Recenze: Chicagský tribunál – Prvotřídní soudní drama

recenze Chicagský tribunál

Režisér a scénárista Aaron Sorkin, který v minulosti zanechal svůj výrazný tvůrčí rukopis na takových filmových dílech, jako byla Velká hra či Sociální síť, přichází s velkolepým dramatem ze soudní síně, nazvaným v češtině Chicagský tribunál (v originále The Trial of the Chicago 7). Snímek vycházející ze skutečných událostí uvedla platforma Netflix. Jak se povedl počin, o kterém se už teď hovoří jako jednom z nejlepších filmů roku?

Inu, nebudu lhát. Chicagský tribunál je výborný film. Jde o precizně vybroušený dialogový diamant, u kterého se nebudete nudit ani minutu i přes to, že se valná většina snímku odehrává v soudní síni. Jde o drama z pohnuté moderní historie USA, zasazené do doby, kdy probíhala válka ve Vietnamu a ve Spojených státech zuřily protesty. Jak už název napovídá, a bylo výše řečeno, dějištěm většiny snímku je soudní síň. I přesto ale tribunál nepostrádá dynamiku. Naopak.

Z filmu Chicagský tribunál. Zdroj: Netflix

Výtečně strukturovaná narace probíhá retrospektivně, čili se během řady soudních sezení dozvídáme víc a víc z předešlých událostí. Rozhodně stojí za to vyzdvihnout, že ač film předpokládá nějakou znalost dobových událostí (je zde klasicky patrný konflikt mezi federální vládou a občany), užije si ho naplno i někdo, kdo vyobrazovanou tématiku a reálné postavy v ní nezná (dost tomu mimochodem pomáhá naprosto dokonalá sestava herců – z nich mimochodem každý dostal patřičný prostor, díky čemuž jde skutečně o velkolepý herecký koncert).

Ačkoli se to vzhledem k tomu, v jaké situaci je snímek uváděn, přímo nabízí, nejde o nějakou obyčejnou politickou agitku. Film je natolik vrstevnatý a vskutku mistrně napsaný, že to lze jednoznačně vyloučit. O filmu můžeme s velkou jistotou říci, že je rozhodně žhavým adeptem na Oskary a bezesporu tím nejlepším, co Netflix letos uvedl. Po zklamáních, jako byla namátkou třeba očekávaná Enola Holmesová, je tu rozhodně velkolepý filmový zážitek a tak trochu jedno velké překvapení v samém závěru roku, či želízko v ohni, chcete-li.

Samozřejmě není Chicagský tribunál dokonalý po všech stránkách. Sorkinovou jednoznačně největší předností je scénář. Jakmile jsou ve snímku dialogy, předvádí všichni obsazení takřka životní herecké výkony, zatímco když přejde ke scénám, jež mají strhnout obrazem, není to vyloženě špatné, nicméně výsledný dojem mohl být mnohem silnější. Těžko se však hledají nějaká další negativa. Protože tento počin je ukázkou toho, jak má vypadat vypjaté a silné drama.

Chicagský tribunál je bez debat nejlepším originálním filmem, který letos uvedl Netflix, a určitě také jedno z nejlepších dramat v rámci ostatní letošní produkce. Skandální politický proces, snažící se naložit s protesty, které tehdy přerostly v nepokoje, je natolik silné téma a plejáda hlavních a vedlejších postav je natolik živá, že vás přiková k obrazovce i v případě, že o celé události vůbec nic nevíte. Vypjatá doba a demonstrace, při které tekla krev ulicemi, jsou zkrátka výborným nosným tématem pro prvotřídní soudní drama, v němž září jedni z nejlepších a nejvýraznějších herců současného Hollywoodu. Na tomhle filmu se těžko šetří chválou a rozhodně si zaslouží pozornost. Navíc předkládá motivy a témata, která hýbala společností tenkrát a jsou rozhodně aktuální i dnes (ve správném kontextu samozřejmě).

Chicagský tribunál / The Trial of the Chicago 7
USA, 2020, 129 min
Drama
Režie a scénář: Aaron Sorkin
Hrají: Sacha Baron Cohen, Eddie Redmayne, Michael Keaton, Yahya Abdul-Mateen II, Joseph Gordon-Levitt, Jeremy Strong, Thomas Middleditch, Frank Langella, Mark Rylance, Kelvin Harrison Jr., Alex Sharp, Alice Kremelberg, a další.