Recenze: Argylle: Tajný agent je překombinovanou komediální akcí, která zapadne

Režisér Matthew Vaughn opět mezi špióny.

Zdroj: Universal Pictures

Matthew Vaughn je režisér, známý zejména pro snímky, jakými jsou Kick-Ass, X-Men: První třída, nebo série Kingsman. Argylle je pak román ve stylu Jamese Bonda, který v zahraničí vyvolal poprask zejména díky tomu, že o jeho autorce Elly Conway se toho moc neví. Vyrojila se řada teorií, o koho by se mohlo jednat. Mimo jiné se spekuluje o tom, že by za knihou mohla pod pseudonymem stát třeba Taylor Swift. A s příběhem si dosti hraje i filmová adaptace románu. Jak se novinka od talentovaného režiséra vydařila?

Argylle je především mystifikací a hrou s příběhem a divákem. Protože hlavním hrdinou filmu není Henry Cavill se směšným účesem, ale právě spisovatelka Elly Conway (Bryce Dallas Howard), která jeho příběhy píše. Vše se tradičně zamotá v momentě, kdy se její život protne se skutečným agentem (Sam Rockwell), který jako by byl předobrazem Argylla. Jen mnohem méně šarmantním. A vše co se děje, jako by mělo předobraz v jejích knihách. Což je šílené, protože introvertní Elly tráví většinu volného času psaním ve své pracovně. A společnost jí dělá jen její kocour. A co víc, své příběhy si vymyslela. K tomu připočítejme zlou organizaci, která jim je v patách. Tak by se dala nastínit zápletka, která je ovšem ještě více zamotaná a vyústí v něco ještě docela jiného. Sluší se přiznat, že zvraty a celý příběh funguje a jako celek dává i při zpětném pohledu smysl. Problém je, že těch plot twistů je tu až příliš.

Zdroj: Universal Pictures

Začíná to slibně. Scénou jako vystřiženou z nejpřepálenější bondovky, ve které si jeden říká, že Henry Cavill by si agenta 007 střihnout měl. A Matthew Vaughn možná taky vzhledem k tomu, že většina jeho filmů je variacemi bondovek. Jenže pak se to zvrhne v překombinovanou zápletku o spisovatelce, po které jdou zlí špioni a pomáhá jí jiný pochybný agent. To tak nějak plyne, střídají se slavné tváře a příběh, ani akce vlastně nenabízí nic nového. Ani typický „vaughnovský“ nadhled a humor (většinou stavící na gazích s Ellyiným kocourem Alfiem) tu není v tak silném zastoupení, aby snímek vytáhl nad hranici lehkého nadprůměru.

Zdroj: Universal Pictures

Co mě upoutalo třeba na prvním díle Kingsman, byla dynamická a zcela jinak, nápaditě natočená akce. V Argyllovi je pouze jedna opravdu pamětihodná akční scéna. Ony jsou vlastně dvě, ale ta druhá je tak absurdní, že ji raději zapomenete. A to je u více než dvouhodinového akčního filmu docela problém. Nepomůže ani veskrze sympatický herecký ansábl, protože od hlavní po nejposlednější roli jim scénář neposkytuje nic neotřelého nebo nestandartního. Neproměnit přední herecké hvězdy v nic jiného, než přehlídku cameí a generických postav, to je prostě škoda. A u někoho, jako je Matthew Vaughn bych to rozhodně nečekal. Každého jsme zde v nějaké podobné roli viděli. A lépe. Mnohem lépe. A to je problém. Dobrý film dělají postavy a zápletka. Roztomilá kočka a střelený humor to nevytrhnou.

Zdroj: Universal Pictures

Argylle neurazí, nenadchne. A tak tu máme další variaci na Jamese Bonda, ze které se ovšem vytratila ta lehkost a nápaditá akce, na něž jsme byli od režiséra vždy zvyklí. Matthew Vaughn je mým oblíbeným filmařem, kterému jsem ochoten leccos odpustit. Problém ale je, že od dvojky Kingsman se s jeho tvůrčí vizí tak nějak pozvolna rozcházím. Už prequelový snímek Kingsman: První mise nabízel jen zlomek nápaditosti a ujeté zábavy. I když scény s Rasputinem si pamatuji dodnes. U Argylla žádný takový pamětihodný moment bohužel nenacházím.

Naštěstí jsem od snímku měl vlastně nulová očekávání. Dostal jsem lehce nadprůměrný film, který byl v mnoha ohledech hlavně akční romantickou komedií s příliš mnoha zvraty, přepálenou stopáží a skvělými herci, kterým ale na volnoběh jedoucí scénář neumožňuje vyniknout. Potěšilo mne použití nedávno dokončené písně Now And Then od Beatles. Potěšilo mne sympatické obsazení. Příliš dlouhá stopáž, slabší scénář a nevýrazné postavy se slabým záporákem ve výsledku působí jako protřepaný a nemíchaný drink Vesper Martini, který ale na baru stojí možná už moc dlouho. A barman ho pro vás připravuje už moc často. Dopijete ho, a vlastně ještě docela rádi. Ale už vás nebaví tolik, jako napoprvé. A máte dojem, že ani toho barmana ne. Příště to už snad bude lepší. Jeden aby se u slavného režiséra začal bát o vyhoření. Vzhledem k potitulkové scéně s příslibem do budoucna by to byla škoda…

Argylle: Tajný agent / Argylle
Velká Británie / USA, 2024, 138 min
Akční / Komedie