Recenze: Fakjů pane učiteli 2 (2015) – Honba za diamanty s 10. B

Pokračování německé crazy komedie, které dobývalo evropská kina, je na světě. Čeká nás klasická „dvojka“ nebo se tvůrci drželi při zemi? Od obojího trochu.

Samozvaný učitel Zeki Müller (Elyas M’Barek) se dozví, že jeho bývalý kumpán se nešťastnou náhodou zabil při pokusu utéct z vězení. Naštěstí pro Zekiho mu zanechal podíl z jejich společné poslední akce – hromádku diamantů. Jelikož už „učitele“ jeho práce s dětmi nebaví a zločinecká kariéra mu dává mnohem větší smysl, rozhodne se diamanty ukrýt do plyšového medvídka s tím, že je poté použije pro koupi svého vysněného baru.

Jenže jeho přítelkyně a drahá kolegyně v jedné osobě, učitelka Lisi Schnabelstedtová (Karoline Herfurth) plyšáka věnuje dětské charitě v Thajsku. Zekovi však nahrává do karet výmysl ředitelky školy, aby některý z kantorů jel se studenty na školní výlet do zahraničí a předčil konkurentní „Schillerovo gymnázium“, které už pár let podporuje partnerskou školu v Thajsku. Zeki tedy sebere pár svých „nadaných“ žáků a vyráží vstříc dalšímu dobrodružství, o jakém se mu ani nesnilo.

fakju-pane-uciteli-21444643187

V první řadě je moc dobře, že se scénáře i režie opět ujal Bora Dagtekin. Film má spád a přesně ví, co chce sdělit. Jak tomu bylo v minulém díle, i zde se během 10minut díky svižnému střihu a režii dozvíme, o čem to vlastně bude. Tah s diamanty je opravdu chytrý, jelikož postava Zekiho je jednou nohou stále v kriminále a vidina flákání se jako majitel baru mu přijde to nejlepší, co by se mu mohlo v životě přihodit. Toto téma dává tvůrcům šanci jít více do hloubky samotného Zekiho, jestli je opravdu schopen se polepšit a být vzorným občanem, nebo jestli všechno hodí za hlavu. Ze začátku máte jasno, protože je opravdu schopen udělat cokoliv, jen aby své diamanty dostal zpět. Přichází na řadu další vtipný tah režiséra – necháme ho v Thajsku s jeho 10. B samotného.

Zeki totiž spoléhal na fakt, že s ním pojede i Lisa. Ta by hlídala žáky a on by se pokusil najít drahé kamínky. Jenže!!! Studenti nemají Lisu moc v oblibě a tak ji na letišti čeká nemalé překvapení v podobě plastové láhve nápadně se podobající granátu. Kontrola ji našla v jejím kufru. Možná si říkáte, že tento tah je už velmi crazy, aby se tvůrci takto Lisi de facto zbavili a veškerou odpovědnost nechali na bývalém trestanci. Ale jelikož se nám studentská chamrať krásně představila už v minulém díle a tedy víme, čeho všeho je schopná, pak nemáte na vybranou a musíte tento fakt s humorem přijmout. Jediné věci, které jsem se u tohoto snímku obával, byla klasická přeplácanost, jak už je to u pokračování zvykem. Thajsko, vícero postav, trocha poučení… no, tady to funguje naprosto bez problémů.

CET5e745f_Fakjupaneuiteli2trailer

Jde vidět, že film stál více peněz, protože se z velké části odehrává právě v Thajsku. Ale na rozdíl například od Pařby v Bangkoku, hrají tamní nádherné pláže a veškerá flóra svou roli v příběhu. Setkáme se tu i například s dětmi, které osiřely, ale žijí pospolu a sem tam někoho okradou. Ale i oni mají co říct a nejsou tam do počtu. Naopak je tato skupinka velice důležitým hybatelem ve vyprávění. Díky ní si studenti uvědomí, že můžou být vůbec rádi za běžné věci, které vlastní – hlavně mobil a kabelky. Díky ní si Zeki rovněž uvědomí, že jeho život mohl jít jiným směrem, kdyby mu někdo ve 14letech nedal drogy, nebo že peníze nejsou všechno. I v tomto filmu Zeki ukáže svou lidskou tvář a dokáže, že mu svým způsobem na těch dětech záleží, i když není pedagog. A v jedné scéně jim to náležitě ukáže.

Pokračování bláznivé německé komedie je stejně tak ulítlé, jako předešlý díl. Což je dobře. Svižná režie, hromada gagů i pubertálních vtípků dělá z této taškařice báječnou podívanou, které většina českých komedií podobného stylu humoru nesahá ani po kotníky.

• Fakjů pane učiteli 2 / Fack ju Göhte 2
  • Stopáž: 115 min
  • Režie: Bora Dagtekin