Recenze: Téměř dokonalá tajemství jsou parádně zamotaná vztahová dramedie

Paolo Genovese patří k nejvýraznějším italským filmovým tvůrcům. Natočil výborné mysteriózní drama Místo splněných přání, stojí i za snímkem Naprostí cizinci. A právě ten se stal předlohou pro remake od režiséra Bory Dagtekina, jenž má za sebou populární trilogii Fakjů pane učiteli.

V jeho verzi snímku, v němž se setkají staří přátelé a během společné večeře se rozhodnou hrát zvláštní hru, jež dokonale zamíchá kartami jejich vztahů a životů během několika málo okamžiků, se setkávají i někteří z obsazení zmíněné trilogie. Jak se tedy očekávaný německý snímek vydařil?

Asi nikoho nepřekvapí, že Téměř dokonalá tajemství opravdu nejsou průšvihem. Byť šlo celkem o sázku na jistotu, stále tu byla jistá pravděpodobnost, že se snímek nevydaří. Ta je naštěstí zcela lichá. Ve filmu se dokonale snoubí vyhrocené vztahové drama s úsměvnou komedií, která tak balancuje vážnější momenty. Výborný casting a scénář skýtají vskutku barevnou paletu postav, z nichž každá je svým způsobem zajímavá a hlavně skvěle zahraná. Vše začíná nevinně – staří kamarádi, kteří si v dětství hráli na gang superhrdinů vázaných pokrevním bratrstvím se spolu s drahými polovičkami setkávají na společnou večeři. Manželství či vztah nikoho z nich ale není právě idylkou. A proto se rozjíždí kolotoč pořádných zvratů a tragikomických situací když padne návrh, dát všechny mobilní telefony na stůl a pokaždé, když na některý z nich někdo zavolá, nebo přijde sms zpráva, nezůstane nikomu z nich nic z obsahu utajeno.

Zdroj: Bontonfilm

Postupně tak vyplouvají na povrch nejrůznější tajemství, která neodhalují jen fakt, že klukovské přátelství už tak pevné vazby nemá, ale to, že skoro každá z hlavních postav má nějaké ty kostlivce ve skříni. Zprvu nevinná hra tak rázem dostává temnějších odstínů. V podobně laděném snímku by bylo jistě snadné spadnout velmi rychle do roviny laciných vtipů a gagů, to se zde ovšem neděje. Humor je tu pochopitelně hrubšího zrna, ale rozhodně není hloupý, nebo infantilní. Což je kupříkladu v tuzemských komediích často problém. Z herců se těžko vybírá, kdo byl výraznější – pro mne však byl nezajímavější Florian David Fitz, kterého zase můžeme znát z povedené komedie Nejkrásnější den. Ale to možná jen proto, že se ostatním charakterům tak trochu vymyká už od samého počátku a jeho postava má tak trochu melancholický, tragičtější rozměr než ti ostatní, což se v průběhu snímku ještě prohlubuje.

Zdroj: Bontonfilm

Ale i zbytek obsazení je jednoduše výborný. Nikdo tu nehraje úplně fér a zprvu zábavná konverzačka přerůstá v hořko – sladké drama, které však není sladkobolné, ale ani s postavami příslovečně řečeno neorá tolik, aby se to nějak výrazně vymykalo oddychové letní podívané. Jen je tu zkrátka něco málo navíc. Přes všechny nepříjemnosti a špínu, která na všechny během bezmála dvouhodinové stopáže vyvstala, se nedočkáme nějakého tragického konce, ani vyloženého happyendu, ale toho že přátelství nakonec přetrvá, je-li opravdu silné. I přes to, jak je dlouhý snímek ani minutu nenudí, což je přinejmenším známkou opravdu kvalitního scénáře. Jediné co mne na projekci trochu zabolelo, byl velmi průměrný český dabing s místy krkolomným překladem, ale nešlo o nic, co by nešlo přežít.

Zdroj: Bontonfilm

Téměř dokonalá tajemství jsou naprosto dokonalou letní komedií, která se nebojí přimíchat trochu pořádného dramatu a vrazit nejeden klín mezi partu sympaticky ztvárněných, různorodých přátel. Jak moc věříte své drahé polovičce? Jste si jistí, že při nahlédnutí do zpráv, či poslouchání telefonátu byste nebyli překvapeni, koho doma máte? Právě s touto premisou snímek pracuje. A velmi povedeně. I přes komornost (nebo právě díky ní) se ukazuje síla scénáře, schopného rozehrát výborný emocionální kolotoč na relativně malém prostoru prakticky jen jednoho interiéru, aniž by ovšem snímek trpěl tím, že připomíná divadelní drama (autor původního scénáře má k tomu ostatně dosti blízko). Pokud hledáte v nyní dosti omezeném programu kin ideální komedii, která však oplývá trojrozměrně vykreslenými postavami a rozhodně není hloupá, je tento snímek zcela jasnou volbou. Vrší se tu trapas na trapas a zvrat za zvratem a snad jen jedna postava v konečném součtu vychází s tajemstvími, která rozhodně neznamenají nic špatného. Oproti zklamání, jaké ve mne nedávno vyvolal tuzemský Bourák, se zde jedná o vcelku příjemné překvapení u snímku, od kterého jsem vůbec nic nečekal (série Fakjů pane učiteli šla celkem mimo mě).

Téměř dokonalá tajemství / Das perfekte Geheimnis
Německo, 2019, 120 min
Komedie, Drama