Recenze: Bourák – Vskutku bizarní černá komedie

Ondřej Trojan patří mezi naše bezesporu nejvýraznější filmové tvůrce. Na svém kontě má kupříkladu na Oscara nominované Želary, historické drama Toman, nebo výborný snímek o dospívání za totality – Občanský průkaz. Není jen režisérem, ale i úspěšným producentem. Když tedy znovu spojil síly s jedním z našich nejuznávanějších scénáristů – Petrem Jarchovským, aby natočili rock ‚n‘ rollem prosycenou svéráznou komedii s jeho bratrem – Ivanem Trojanem v čele, rozhodně se dala čekat zajímavá podívaná. Skoro by se chtělo říci sázka na jistotu. Jak to tedy dopadlo?

Po kvalitativně všelijakém traileru, nevzbuzujícím zrovna velká očekávání se ani nedá hovořit o zklamání. Mohu ale říci, že podobně nekonzistentní a přeplácaný snímek už jsem dlouho neviděl. O to spíš mě to mrzí, jaký bizár stvořili tvůrci, kteří mají na svědomí jinak velmi dobré počiny. Bourák je film, který nefunguje. Svou přebarvenou stylizací působí jako pohádkové retro pro dospělé, odehrávající se v nějaké zvláštní paralelní dimenzi fiktivního severočeského městečka, zvaného Šlukdorf (předobrazem je (ne)překvapivě Šluknov, kde se natáčelo). Z řady momentů je patrná snaha o kritiku současných poměrů, odehrává se tu toho ale mnohem víc. Jako byste sledovali několik filmů najednou a ani jeden vlastně pořádně nefungoval. O to víc je zajímavé, že snímek má docela rychlý rozjezd, aby se pak přes skoro dvouhodinovou stopáž táhl až děsivě pomalu a nudně.

Zdroj: Falcon

Výborným hercům v čele s Trojanem podkopává veškerou snahu prostý fakt, že jejich postavy jsou vesměs přehlídkou průhledných dvojrozměrných stereotypů, kdy vlastně nemají moc co hrát. Jediná výraznější postava, která má dostatek prostoru a je vlastně i zajímavá, je Bourákova dcera, která jediná prodělává nějaký patrnější vývoj, jakýms takýms způsobem hýbe dějem a její představitelka má dostatek prostoru něco předvést. Ono by potenciál měl jak titulní Bourák, tak do Bourákovy manželky chorobně zamilovaný mafián Bingo, ztvárněný Jiřím Macháčkem, ten zůstává ale bolestně nenaplněný. Dojde tu i ke cameu režiséra Ondřeje Trojana, který se coby starý a tlustý Elvis Presley zjeví Ivanu Trojanovi v roli Bouráka a dává mu kázání o životu. Pokud to zní jako pořádné absurdno, tak vězte, že jsou tu i horší okamžiky.

Zdroj: Falcon

Snímku příliš nepomáhá jednak žánrová neukotvenost (scénárista Jarchovský prý (jak je v několika scénách patrné) původně zamýšlel napsat sociální drama a vyšla mu z toho černá hudební komedie – výsledkem je počin, připomínající příslovečný dort od pejska a kočičky), jednak zvláštně zvolený vypravěčský styl, kdy je děj hned v úvodu nastíněn rockovou kapelou, která nás pak provází zbytkem stopáže. Vzdor tomu, že se zde najdou scény, jež měly bezesporu působit jako variace na slasherové horory a být tak jakousi morbidně černohumornou krvavou vsuvkou, působí jako pěst na oko a vtipné jsou spíše svou nepovedeností. Stejně toporně působil i jeden z gangsterů, který sípe a mluví jako kdyby měl angínu – což mělo působit vtipně, namísto toho mu ale většinu replik nerozumíte. Na Bourákovi taky bolí, že není úplně jasné, v jakém světě se odehrává. Ve stylu amerických padesátek se tu neobléká jen hlavní hrdina, ale i řada dalších lidí ve filmu vystupujících. Zda takhle velká subkultura existuje na severočeském maloměstě. je jedna z otázek, které ve vás při sledování téhle ulítlé fantazie neodbytně vyvstanou.

Zdroj: Falcon

Verdikt

Snímek Bourák – na rozdíl od svého hlavního hrdiny neví, čím chce být. Je žánrově bolestně neukotveným filmem, který jako celek není ani muzikálem, černou komedií, ani dramatem, společenskou kritikou, ba ani příběhem o dospívání, a dokonce ani psycho thrillerem. Zároveň se mu nějak daří být tohle všechno dohromady. Žánrový prim by si pro sebe měla ukrást černá komedie – pokud se ale při sledování Bouráka zasmějete, tak jen párkrát a dost možná i v místech, kde byste se smát neměli. Jde o přestylizovaný produkt, který nezachraňuje ani Ivan Trojan, ani ostatní dobře obsazení herci, kteří se navzdory plochosti a předvídatelnosti scénáře snaží, seč jim síly stačí. Filmu nepomáhá ani přebarvená výtvarná stylizace, pár opravdu povedených tanečních scén, ani rockový hudební podkres, jemuž vévodí Matěj Ruppert – ten se možná leckomu bude líbit, na mě ale působil i s prapodivnou angličtinou příliš vtíravě a agresivně (o tom, že se hudba k některým scénám vysloveně nehodila ani nemluvě). A největší devizou počinu pak jednoznačně zůstává špatný scénář, který nechává známé a kvalitní herce místy pronášet repliky, jež za sebou nechávají nepříjemný pocit trapnosti vzdor potenciálu, který v námětu bezesporu byl. Mohla tu být další Šakalí léta, jen mnohem lepší. To se ale moc nepovedlo…

Bourák
Trailer
Česko, 2020, 111 min
Komedie
Režie: Ondřej Trojan
Hrají: Ivan Trojan, Veronika Marková, Kristýna Boková, Jiří Macháček, Kateřina Winterová, Jiří Šimek, Petra Nesvačilová, Alena Pajtinková, Kryštof Hádek, Jaromír Dulava, a další.