RECENZE: Captain Marvel (2019) – Jak se povedl prequel k Avengers?

Marvel konečně přichází s filmem s ženskou hrdinkou, konkrétně Captain Marvel. Tolik očekávaný snímek má představit patrně nejsilnější marvelovskou superhrdinku, která pomůže Avengers nakopat Thanosovi zadek, a poté na ní bude stát celý filmový vesmír. Povedlo se Marvelu důstojně představit svůj klenot?

Vers, válečnici Kree, pronásledují noční můry, ve kterých vídá postavy, které nikdy nepotkala. Při jedné misi musí zachránit špióna dřív, než padne do rukou nepřátelským Skrullům, kteří dokáží převzít podobu někoho jiného. Vers ovšem padne Skrullům do pasti a začnou se jí hrabat v paměti. Válečnici se sice podaří uniknout, ale spolu s dalšími Skrully ztroskotá na Zemi. Právě tam se Vers setká s mladým Nickem Furym, agentem S.H.I.E.L.D.u, s jehož pomocí se dozví, že všechno, co doposud znala, je úplně jinak.

Marvel dává šanci všem

Captain Marvel měl být film, který jednak navnadí fanoušky na nadcházející Avengers: Endgame a jednak připraví půdu nejsilnější marvelovské superhrdince na její další dobrodružství. Obojí se povedlo, i když ne na jedničku. Marvel je známý tím, že dává příležitost i filmařům, kteří nejsou pro široké publikum vůbec známí. To je případ Ryana Flecka a Anny Boden, kteří mají na svědomí nepříliš známé filmy jako Něco jako komedie nebo Hazardní hráči. Jedná se o velmi laciné snímky, které si však duo napsalo samo. Fleck a Boden spolu táhnou ve filmové branži už několik let a nyní své „zkušenosti“ mohli prodat v tolik očekávaném blockbusteru. To se však moc nepovedlo.

Nejedná se vyloženě o špatně odvedenou práci, ale místy působí snímek až televizně. Akční scény nejsou ničím výjimečné a soubojům jeden na jednoho chybí šmrnc z ranku druhého Kapitána Ameriky nebo seriálového Daredevila. Režisérskému duu se však povedl scénář, který je na marvelovské poměry nadstandardní. S tím souvisí i Achillova pata většiny marvelovských snímků – záporák. Po Thanosovi z Infiniti War se jedná patrně o druhého nejlepšího záporáka, jehož motivace je naprosto uvěřitelná. V podání Bena Mendelsohna je to pak už jen třešnička na dortu.

Film jen pro ženy?

Vůbec chemie mezi postavami se povedla na jedničku, a to zejména mezi Nickem Furym, který je počítačově, ale přesvědčivě omlazený, a Vers. Samuel L. Jackson si po celý snímek užívá hláškování a atmosféru devadesátých let a Brie Larson v roli nejmocnější superhrdinky je rovněž na svém místě. Zde se musí ocenit, že Marvel nesáhl po sexbombě, ale svým způsobem „holce od vedle“, která je sympatická a dokáže se o sebe sama postarat. Larson má navíc výhodu v tom, že je skvělá herečka, tudíž jí po celý film věříte úplně všechno, zejména nejistotu a zranitelnost.

Captain Marvel dokázal překvapit nejen skvělým záporákem a některými opravdu nečekanými zvraty, ale také přístupem k látce. Leckdo se totiž bál, že se tvůrci budou snažit zavděčit převážně ženskému publiku, což se naštěstí nestalo. Ano, dámy, dívky a holčičky si mohou v některých scénách přijít na své, ale v porovnání s Wonder Woman se Marvel se svou hrdinkou drží při zemi a tolik se nepodbízí.

Není kočka jako kočka

Snímku pomáhá i klasický marvelovský všudypřítomný humor, který ani nevychází z dialogů, nýbrž atmosféry 90. let (pomalé připojení k internetu) a místy až groteskních scén, ve kterých exceluje kočka jménem Goose. Je fajn, že trailery neprozradily prakticky nic důležitého a divák si tak může vychutnat i opravdu podařené scény s tímto domácím mazlíčkem, který dokázal rozesmát nahlas celé kino. Hnidopich by řekl, že si kočka ukradla celý film pro sebe. Pokud si někdo ukradl film pro sebe, pak je to zejména Larson, která byla naprosto úžasná. Snad dostane v dalších filmech více prostoru.

I když se nejedná o nejlepší marvelovku, tvůrcům se podařilo naservírovat zdařilou popcornovku, která se může pyšnit kvalitním scénářem, skvělým obsazením, výborným záporákem a příjemnou retro atmosférou. Captain Marvel však chybí tah na branku zejména v akčních scénách, které nejsou ničím výjimečné. Na druhé straně potěší zejména to, že film o superhrdince netlačí na pilu v důrazu na ženskost a na rozdíl od Wonder Woman se tolik nepodbízí dámskému publiku. Zkrátka kvalitně odvedená práce, ale dvojka může ještě lepší.

Captain Marvel
USA, sci-fi, dobrodružný, 124 minut
Režie: Anna Boden, Ryan Fleck