Počátek, Interstellar a další pecky Nolana opět na streamu! Na cestě je i Oppenheimer

Foto: Počátek, Interstellar, Dokonalý trik (Warner Bros.)

Necelé dva týdny před uvedením Oppenheimera na streamovací službě SkyShowtime, se vrátila do nabídky HBO Max pětice starších filmů Christophera Nolana a doplnila tak už delší dobu přístupnou trilogii Temného rytíře.

Oppenheimer, největší oscarový favorit a téměř miliardový hit loňského roku, se dostaví na SkyShowtime 21. března. Než se tak stane, vyzývá konkurenční HBO Max k maratonu režiséra Christophera Nolana. Kromě trilogie Temného rytíře se totiž do jeho nabídky vrátily tituly Dokonalý trik, Počátek, Insterstellar, Dunkerk a Tenet.

Čtěte také: Jaderná apokalypsa a rozpad civilizace! Trailer Falloutu je splněným snem fanoušků

Dokonalý trik

Zdroj: Warner Bros.

Snímek adaptovaný podle stejnojmenného románu Christophera Priesta, je napínavým příběhem soupeřících kouzelníků v Londýně 90. let 19. století. Bale se dobře snoubí s Hughem Jackmanem v hlavních rolích: dělnického kouzelníka Alfreda „Profesora“ Bordena a aristokratického kouzelníka Roberta „Velkého Dantona“ Angiera. V rukou režiséra Christophera Nolana je Dokonalý trik napínavým magickorealistickým thrillerem, který mistrně graduje až k šokujícímu zvratu. Tři dějství scénáře jsou strukturována jako tři fáze kouzelnického triku.

Počátek

Nolan rozpracoval do hloubky téma tak, jak se to zatím nikomu nepodařilo. Filmů o snech, kde se dějí pohádkové a fantasmagorické věci, jsou mraky. Zkoušel se ale dívat na sen někdo z té nejpragmatičtější stránky? Kradení mysli při spánku, extrakce, projekce, architekt, totem… originálně pojatá myšlenka spolu s inteligentně navrženým scénářem spolu skloubí výjimečný zážitek. Inception není jen skvěle napsaný blockbuster plný high-tech vybavení, přestřelek, výbuchů a nažehlených účesů, je to také film o posmrtném životě, o rodinných hodnotách a věčné lásce.

Interstellar

Nolan v mnohém velmi dospěl. Jeho precizní práce s potenciálem příběhu (a zde především vesmírného prostoru) doslova bere dech. Ať je to působivá projekce absolutního ticha, krásná grafika nebo širokoúhlé nekončící scenérie, už jen síla vizuálu dělá své. Ta je pak doplněna stylovou interpretací kvantové fyziky, kde fakticky ani nemusíte znát její základy a přesto budete žasnout nad tím, jak si Nolanové poradili s vizualizací teseraktu či principu černých děr. Ať je to fascinující hudba nezvykle dokonale zapadající do dílčích narativních forem, Matthew McConaughey v dalším svém životním výkonu (a to jsem si myslel, že vyrovnat Rona Woodroofa nebo Rusta Cohlea už prostě nemůže).

Dunkerk

Nolan je špičkový režisér. O tom nemůže být ani na vteřinu pochyb. Z hlediska audiovizuálního není jeho novému snímku co vytknout. Pokud se zajímáte o druhou světovou válku, budete velice pravděpodobně chrochtat blahem. Historie tu totiž skutečně „ožívá“. Ale i člověk dějepisem nepolíbený si film užije. Jen se bude možná někdy malinko ztrácet v historických souvislostech. Nolan, který k filmu napsat scénář, totiž tak trochu předpokládá, že se alespoň rámcově v problematice zobrazované operace Dynamo vyznáte.

Tenet

Christopher Nolan si libuje v komplexních dějových linkách. V Mementu skákal díky hrdinově krátkodobé paměti dopředu a dozadu, v Počátku zase protagonisté přecházeli z jednoho sna do druhého. Ani Tenet není výjimkou a s časem si pohrává skutečně hodně. Nolan opět naservíroval přesnou dávku komplexnosti a epičnosti, jak jsme tomu u něj zvyklí. Nicméně nemohu se bránit dojmu, že z toho šlo vytřískat ještě o trochu více. Ve výčtu režisérových děl patří jeho nejnovější počin spíše ke slabším kouskům. Ale slabší Nolan je pořád obecný nadstandard.