že takto povedený film jsem v kinech už dlouho neviděl. Můžete namítnout, že i v létě jsme viděli moc dobré snímky – třetí Iron Man, Muž z Oceli nebo druhý Star Trek. S tím naprosto souhlasím, ale upřímně – Rivalové jsou ještě o třídu výše. Vděčí za to bezchybné režii Rona Howarda, chytrému a silnému scénáři Petera Morgana a (ne)uvěřitelným hereckým výkonům (nominaci na Oskara pro Daniela Brühla prosím). Strhující, dojemné, vtipné, dramatické a nezapomenutelné. Pro mě jako diváka jsou zatím Rivalové naprosto jednoznačně filmem roku 2013.

• Rivalové / Rush
  • Životopisný / Sportovní / Drama / Akční
  • Stopáž: 123 minut