Recenze: Expend4bles: Postr4datelní jsou tupé béčko s céčkovou pachutí

Zahraniční ohlasy měly pravdu.

Zdroj: Lionsgate

Série Expendables se Sylvesterem Stallonem vždy stála zejména na hvězdné sestavě. Svého času to působilo jako splněný sen. Dát dohromady uskupení největších hvězd v akčním bijáku, který oživí nostalgii po starých peckách. Nikomu nevadilo, že většina oněch hvězd byla už toho času dávno za zenitem. Vyvažoval to osobitý odlehčený humor a sebeironie, díky níž se snímky vůbec nebraly vážně a přinesly přesně ten typ zábavy, po němž diváci bažili. Po třech více či méně povedených dílech přišla dlouhá pauza, po které se nyní Barney Ross a jeho různorodá skupina hrdinů, pracujících v nejpřísnějším utajení, vrací. Stojí to tentokrát za to?

Těžko říci, zda za to mohla pandemie, současné stávky v Hollywoodu, nebo třeba i problémy se zdravím (počítalo se třeba s účastí Bruce Willise, který ale mezitím kvůli nemoci skončil s kariérou), ale Expend4bles působí i přes zjevnou snahu přivést na palubu nějakou tu známou tvář nesmírně chudě. A když už tu dojde na zajímavé obsazení, je nevyužito. Záporák Iko Uwais má potenciál, ten je však trestuhodně nenaplněn v naprosto generické motivaci a zvratech, zkušený thajský kaskadér a herec Tony Jaa má rovněž zcela epizodní a klišovitou roli (trochu to působí jako obsadit Jackieho Chana a pak vlastně nenechat nic z jeho bojových umění pořádně předvést).

Další novou tváří v sérii je Megan Fox, která krom už poněkud uměle krásné tváře nemá moc co nabídnout a mezi testosteronem crčícími chlapáky vypadá tak trochu jako by tam zabloudila z jiného natáčení. Což je problém, protože snímek ji pasuje na jednu z hlavních postav. Další nováčci jsou naprosto nevýrazní a celkově zbytek obsazení působí vyloženě do počtu a prakticky nedostává prostor. Ať už je to tahoun Sly, který tu poněkud překvapivě ustupuje do pozadí, 50 Cent, který má jen pár replik, Dolph Lundgren, jenž se zase smrskl na komediální charakter, Andy Garcia má roli vyloženě béčkovou a v neposlední řadě Randy Couture zase coby veterán série tu paradoxně perlí asi nejvíc, jen záleží na tom, jestli vám jeho humor nebude připadat poněkud otřepaný. Nebo vyloženě trapný. Celému filmu tak dominuje Jason Statham, který většinu času nesleze z plátna. A byť by Expendables už jen z podstaty měli být týmovka, paradoxně je to věc, která počin zachraňuje, protože má herec dostatečné charisma. Příliš vzletně není zvolené prostředí, v němž se dílo odehrává. Jakési trosky města a poté loď s jadernou hlavicí vypadají nízkorozpočtově, obzvlášť v kombinaci se zvláštními efekty, jež už jsou na blockbusterový standart vyloženě mizerné.

Jak hodnotit film, který působí po všech stránkách vyčpěle a uspěchaně? Zvěsti, které jsme pro vás shrnuli už v článku zde, nelhaly. A já je tady mohu jen potvrdit všemi deseti. Expend4bles jsou jednoznačně nejhorší díl ze série. O parník s jadernou bombou. Je to film, který by šel rovnou na video, kdyby ještě vycházely VHS kazety. Toporný humor, absurdní akce (ve špatném smyslu) a téměř absence větších známých jmen (minimálně ve srovnání s předchozími částmi působí čtyřka i v tomto ohledu nejméně nabušeně). Režisér Scott Waugh se v tomto případě ukazuje jako nudný rutinér, který se předchozím částem série (a že nešlo o nějaká veledíla), nedokázal ani přiblížit.

Sylvester Stallone je úctyhodný poslední mohykán, který stále dokazuje, že nepatří do starého železa. Své o tom vědí třeba fanoušci skvěle přijatého seriálu Král Tulsy. Jsem si vědom toho, že si s tímhle zhodnocením pod sebou tak trochu uříznu pomyslnou větev a leckoho třeba naštvu. Ale když se pokusím vzpomenout minimálně na první dva obecně kladně přijaté díly ze série, nevybavím si vlastně skoro nic. Tedy nic krom cameí stárnoucích akčních legend, pár hlášek a nějaké té akce. Podívaná, z níž se dalo vytřískat mnohem, mnohem víc. Přesto to byla pořád skvělá popcornová zábava, u které se dalo vypnout a zkrátka se bavit. Vzpomínat na videokazety a akční hrdiny, kteří to pořád ještě neodpískali.

Čtvrtí Expendables přichází téměř deset let po třetím díle a působí… Unaveně. Zbytečně. Na sílu. O CGI, které když tu je, tak působí jako ze staré videohry, nemá cenu se více rozepisovat. Snímek selhává v tom, o čem měl být: týmovce akčních hvězd. Zůstává průměrná akce, kde je inteligence nepřátel několik levelů pod vysmívanými stormtroopery. A když dojde na „cool“ akci, kde se Jason Statham na kulomety vyzbrojené motorce prohání po lodi a bezejmenní ozbrojenci padají jako hrušky, nevíte jestli se smát, nebo brečet. Sly tu prakticky postoupí žezlo Jasonu Stathamovi (což je škoda, protože na jejich špičkování stojí většina humoru). Z hvězdných jmen tu už skoro nikdo není. Příběh je patetický, předvídatelný a nudný. A Megan Fox už tu bídu také rozhodně nezachrání.

Je to pocta osmdesátkovým filmům. Vše, co tu je, jsme viděli tisíckrát někde jinde. A lépe. Třeba právě v těch filmech z osmdesátek. Nuda a šeď, která místy působí jako nějaká parodie. A já se tak jen vracím k titulku mé starší recenze na posledního Ramba, kde jsem poznamenal, že šlo o Akční ikonu, která se již neměla vracet