Recenze: Kingsman: Tajná služba (2015) – Krvavá zábava od režiséra Kick-Ass

Čo je v skutočnosti potrebné na natočenie dokonalého akčného filmu v tomto storočí? Skoro všetko, čo obsahuje Kingsman režiséra Matthewa Vaughna. Po všetkých oscarovkách, 50 odtieňoch a iných ťažkých či blbých filmoch, je práve on to najsviežejšie, čo práve nájdete v kinách.

Elitná špionážna agentúra Kingsman, ktorá nespadá pod vládu, korunu ani zákony, so svojimi neortodoxnými no vždy džentlmenskými spôsobmi rieši tie najťažšie misie. No keď začnú miznúť celebrity, bohatí ľudia a jeden z rádov Kingsman príde o život pri plnení misie, je potrebné zakročiť. Naviac je miesto mŕtveho agenta voľné. Jeden z najlepších Kingsmanov – Harry Hart (Colin Firth) dlží za život bývalému agentovi, ktorý mu zachránil život na úkor jeho a tak sa rozhodne dať jeho synovi, inteligentnému a šikovnému mladíkovi, ktorý je však v zlej spoločnosti, šancu stať sa Kingsmanom. Eggsy Price (Taron Egerton) musí uchopiť šancu na lepší život pevne do rúk a prejsť drsným výcvikom. Naviac prichádza Harry na stopu miznúcim celebritám u internetového priekopníka Richmonda Valentina (Samuel L. Jackson), ktorého posadnutosť umierajúcov planétou prinúti mierne obmedziť populáciu zeme…

KSS_JB_D27_02661.CR2

Čím ďalej, tým viac by sme mali začať obdivovať režiséra Matthewa Vaughna. Nielen že nestráca čas so sequelmi, zakaždým si vyberie tak perfektný materiál a absolútne energicky a nádherne ho privedie k životu. V poradí už tretia komixovka, opäť svojská a človeku by sa zdalo, že vykráda drzosť a drsnosť Kick-assu a eleganciu a „tréningovú časť“ z X-menov. To filmu absolútne neuberá na kráse. Vlastne je skvelo vystavaný, ani na chvíľku sa nemáte čas nudiť a vydýchnuť. Napínavé scény sú všetky do jednoho absolútne dych berúce a pri jednej scéne, ku ktorej sa možno ešte raz vrátim, som ostal sedieť s otvorenými ústami, načo mi nabehol blažený úsmev. Nie z toho, že by tá scéna bola smiešna, ale z toho, že bola absolútne nečakaná, šokujúca a skvelo vygradovaná až do brutálneho finále. Presne toto Vaughn robí v každom filme a preto sú výnimočné. Rovnako, ako aj v jeho iných filmoch, aj tu nájdeme temnejšie scény v kombinácií s nevtieravým humorom.

Hlavný ťahúni sú však herci a ich postavy. Na každej jednej postave skutočne záleží, má svoj príbeh a nikto sa tam nemihne naviac. Firth a Egerton sú skvelá dvojka, so skoro otcovsko-synovským vzťahom boli príjemným odtrhnutím od konštantnej akcie a ich momentky boli naozaj emočné. Dokonca divák cíti isté sympatie aj k ostatným kandidátom, ktorý súperia proti hlavnému hrdinovi o post Kingsmana. Vedľajšie postavy majú hĺbku a vytvoríte si k nim názor, či už na vodcu Kingsmanov, Arthura (Michael Caine), na počítačového mága a skvelého agenta Merlina (Mark Strong), alebo na pouličný gang ktorý znepríjemňuje Eggsymu život. Samozrejme, čím sa film môže pyšniť je skvelý záporák so skvelou pomocníčkou a skutočne chorým plánom.

Kingsman_Firth2

Film je príjemne meta. Uvedomuje si, že je pocta akčným a špionážnym filmom a dokonca sa sám riadi pravidlom „čím lepší záporák, tým lepší akčný film“. Valentine v podaní Samuela L. Jacksona je na prvý pohľad možno trochu cheesy postava, černoch so šiltom nakrivo a ovešaný zlatom, šušlavý a s averziou k násiliu. To z neho robí zaujimavého záporáka. Jeho miliardy, celebritný status a excentrické chovanie idú ruku v ruke s jeho šialeným plánom, jeho základne sú rozsiahle a nedobitné, je to proste archetyp zloducha, o ktorom sa dá myslieť, že to robí z rozmaru. Jeho plán má však hlboké korene v jeho ekologickom cítení a namiesto toho, že by chcel ovládnuť planétu, chce jej pomôcť. Ktorý záporák to naposledy skúšal? K, už teraz mierne kultovým postavám, sa samozrejme radí aj Gazelle- žena s britvami na nohách, stroj na zabíjanie a celkom sympatická slečna.

Samozrejme, že si uvedomujem mierne chyby v logike a príbehu, ale kašlať na to, film hýri farbami, je zábavný a vlastne by ho mal vidieť každý, komu prišli posledné mesiace v kinách nudné. Nieje to Kick Ass, nieje to X-men, ale je to Vaughn, je to perfektné, krvavé a drsné, humorné a zároveň seriózne, má to za hrsť kultových scénok a hlášok a mne už došli superlatívy. Živelnejší film, než je Kingsman tento rok už pravdepodobne nenájdeme.

Bez potreby vedieť, čo nové Vaugh ukuchtil, vybral som sa do kina a okamžite mi explodovala hlava do farebného obláčiku. Šťavnatá akcia, dychberúce a napínavé scény, nevtieravý gentlemanský humor, skvelá réžia, casting, soundtrack… a bizarnosť v každej scéne. Divácky atraktívnejšieho záporáka s takým chorým plánom na nezaplatenie sme tu nemali už tak dlho. Takú scénu, ako je masaker v kostole sme tu nemali ešte dlhšie a nemôžem povedať, že by film mohol mať lepší bod obratu než ten. Hlavne ma film nútil zamyslieť sa, čo by bolo, keby Vaugh strácal čas so sequelmi. Viac nedám, za mňa kandidát na guilty plasure roku ktoré by sa kľudne mohlo stať jedným z najobľúbenejších filmov poslednych rokov. Tak, ako sa raz stal aj Kick Ass…

• Kingsman: Tajná služba / Kingsman: Secret Service
  • Stopáž: 129 minut
  • Réžie: Matthew Vaughn