Recenze: Irčan – Návrat ke zlaté éře mafiánské kinematografie

Přečtěte si

Dark Universe je mrtvý, ať žije nový?

Pokud vám toto sousloví nic neříká, nedivte se. Jedná se o projekt studia Universal Pictures, jenž měl za cíl...

Krotitelé duchů: Odkaz: Trailer se nese ve stylu Stranger Things

Trailer "třetích" Krotitelů duchů konečně dorazil, přičemž jasně dává najevo, abychom na katastrofu z roku 2016 s klidným srdcem...

Wonder Woman 1984: Trailer představuje amazonskou krásku v duchu retra

Co dělala Wonder Woman posledních zhruba sedmdesát let, netušíme, nicméně v osmdesátých letech měla opět hodně práce. Trailer na...

Autor

Jaroslav Thraumb
ČSFD: jerry12

Martin Scorsese se po téměř čtvrt století vrátil k žánru, který mu kdysi zajistil nenahraditelné místo v dějinách kinematografie, a vrátil se s chutí a entuziasmem, v něž jsem u něj v jeho věku a vzhledem k jeho tvorbě posledních let už ani nedoufal. Irčan naprosto fantasticky připomíná jeho kultovní éru mafiánských filmů z 90. let, vrací do hry skoro všechny žánrové legendy, ale především exceluje v tom, v čem film podobného ražení musí alespoň obstát – zcela bez povšimnutí vtahuje do příběhu.

Scorsese je taková legenda, že si ze své pozice může dovolit prakticky cokoliv. Tarantino se ve svém posledním filmu zcela otevřel tomu, co ho filmařsky definuje, Scorsese se naopak vrátil k tomu, co historicky nadefinoval on sám. Zvolil si pro to svou tradiční strukturu vyprávění, ale zároveň riskoval extrémně pomalým tempem, které se svým plynutím podobá spíše Tenkrát v Americe či Kmotrovi, než Scorseseho dřívějším gangsterkám. Stopáž o třech a půl hodinách ani nic jiného neslibovala; bylo zřejmé, že Irčan vsadí zejména na atmosféru, genius loci a trochu nostalgie, spíš než na akci či dynamický vývoj narace. A byla to trefa do černého.

Irčan je – nikoli tempem, ale emocionálním vyzněním – něco jako o dvě generace starší Mafiáni, což ovšem ani v nejmenším neznamená, že by snad byl senilní, nebo měl k senilitě jakkoliv blízko. Pravda, závěrečná epizoda má blíž k existenciálnímu melodramatu pojednávajícímu o vnitřním smíření se životem a smrtí, ale jinak je Irčan překvapivě živý a naprosto perfektně funkční film, jehož tempo sice postupně zpomaluje, ale přesto si zachovává to, čím Scorsese exceluje prakticky po celou kariéru – schopnost dělat dojem eposu, který je hoden co největšího plátna. Na kterém bohužel neskončil.

Je to však trochu symbolické. Doba nahrává VOD formátu, Netflix je na vrcholu svých sil a jestli některým filmem už definitivně prokázal, že je schopen konkurovat ve světě kinematografie naprosto všem a všemu, je to právě Irčan. Na druhé straně, kdybych mohl vyměnit všechny filmy za poslední roky, které jsem měl tu možnost vidět v kině, za tento jediný, udělal bych to, protože právě Scorseseho schopnost vybudovat z téměř každého svého filmu legendu obřích rozměrů mě nutí spojení Irčan/Netflix skoro až litovat.

K Irčanovi se vrátil Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci či Harvey Keitel, což jsou postavy, které vedle Scorseseho definovaly dějiny mafiánských filmů. Obával jsem se toho, že namísto o další sofistikovaný a stylisticky unikátní epos půjde spíš o marnou snahu zopakovat neopakovatelnou éru a ještě naposledy vytáhnout legendy do společného projektu plného vykonstruované nostalgie. Bohudík, že jsem se v této obavě těžce zmýlil. Irčan je všechno možné, jen ne nucený, plytký nebo přemotivovaný. A co se týče herců, kteří už jsou všichni do jednoho dávno za svými vrcholy… no, snad jen stačí říct, že minimálně Al Pacino (ale v menší míře i všichni ostatní) se na ten vrchol vrátil se vší parádou.

Nutno říct, že Irčana nemusí ocenit zdaleka každý divák. Jestliže neznáte průřez Scorseseho kariérou – aspoň tou gangsterskou – pravděpodobně se vám nestane, jako mně, že budete slintat nad těmi zcela tradičními a dnes už ikonickými motivy, jež Scorsese při své práci využívá, a možná budete častokrát i překvapení, že se nejen narace, ale i atmosféra ubírá jinými směry, než jste čekali před pěti minutami. Já si tento stylistický návrat ke klasikám a symbolické završení Scorseseho mafiánské trilogie (Mafiáni, Casino, Irčan) užíval dokonale, a není vyloučeno – naopak, je to velmi pravděpodobné – že se i z Irčana stane podobně kultovní klasika. Kdo by řekl, že to v roce 2019 ještě půjde, a navíc se všemi klíčovými postavami tohoto velmi specifického a jedinečného žánru.

Irčan odráží zcela autentického Scorseseho tak, jak jsme ho znali. Hraje si s očekáváním a napětím, i navzdory své sofistikovanosti a retrospektivnímu pojetí exceluje ve struktuře vyprávění, která je přehledná a živá, a v neposlední řadě funguje jednak jako nezávislý a od kontextu oddělený celek, ale jednak jako nenucené nostalgické pokračování notoricky proslulé éry, díky čemuž – pokud tuto éru milujete stejně, jako já – se na ty skoro čtyři nádherné hodiny vrátíte zpátky tam, kam jste si mysleli, že už se nikdy vrátit nemůžete. Z tohoto hlediska jde o jednoznačně nejlepší žánrový film a jeden z vůbec nejlepších filmů třetího tisíciletí. Totální Scorsese porno.

Irčan / The Irishman
Trailer
Drama / Krimi / Thriller / Životopisný
USA, 2019, 209 min
Režie: Martin Scorsese
Předloha: Charles Brandt
Hrají: Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Bobby Cannavale, Harvey Keitel, Ray Romano, Stephen Graham, Anna Paquin, Joseph Russo, Jeremy Luke a další

Jaroslav Thraumb
95 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také