Recenze: Shazam! (2019) – Nejlepší marvelovka od DC?

Představte si puberťáka, který zničehonic přijde ke schopnostem hodným Supermana. Šílené? Infantilní? Ano. A právě takový je i nový Shazam!

Pokud vám lépe seděl temný tón, který nastolil Zack Snyder, tak ruce pryč. Tady se ho příliš nedočkáte… Shazam, neboli v minulosti superhrdina známý jako Captain Marvel (toto jméno má DC zakázané používat, protože konkurenční Marvel vyhrál spor ohledně tohoto jména se svým protějškem), se od většiny komiksových postav liší.

Ano. Shazam je prošpikovaný hláškami a až parodizujícím humorem. Nebere se vážně, a přesto… Je zde humor přes čáru? Ne. Naopak. Podařilo se výborně balancovat mezi skvělým humorem, který si bere na paškál nejrůznější žánrová klišé po vzoru těch nejlepších marvelovek (jako Strážci galaxie, či  Thor: Ragnarok), ale zároveň se mu daří být dostatečně vážný a poučný v momentech, kdy je to třeba. Tvůrci zkrátka moc dobře chápou, co má hlavní postava takového filmu představovat a vědí, jak se zažitými komiksovými šablonami vzniku superhrdiny pracovat tak, aby byla ona klišé (kterým se vyhnout nedá) umně použitá a někdy i značně obrácená.

Pojďme to vzít od válu. Na co Zack Snyder ve svých superhrdinských melodramatických snímcích plných efektivních zpomalovaček, okatě studiových efektů a až úsměvné vážnosti (zdravíme „Martha“ scénu) docela zapomněl? Na to, že superhrdinové mají být vzorem ctností. Někým, kdo chybuje, ale slouží zároveň od jistého bodu vyprávění jako morální vzor a nakonec se vždy zachová správně. Superman by neměl lámat vazy. A měl by se trochu víc usmívat. Shazam to zvládá. DC zde dokazuje, že má k dispozici výborné postavy a když chce, dokáže si udělat legraci i samo ze sebe a ze svých pochybení.

Zpočátku se mladí protagonisté budou chovat přesně tak, jak byste čekali od kluků, kteří dostanou přístup k superchopnostem. To se ale změní s příchodem zla, které tu má velmi konkrétní podoby (přece jen kouzelně pohádková mytologie je tu silně přítomna, vzhledem ke starým a tedy i trošku naivním komiksovým kořenům postavy (Shazama, neboli Captaina Marvela ve stáří předčí snad jen Superman). Najde se tu ale i třeba pár scén, dělajících si legraci z Batman v Superman.

Zároveň je Shazam! silně zakořeněn v DC světě a je jeho součástí. Ať už mu budeme říkat DCEU nebo Worlds of DC. Billy Batson je pak mladým a neokoukaným Asherem Angelem výborně zahraná postava. Jeho „dospělý“ superhrdinský protějšek Zachary Levy je potom k zulíbání. Co se zbytku obsazení týče, dětský casting se vyvedl skvěle. Mark Strong pak naopak jako dospělý záporák – chladný a metodický vyvolený zla; Doctor Sivana působí opravdu děsivě a vážně, čímž je skvělým protějškem usměvavému Shazamovi.

Celkově dětský Shazam! je filmem o zodpovědnosti (strukturu vyprávění by skoro mohl závidět i Spider-Man), rodině (která nemusí být nutně pokrevní) a především čistém a ryzím přátelství. Nelze než ocenit i fakt, že se tvůrci nebáli přijít s jedním či dvěma velkými překvapeními, která vám samozřejmě nemohu prozradit. Nicméně pokud se vám zdálo, že trailery prozrazují příliš, uvidíte, že ty nejzásadnější a nejpřekvapivější momenty a zvraty (z nichž jeden v potitulkové scéně ocení hlavně sečtělí komiksoví fanoušci a druhý v samém finále snad všichni) uvidíte až v kině.

Shazam! je především jednoduchý, přímočarý a nekomplikovaný superhrdinský film. Ti, kdo z nepochopitelného důvodu trvají na tvrzení, že DC je temnější a dospělejší než Marvel (každý kdo má širší povědomí o komiksech může potvrdit, že je to nesmysl), a kterým se líbily filmy, na nichž se široce podepsal Snyderův rukopis, budou na Shazama nadávat. Doufejme, že to bude spíše menšina. Přirovnání v nadpisu recenze je záměrně nadsazené a částečně i vážně míněné. Neb Shazam! je tak akorát odlehčený, infantilní, ale přesto místy i dramatický a dospělý. Je to dětský superhrdina ověnčený pohádkovou mytologií, takže se ani nedalo čekat nějaký drsně melancholický přístup.

Od toho je tu Batman, kterého se taky brzy (doufejme) dočkáme. Lehčí a barevnější tón této postavě skvěle sedí a já tak mohu jen říci že jsem se skvěle bavil, zasmál se nejrůznějším popkulturním narážkám a až na pár výhrad vůči nevyužitému záporákovi (Mark Strong a jeho charisma jsou zde ovšem i tak patrné) mohu říci že DC a Warner Bros. nám po skvělé, příjemně civilní Wonder Woman a překvapivě epickém Aquamanovi připravili vynikající komiksový film, na který si rád zajdu znovu. A mimochodem, počkejte si na obě potitulkové scény. Jedna je možná v rámci DC úsměvně tradiční a evokuje Lexe Luthora, druhá zato vyvolá upřímný úsměv na nejedné tváři…

Shazam!
USA, 2019, 132 min
Akční / Komiksový / Fantasy
Režie: David F. Sandberg
Scénář: Henry Gayden
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: Zachary Levi, Mark Strong, Ron Cephas Jones, Jack Dylan Grazer, Grace Fulton, Cooper Andrews, Marta Milans, Andi Osho, Lotta Losten, Ava Preston, Jovan Armand, Djimon Hounsou, Asher Angel, Ian Chen, Carson MacCormac, Faithe Herman, Evan Marsh, a další.