Ačkoli u nás tolik známý a vžitý není, patří Občan Kane, režírovaný Orsonem Wellesem (jenž ztvárnil i hlavní roli) mezi naprosté filmové klasiky a dost možná nejlépe hodnocené filmy vůbec. Nejnovější snímek Davida Finchera pojednává o tom, jak vznikal scénář k této klasice. Krom toho ale odráží reálie dobového Hollywoodu a vrhá tak velmi zajímavé světlo na události a zkušenosti, které při tvorbě scénáře ke Kaneovi poháněly jeho (spolu)autora; Hermana J. Mankiewicze, známého prostě jako Mank. Jak se nový film, uvedený na Netflixu, podařil?
Netflix se pochlapil a po výborném Chicagském tribunálu nám servíruje další film s opravdu velkým potenciálem. Někdo vám jistě bude tvrdit, že jde o Fincherův zdaleka nejlepší film, jiný zase, že o ten nejslabší. A on možná zůstává někde uprostřed. Mank je bezesporu nádherně natočeným filmem, který už jen svým černobílým obrazem (často doplněným o typický efekt zrnění starých filmů), lehce zkresleným ozvučením a hudbou odkazuje na vyobrazovanou éru filmu a jde tak o velmi precizně vytvořenou podívanou. To rozhodně.

Pokud milujete staré snímky, tento vám jistojistě učaruje. Fincher se ve svém ambiciózním projektu pro Netflix opravdu odvázal (podobně, jako nedávno se svým návratem k mafiánským filmům Scorsese s úspěšným Irčanem) a přinesl počin, který není skoupý nejen pojetím, kdy skutečně každým coulem vypadá jako soudobá filmová tvorba let třicátých, ale i obsazením (tak přesně sedící casting uvidíte málokde). To je v čele s Gary Oldmanem zkrátka a dobře pastvou pro oči a skýtá potenciál pro skutečný herecký koncert. Jenomže…

Ačkoli jsem se velmi krátce před zhlédnutím podíval na onoho revolučního Občana Kanea (ten snímek skutečně i po tolika letech je stále jedinečný), aby byly mé dojmy svěží a pochopil jsem nuance se k němu v Mankovi pojící, měl jsem místy pocit, že nevím, o co jde. V množství postav a reálií (o odkazech na filmy dobového Hollywoodu nemluvě) je velmi snadné se ztratit a i přes hutnou atmosféru bylo občas poněkud obtížné držet s děním na plátně a ve vztazích mezi postavami krok. Podobně jako u Kanea i zde se často pracuje s retrospektivou a dějovými skoky, které si doslova říkají o opakované zhlédnutí. Nemluvě o filmových narážkách. Počátky zvukového filmu jsou velmi nosným tématem.

Trochu jsem si tak občas připadal jako při Tarantinově Tenkrát v Hollywoodu, které bylo rovněž velkolepou poctou jedné éře „Továrny na sny,“ a s divákem se nepáralo (zejména odkazy na dobové filmy). Pro Davida Finchera tak Mank může být rovněž splněným snem a filmem vlastně spíš pro něj, než pro většinového diváka – na což i z úst jedné postav uslyšíme hezkou repliku. Ostatně režisér vychází ze scénáře svého otce Jacka Finchera, napsaného v sedmdesátých letech, operujícího s teorií, že ač je Orson Welles veden jako spoluautor a dostal za film Oscara, je Občan Kane po stránce příběhu dílem jen Manka.

Jistá kontroverze, spojená se vznikem filmu, je ostatně potvrzena i samotným Mankiewiczem, který tvrdil, že Orson Welles jej chtěl připravit o slávu, dokonce mu nabízel peníze za to, že se ve Wellsův prospěch vzdá svých tvůrčích zásluh. Mladý a geniální režisér (Welles Kanea natočil ve čtyřiadvaceti letech) se ale nakonec o autorství scénáře – a tedy i jediného Oscara, kterého právě za tuto kategorii film získal, podělil.

Verdikt
Mank je krásný a komplikovaný film, u kterého díky uvedení na Netflixu zamrzí, že jej neuvidíme v kině. Je ambiciózní a nádherně natočený. Jednoznačně nejsilnějším prvkem filmu je hlavní postava, na čemž má samozřejmě lví podíl Gary Oldman. Ten zkrátka zase exceluje a předvádí další herecký koncert, hodný alespoň nominace na Oscara. Jeho Hermana J. Mankiewicze prostřednictvím filmové narace vnímáme jako jakéhosi antihrdinu své doby – alkoholika bojujícího s vlastními démony, výborného vypravěče a sečtělého muže, který si však ve společnosti neodpouští nevybíravé poznámky a je tak mnoha kolegům a nadřízeným trnem v oku. Paralely s příběhem Kanea jsou oproti místy přílišné komplikovanosti děje velmi jasně patrné a vězte, že slůvko poupě (rosebud) vám po zhlédnutí Manka už v Občanu Kaneovi asi vždy vyvolá lehký úsměv na tváři. Pokud však nejste filmovými nadšenci a neorientujete se nejen ve filmech 30. let, ale i v soudobé politice (okolo té se točí velká část děje) a osobnostech, je možné, že si snímek zdaleka neužijete tolik, jak bylo zamýšleno…
Mank
Trailer
USA, 2020, 131 min
Drama / Životopisný
Režie: David Fincher
Hrají: Gary Oldman, Amanda Seyfried, Lily Collins, Charles Dance, Tom Burke, Joseph Cross, Tuppence Middleton, Leven Rambin, Tom Pelphrey, Arliss Howard, Monika Gossmann, a další.
Ahoj. Fetis , BDSM seznamka – zadna vulgarita, vsechno je krasne– www. relax24. club (odstraňte mezery!)