Recenze: Kingsman: První mise – Až příliš klišovitý origin?

Po úspěšné druhé části populární, z komiksů vycházející akční série o tajné službě s podtitulem Zlatý kruh, se režisér Matthew Vaugh rozhodl fanouškům naservírovat ne plnohodnotné pokračování, nýbrž prequel, který nám má osvětlit vznik celé organizace Kingsman. Povedl se snímek, zasazený do první světové války, v němž se mísí historie s fikcí?

Hlavním problémem filmu je fakt, že působí jako by se jednalo o slepenec několika snímků. Vedle dobového zasazení (po Wonder Woman jde už o druhý komiksový film, situovaný do doby První světové války) a celkem obratného zasazení do víru skutečných událostí, hýbajících dějinami (které vzdor vážnosti vyobrazovaných témat nepůsobí příliš nevkusně), se samozřejmě seznamujeme s novými postavami. Ralph Fiennes je jako hlavní protagonista snímku (fiktivní šlechtic jménem Oxford) obsazen výborně, přesto je z hlediska logiky dost problematická úvodní scéna, která formuje postavy a má v příběhu velký význam. A takový moment, při kterém si ťukáte na čelo, není rozhodně dobrým způsobem, jak začít. A ač jsou kulisy První světové války vyobrazené dostatečně důstojně a s citem, stále jsem si během projekce říkal, zda je tohle celé to pravé.

Problém je, že zbytek obsazení je vlastně jakási stafáž, hlavní záporák celého filmu je tak trochu bondovský (a vlastně bolestně nevýrazný), což na rozdíl od prvního dílu nebude záměr, a hlavně nesmírně klišovitý – stejně jako jeho motivace. Přitom jak Kingsman: Tajná služba, tak Kingsman: Zlatý kruh měly zajímavé, správně ujeté zlosyny. Gemma Arterton a Djimon Hounsou ztvárňují zajímavé charaktery, jsou však vedlejšími postavami a moc prostoru se jim nedostává. Kamenem úrazu je však Harris Dickinson, který zde hraje Fiennesova syna. Jedná se o vůbec nejdůležitější postavu celého filmu, na které stojí i jediný překvapivý zvrat a vlastně i celý příběh. A je coby protagonista bohužel naprosto bez jakéhokoli charismatu. Což nemusí být nutně chyba herce, jako spíš toho, jakému účelu charakter slouží a jak je napsán.

Jedním z hlavních motivů příběhu je totiž srážka dvou generací – otce a syna. Otce, který prošel ozbrojenými střety a ví, co znamená zabíjet, a idealistického syna, který chce sloužit vlasti. K tomu všemu přičtěme pohnutou, intrikami napěchovanou dobu, v níž se celý snímek odehrává, fiktivní zločinné spiknutí, toužící zničit princip monarchie (jmenovitě v Rusku, Velké Británii a Německu, jimž tehdy vládli bratranci) a máme zaděláno na výborný film. Nebo ne?

Devizou počinu je předvídatelnost. Vše zde vlastně funguje jak má, ovšem většina příběhových prvků a zvratů jsou přehlídkou nejpoužívanějších klišé. Pomyslným vrcholem celé podívané je střet s Rasputinem (který je mimochodem jednak výborný antagonista, jednak je souboj s ním asi nejlepší akční scénou celého filmu), který se odehraje někde v první polovině. Více než dvouhodinová stopáž je zrovna zde docela přestřelená. Je sice parádní, že Vaughn se snaží provázat své fikční universum různými odkazy (kupříkladu Statesman whiskey), filmu jako takovému chybí něco, co z jeho předchozích děl dělalo tak neskutečně zábavnou podívanou. Hravost. Ta je vlastně poatrná jen v pár záběrech v soubjových scénách. A specifický humor. Ten vlastně tak nějak stojí a padá s postavou Rasputina.

Kingsman: První mise jsou ve výsledku zbytečným prequelem a originem, místo kterého by rozhodně bylo lepší plnohodnotné pokračování prvních dvou filmů. Když totiž odhlédneme od toho, že se jedná o slušnou, „standartní“ akční podívanou, dojdeme k uvědomění, že na své předchůdce se bohužel nechytá. Vyloženým tvůrčím přešlapem je fakt, že výborný Rasputin (Rhys Ifans) není hlavním záporákem filmu. Ralph Fiennes se snaží, ale celý snímek prostě sám neutáhne. Přitom tu vlastně naoko vše šlape. Jenže to co se zde odehrává, je pro častého diváka akčních blockbusterů až příliš předvídatelné a chybí tu Vaughnův jinde tak typický režijní rukopis, originalita a dynamika. Záchvěvy výborného vizuálu přebíjí pachuť z horšího příběhu. Není tu nadhled a vtip, pro něž jsme si jeho filmy zamilovali. Jako by to celé točil tak nějak z povinnosti. Přestože bych se vlastně případnému pokračování, zasazenému do Druhé světové války (což dokonce potitulkové scény zlehka naznačují) asi nebránil, dle mého názoru by bylo rozhodně mnohem lepší plnohodnotný sequel k druhému dílu. První mise je tak rozhodně spíš krokem vedle a potěší pravděpodobně jen ty nejkovanější fanoušky filmů a komiksů. A to je prostě málo a dodává to korunu prvnímu letošnímu filmovému zklamání…

Kingsman: První mise / The King’s Man
USA, 2021, 131 min
Akční / Dobrodružný / Komedie