Recenze: Nejkrásnější den (2016) – Hořkosladká komedie o začátku před koncem

Z postu režiséra, scénáristy a herce v hlavní roli nám Florian David Fitz přinesl černohumornou dramatickou komedii o dvou nevyléčitelně nemocných, nesmírně odlišných mužích, jenž se za společným cílem spojí a vůle sdíleného, pohnutého osudu je promění v přátele. Filmů o umírání a plnění si snů takříkajíc na poslední chvíli není málo… Stojí tedy nová německá komedie za to?

Ačkoli pracuje s osvědčeným tématem a používá zvratů, jež už byly viděny jinde, činí tak Nejkrásnější den zcela správně a servíruje divákovi dvě zajímavé, trojrozměrné postavy s životními příběhy, z nichž se sice dozvíme jen něco, přesto však to o ně vzbuzuje zájem, který trvá po celou dobu stopáže. První titulní postavou, s níž se seznámíme, je hypochondrický  Andi, pianista se sníženou imunitou a velmi vážně nemocnými plícemi (stiženými konkrétně plicní fibrózou), upoutaný na lůžko a prakticky závislý na čistém kyslíku. Ten tráví svůj čas v ústavu neúspěšnou snahou proslavit se na YouTube prostřednictvím videoblogů, v nichž si v podstatě jen stěžuje na to, co vše je na jeho současném stavu zlé, zatímco stále čeká na vhodného dárce a na to až bude, jak sám říká: „připraven.“ Jako památku na otce a jeho snahu zajistit, aby se jeho syn stal někým, nosí dědičný „amulet“ v podobě řetízku s zasklenou pomlkou (pauzou), napsanou Mozartem osobně, na malém kousku papíru. Ten mu má připomínat něco v tom smyslu, že pokud dokáže aby byl jeho život alespoň tak významný, jako ona pauza z Mozartovy skladby, bude jeho život naplněn.

souteza-1469976619-9f0b1cb7_660x371

Druhou vůdčí postavou je Benno, který se zdá být Andiho pravým opakem. Je floutkovitý, oprsklý, charismatický a navenek nesmírně sebevědomý. A také nesmírně často upadá do mdlob.  Do nemocnice se dostává potom, co takto omdlí v metru. U doktora ho čeká nemilé překvapení v podobě rentgenového snímku hlavy s neléčitelným nádorem na mozku. Oba se po zprvu rozporuplném seznámení rozhodnou získat co možná nejvíce peněz s vědomím, že je už po smrti stejně nebudou muset nikomu vrátit. Nu a za utržené finance si zkrátka budou užívat až… Inu, do smrti. Tedy do okamžiku kdy se oba shodnou, že zažili nejkrásnější den. Tehdy hodlají oba spáchat sebevraždu… To vše mají v úmyslu zaznamenat na YouTube a proslavit se. Protože tohle přece jen bude lidi zajímat podstatně víc, než stesky ze smrtelné postele… Společně tedy na základě „náhodné“ volby vyrazí do Keni.

f03dc389-4e87-11e6-825b-000c29a578f8

Oba se v průběhu šílené cesty postupně dozvídají jeden o druhém víc, až vyjde najevo, že Benno možná nejednal tak impulzivně, jak se jevilo. Vše se následně celkem zamotá a celý film chytí docela odlišný směr a vyústění než za jakým se zpočátku zdánlivě vydává. Nakonec, když dojdou toho dne, kdy to mají ukončit, zjistí, že vlastně nechtějí, aby ten Nejkrásnější den kdy skončil… Onen závěr je pak zvláštní, byť vůbec ne špatný. Trochu mne nicméně zamrzelo, že se do většího popředí nedostalo ono „blogování“ a sociální sítě obecně, protože zrovna tady, kdy dva zbohatlí nemocní natáčejí své šílené výstřelky, jsem zkrátka doufal v mnohem víc vypjatých a absurdně humorných situací. Ne že by tu vtipná místa nebyla, jen by zkrátka mně osobně nevadilo, kdyby se tvůrci nebáli „nacpat“ sem těch gagů trochu víc… Film tak v druhé půli ani zdaleka není šílenou černohumornou road komedií, jak se zpočátku zdá, nýbrž z humoru zabrousí i do vod dramatu a sklouzne k mírně okoukanému, přesto však v konečném důsledku dojemnému konci, který je nejlépe vyzdvižen závěrečným záběrem v poslední scéně…

160476344_31423b

A když už jsme u celkového pojetí… Film byl promítán v českém znění, což  je škoda a osobně bych byl na originál zvědavý (nicméně mne to možná v budoucnu dovede k tomu, se na snímek pro doplnění dojmu podívat znovu). A to píši jako člověk, jemuž německý jazyk nezní nijak libozvučně. Přesto mám pocit, že právě zde by vynikl mnohem víc a procítěněji, než nikoli špatný, nicméně průměrný dabing, u něhož se mi zdálo, že dabéři vypjaté situace neprožívají zdaleka tolik, jako protagonisti na plátně.

160476346_dbf5f7

Sympatická herecká dvojice přichází do kin v německém snímku o dvou nevyléčitelně nemocných lidech, které nakonec spojí vzájemné přátelství a žízeň po životě, jíž jsou vyprahlí právě ti, jimž se žití nedostává. Nejkrásnější den funguje skvěle jako komedie, i jako (místy a zejména ke konci i dojemné) drama a ačkoli se nejedná o oscarový snímek, stále jsme v hladině nadprůměru, která diváka pobaví, dovede k zamyšlení a možná i opakovanému shlédnutí, což je u filmu vždy vítaným plusem.

Nejkrásnější den / Der geilste Tag
Německo, Afrika, 2016, 113 minut
Komedie / Drama