Recenze: Noční můry z temnot – Další To?

Ve víru retro mánie, kterou spustil zejména obrovsky populární seriál Stranger Things, jenž dosti vychází zejména z děl Stephena Kinga, se nám dostalo už řady počinů. Boj dětí se zlem, zasazený do jedné z dekád minulého století (čímž se brnká na nostalgickou retro notu) prostě táhne. Nyní je v kinech další z takto laděné řady. Jde o snímek, vycházející z knižní předlohy, jež byla tvořena hororovými příběhy pro mladší čtenáře. Jak se sbírka nočních můr vyvedla na filmovém plátně?

Snímek, na kterém se podílelo vícero scénáristů v čele s producentem projektu, legendárním Guillermem del Torem rozhodně není nějakým velkým žánrovým překvapením. Spíš jde o efektně zpracovaný hororový počin s efektními lekačkami a dostatečně děsivě zpracovanými monstry a efekty. Počin, jenž zpracovává vcelku tradiční a okoukaný námět a strukturou vyprávění má ze všeho nejblíže ke Kingovu veledílu To, s nímž (a jemu podobnými) ovšem nakonec (a ke konci, kdy mu dochází dech zejména) prohrává na plné čáře. Nejen díky místy nelogickému jednání postav a častým hororovým klišé, jež jsou zde přítomna měrou vrchovatou.

A ne snad proto, že by se jednalo o vyložený průšvih či nepovedený horor, ale zkrátka proto, že obdobné vyprávěcí postupy už jsme viděli jinde a lépe. Noční můry z temnot se točí okolo posedlé knihy, která dokáže oživit nejhorší (překvapivě) noční můry dětí a obrátit je proti nim. To je skvělý námět, okolo kterého se dá skvěle vystavět dostatečně silné drama. A samozřejmě i děs. Problém je ale v postavách. Ne snad proto, že by byly špatně obsazené a zahrané, nýbrž na vině je spíše scénář. Hlavní hrdinové jsou představeni jen velmi zkratkovitě a my k nim tak kromě nějakých těch základních charakteristik nemáme nějaký bližší vztah. Díky tomu ani tolik neprožíváme hrůzy, jež se protagonistům dějí.

Trochu zamrzí, že nebyly blíže představeny noční můry jednotlivých postav. Ono je sice pěkné, že se jeden z hrdinů mezi slovy zmíní, že se mu zdá o červeném pokoji, nebo že se jiný bojí strašáků, ale bez pořádné „backstory“ s daným charakterem můžeme jeho strach jen těžko sdílet. Tedy až na jednu výjimku, zahrnující pavouky (ona scéna rozhodně není ničím pro arachnofobiky). Jinak je nám ale sotva dovoleno nahlédnout za roušku strachu a obav. Což je v porovnání třeba právě s hrdiny To, jenž jsou vykresleni mnohem pečlivěji a zajímavěji, prostě slabota. Nejen jednotlivé charaktery, ale i vztahy mezi nimi jsou jen zlehka načrtnuty, či shrnuty několika slovy v dialozích, což prostě nestačí. Sympatickému castingu navzdory.

Jinak ale vše funguje tak, jak má. Lekačky jsou použité vhodně a nepřehání se to s nimi a tam, kde má snímek znepokojovat či děsit tak činí opravdu dobře. Co už je na rozdíl od opravdu děsivých monster a mytologie s nimi spojené (u některých je původ opravdu naznačen takříkajíc mezi řádky) nepovedené, je poněkud šablonovitý původce všech hrůz, jakož i způsob, jakým je celý počin zakončený. Zůstává zde jakýsi příslib, otevřené dveře osudu navzdory (a tomu, že podobně jako u stejně rozporuplně zakončeného Zlo nikdy nespí se s nejvyšší pravděpodobností pokračování nedočkáme – i když, třeba dojde na další děsivé příběhy, kdo ví), jakož i faktu že definitivnější a možná temnější závěr by tomu všemu slušel více.

Noční můry z temnot jsou slušným „dětským hororem,“ jehož největší devizou je spolu s jen slabě načrtnutými postavami fakt, že okolo podobného tématu už byly vystavěny mnohem lepší snímky. Hyzdí ho pak zejména slabý konec a neprokreslené noční můry hlavních i vedlejších protagonistů, kterým mohl být pro lepší představení klidně věnován nějaký představující prostor v samém úvodu. Zůstává tak na efekty a vyobrazení dobového bohatý a krásný letní snímek s atmosférou Halloweenu v dalším americkém maloměstě, kde se parta dětí porve s odvěkým zlem o své holé životy. Věrnost knižní předloze, jež schytala i nějakou tu kontroverzi díky na dětskou knihu příliš děsivým ilustracím (tedy těm u nového vydání, z nichž dost vychází i film samotný) je vzhledem k neexistenci tuzemské verze těžké posoudit. Tak či tak jde o film, který rozhodně návštěvu kina zasluhuje, jakkoli vám bude stačit jen jedno zhlédnutí…

Noční můry z temnot / Scary Stories to Tell in the Dark
USA 2019, 107 min
Horor / Thriller / Mysteriózní
Režie: André Øvredal
Scénář: Dan Hageman, Kevin Hageman, Guillermo del Toro, John August, Marcus Dunstan a Patrick Melton
Hrají: Zoe Margaret Colletti, Michael Garza, Austin Zajur, Gabriel Rush, Austin Abrams, Gil Bellows, Dean Norris, Lorraine Toussaint, Natalie Ganzhorn, Javier Botet, Stephanie Belding, Mark Steger, a další.