Recenze: Zabijáci rozkvetlého měsíce jsou příliš dlouhým záznamem jímavé historie

Jak se povedl jeden z nejočekávanějších filmů roku?

Zdroj: Paramount Pictures

O tom, že Martin Scorsese je legendou, která má ve světové kinematografii své nesmazatelné místo, není zajisté nejmenších pochyb. Naposledy o sobě dal vědět velkolepou a stopáží téměř omračující gangsterkou Irčan. O několik let později je tu osmdesátiletý režisér znovu a přináší další velkolepou podívanou, jež se opět inspiruje skutečnými událostmi. Jak se pohnutý příběh, zaměřující se na osudy indiánského kmene Osedžú vyvedl?

Zabijáci rozkvetlého měsíce jsou natočeni podle knihy spisovatele Davida Granna, která v češtině vyšla pod názvem Krvavé prachy: Osedžské masové vraždy a zrod FBI. Jedná se o nesmírně silný příběh, jenž může sloužit jako jakási ukázka toho, jaké bezpráví a zločineckou síť můžeme v novodobé historii USA nalézt. I díky obrovsky dlouhé stopáži Scorsese vypráví rozmáchlý a rozvětvený příběh plný vražd a intrik, lásky, zrady a problematiky indiánů, se kterou jako by se Američané dodnes pořádně nesrovnali. Příběh, jenž mi minimálně co do srozumitelnosti a zábavnosti hlavní dějové linie připadal mnohem divácky zajímavější, než už zmíněný Irčan. V jeho podhoubí je totiž nesmírně silné téma, o kterém se zdaleka nemluví tolik, kolik by mělo. Se Scorsesem se na scénáři podílel hollywoodský matador, kterým je scénárista Eric Roth (má na svědomí namátkou třeba scénáře k Duně nebo Forrestu Gumpovi) a troufám si říci, že na výsledku, který drží pohromadě, je to znát.

Zdroj: Paramount Pictures

Herecké obsazení je naprosto skvostné. Ať už se budeme bavit o hlavních rolích, kde si pochopitelně většinu pozornosti krade pro sebe Leonardo DiCaprio, jehož protagonistu Ernesta budete pro jeho prosťáčkovství a zbabělost z duše nenávidět. Zatímco v druhé hlavní roli předvádí Robert De Niro dalšího bosse, tahajícího v zákulisí za nitky, tentokrát skrytého za maskou hodného starého pána, kterému neleží na srdci nic jiného, než blaho jeho sousedů. Lily Gladstone v úloze indiánské ženy Mollie je ve svém výkonu minimalistická a důvěřivá, přesto však umí její zahloubaný pohled být dosti tvrdý a zpytavý.

Zdroj: Paramount Pictures

Ve vedlejších rolích pak krátce zazáří třeba Brendan Fraser, John Lithgow, nebo Jesse Plemons v pro něj poněkud netradičně kladné roli. A takhle by se dalo pokračovat. Co je trochu problémem, je ale živost postav. Snímek zpracovává opravdu hodně vrstevnaté téma a ačkoli – a to je obdivuhodné, se mu po většinu času daří i přes řadu vedlejších postav a linií neztratit divákovu pozornost (zatímco u Irčana mne téma příliš nezajímalo a opravdu jsem místy tápal), nemá de facto hlavního hrdinu, s nímž bychom dění nahlíželi. Jen antihrdiny. Do jisté míry tu roli naplňuje DiCapriův Ernesto, ale vlastně tak nějak jalově. A třeba právě Mollie tuto roli mít mohla, a je trochu škoda, že jí tvůrci nedali více prostoru v momentě, kdy vyjde na světlo, jak se věci celou dobu mají. A je to škoda, protože nejvíce mne počin bavil ve chvíli, kdy se vyšetřování událostí chopila FBI a začala celé spletité klubko pomalu rozplétat (a s nimi i my, diváci objevujeme souvislosti, jež nám film nevyjevil a my je jen tušili).

Zdroj: Paramount Pictures

Zabijáci rozkvetlého měsíce jsou naprosto nádherně natočený film, kde vše šlape jak má. Ale maličko na setrvačník. Jeho problémem je nesmírně dlouhá stopáž a absence nějakého opravdu silného hereckého momentu, který by po zhlédnutí ještě rezonoval v paměti (což je u tří a půl hodinového filmu a tak silného hereckého obsazení dosti na pováženou). Snímek se mnohem více soustředí na událost, o níž pojednává, než na své hrdiny. Což není vyloženě špatně, jen pak mnohem víc působí jako filmařsky nablýskané doku drama z éry, kdy doznívaly poslední pozůstatky Divokého západu a svět přešel do nového věku. Je to oscarová podívaná bez oscarových hereckých výkonů, kterou minimálně po této stránce pravděpodobně zastíní Oppenheimer, u něhož mi dlouhá stopáž vadila výrazně méně.

Zdroj: Paramount Pictures

Scénář, jenž srozumitelně zaznamenává události pěkné řádky let vměstnané do záznamu událostí, místy poněkud postrádá dynamiku a nevadilo by mu, kdyby byl možná o něco kratší. Nebo kdyby téma naopak rozpracoval na mnohem větším prostoru. Jako už mnohokrát jsem se neubránil myšlence, zda by pro lepší rozpracování motivů a vztahů mezi postavami, jakož i vedlejších zápletek nebyla namísto přemrštěné stopáže, kdy se vám do zad kinosedačka vryje a vy budete kontrolovat, kolik času ještě zbývá, lepší forma minisérie. Je to určitě zážitek. Zážitek, který si sice asi jen tak nezopakuji, ale nelituji. Jako celek se tak jedná o nadprůměrnou podívanou se zápletkou, která přímo vybízí k přečtení knižní předlohy.

Zabijáci rozkvetlého měsíce / Killers of the Flower Moon
USA, 2023, 206 min
Drama / Historický / Krimi