Nejnovější snímek režiséra Jamese Wana provázejí mnohá očekávání, první zahraniční recenze o něm dokonce hovořily jako o nejlepším filmu studií DC a Warner Bros. od dob Nolanova Temného rytíře. Dostál film své předzvěsti nejepičtějšího komiksového snímku konce roku (který Wolds of DC potřebují jako sůl), nebo se všechna očekávání rozmělnila v oceánu příliš vysokých očekávání?

Aquaman není průšvih. Naopak. Nemohu říci, že bych se nudil, což je u superhrdiny, který mne vlastně nikdy vůbec nezajímal, docela velké plus. Dalším důležitým poznatkem je fakt, že tohle je asi zatím v rámci již zaniklého DCEU (nyní se tomuto filmovému slepenci říká Worlds of DC) nejbarevnější a nejhravější film. Pryč je rádoby drsnost a temnota předchozích snímků. Aquaman je plný efektů a zábavy, dokonce se snaží i o vtipy (některé jsou opravdu docela povedené, jiné skřípou – a bohužel celkem znatelně). Ne že by to bylo tak vtipné jako konkurenční Ragnarok, nebo Strážci Galaxie, ale snaha se cení. Proč film o chlápkovi, co běžně jezdí na mořských konících, brát vážně. James Wan se nebojí občas přijít s docela povedeným fórkem (je tu mimo jiné na bubny hrající chobotnice), ale stále to nepůsobí nepatřičně.

Co se týče návaznosti na Justice League, ta je zde odbyta pár dialogy. Je nám konečně pořádně představen Arthur Curry alias Aquaman, jeho rodiče, původ a hlavně: schopnosti včetně toho, jak se naučil je ovládat a užívat pro dobro lidstva. Bohužel mu jako bastardovi není dovoleno navrátit se do Atlantidy a zaujmout tam právoplatné místo krále. To namísto něj získá jeho mladší nevlastní bratr, toužící vyvolat válku se suchozemci. Což náš hrdina, který po trůnu sice nijak netouží, ale není zbytí, nemůže dovolit. Tolik asi ve zkratce k příběhu, který místy dosti připomíná “Black Panthera naruby,” (hl. hrdina je zde vlastně v roli Killmongera) a je vlastně docela předvídatelný. Nicméně oceňuji celkem povedeného záporáka v podobě Black Manty, jenž je docela zajímavý a vzhled jeho zbroje je rozhodně cool, navíc jeho motivace jsou docela snadno pochopitelné, což se cení vždycky.

Pestrost a epičnost obrazů podmořských se střídá s poměrně slušnou rozmanitostí lokací, film místy připomíná dobrodružnou podívanou ve stylu Indiany Jonese (ale opravdu jen místy, navíc se směšně lehkými hádankami a pátráním), místy zas skrze temnotu oceánu skoro čekáte, kdy se vynoří Cthulhu (upřímně mne mrzí, že je ve filmu jen jeden odkaz na Lovecrafta – od Wana jakožto hororového režiséra bych přece jen čekal při takové příležitosti narážek víc- tedy pokud jsem nějaké “neprospal”). Tvůrci se skvěle vyřádili na podmořských královstvích a nejrůznějších tvorech a nestvůrách a taková Atlantida si s marvelovským Asgardem rozhodně nezadá.

Oceňuji taky Wanův přístup k výchozí látce, ať už jde o “návrat” či spíše původ a získání Aquamanova “kostýmu” (zde spíše zbroje) v tradičních barvách, ale i přiléhavý casting a celkové respektování toho, že prostě točí komiksový film. Někdo by mu mohl vyčítat, že uzpůsobil a rozmělnil svůj tvůrčí styl kvůli natočení komiksovky, kterou by mohl točit “každý,” ale dle mého to plní účel. Protože výsledkem je prostě zábavná a trochu jiná akční podmořská jízda se sice ne nějak nevšedními, ale sympatickými postavami a epickými souboji, na kterou se prostě dobře dívá a nelze než se u ní bavit. Není to nejlepší film od doby Temného rytíře, ale rozhodně jde o něco, co od mainstreamového komiksového blockbusteru očekáváte. To prostě Aquaman plní do puntíku.

Pokud čekáte nejlepší komiksový film roku, tak toho už se nám letos dávno dostalo. Nicméně i tak je Aquaman opravdu povedeným popcornovým počinem, který navzdory pořádně dlouhé stopáži slušně odsýpá a v porovnání s většinou toho, co se nám od DC dostalo, si stojí slušně. Přesto musím říci, že Wonder Woman se mi kupříkladu líbila o fous víc. Hlavním lákadlem na straně tohoto podmořského hrdiny je jednoznačně vizuální a akční stránka věci. Na obojí je prostě radost pohledět. Trochu mne zklamal soundtrack, který mi popravdě moc nesedl a někdy mi moc nepasoval tomu, co se dělo na plátně- byl příliš výrazný, ale ve špatném, trochu rušivém smyslu slova. Dostává se nám tu epických podmořských bitev, jež jsou plné rozličných stvoření. I boje s Black Mantou na souši stojí za to. Filmu trochu podkopává nohy předvídatelnost a hlavně charakter hlavního hrdiny, jenž sice oproti tomu, jak plochý byl v Justice League, alespoň dostal nějakou hloubku, ale i tak vlastně připomíná až příliš Thora, kterému moc nejde hláškování. Což je škoda, protože Jason Momoa charisma rozhodně má. Uvidíme jakou proměnou hrdina projde v pokračování (už víme, že skoro určitě bude – navíc konec má pro něj doslova otevřená vrata). A že se mu nebráním. DC chytá druhý dech. A je to dobře. Protože má postavy, které si to zasluhují…

Aquaman
USA, 2018, 143 min
Akční / Dobrodružný / Fantasy
Režie: James Wan
Scénář: Will Beall, David Leslie Johnson-McGoldrick
Hrají: Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson, Nicole Kidman, Yahya Abdul-Mateen II, Willem Dafoe, Randall Park, Dolph Lundgren, a další.

Loading...
80 %
Očima Martina Pevného
80 %
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.