Recenze: Thor: Láska jako hrom

Čtvrtá fáze MCU pokračuje a ke slovu se příhodně hlásí i čtvrtý díl dobrodružství boha hromu Thora. Ten nebude v této části, nesoucí v češtině podtitul Láska jako hrom (Love and Thunder) čelit nikomu menšímu než zabijákovi bohů, nesoucímu jméno Gorr. Nebude však jediným Thorem, který se antagonistovi postaví. Vrací se totiž stará známá Jane Fosterová, třímající donedávna rozbité kladivo Mjolnir…

Problém marvelovek tkví v tom, že už hrají roli jistá očekávání na straně diváka. Po tolika filmech a seriálech už standardní (a bezesporu stále fungující) šablonovitost, jakou s několika málo výjimkami komiksové filmy používají, pojící se s nemožností překročit určitý status quo v jejich narativní struktuře zakořeněný, je problém. Problém, který budou komiksové filmy muset časem řešit. Nebo možná ne, jak si budou postupně hledat mladší publikum. Těžko říct. Za mne se ale zatím čtvrtá fáze jeví tou nejslabší. S několika málo výjimkami zatím většinou převažuje zklamání. A to i u filmů, na něž máme velká očekávání. U mne tomu tak bylo třeba u druhého Doctora Strange, na něhož jsem se kvůli návratu Sama Raimiho k superhrdinské tématice opravdu těšil, a je tomu tak bohužel i u Thora. Nejde o špatné filmy, jen tu prostě chybí to nadšení, které v záplavě „pláštěnek“ pomalu vyprchává.

Režisér a představitel kamenného obra Korga – Taika Waititi se vrací se svým druhým snímkem v rámci Marvel Studios. Inspiroval se zejména sólovou sérií od Jasona Aarona, ve které se právě Jane stala hodnou nosit Thorovo kladivo, a získala tak všechny schopnosti boha hromu. Série měla i značně lidskou, tragickou linku. Fanoušci komiksu možná tuší, o čem je řeč. Druhým dílem, jehož vliv je vedle již zmíněné série nejzásadnější, je rovněž Aaronem napsaný Thor: Zabiják bohů, kde došlo na střet s Gorrem a jenž u nás nedávno vydala Crew. Vedle převzatých motivů z komiksových předloh dojde i na severskou mytologii, kterou si opět tvůrci poupravují po svém a její znalci to buď přijmou a zasmějí se nad tím jak si z ní místy film utahuje, nebo se pobouří. I to už k Thorovi od Marvelu patří.

Většina zajímavých momentů, které se objevily v traileru nemají nějaký větší význam nebo dohru. Menší nepřekvapivý spoiler – Strážci galaxie jsou tady vlastně do počtu a zmizí tak rychle, jako se objeví aniž by měli byť jen marginální význam pro děj. A vzdor všem slibům, jak jsme nikoho podobného ještě neviděli je velkým zklamáním i záporák třímající prokletý meč, který jako by vypadl z Warcraftu 3. U Gorra řadě fanoušků vadila už změna ve vzhledu postavy. S tím osobně problém nemám. Ovšem způsob, jakým se s ním v rámci filmu pracuje, mi vadil o trochu víc. Protože zkrátka nemá dostatek prostoru, což je u dvouhodinového blockbusteru prostě špatnou vizitkou. Co ovšem byla dobrá myšlenka, je paralela mezi Gorrem a Jane, jenž oba dostali moc skrze božskou zbraň a oba za ni platí velkou cenu. Jen škoda, že to krom několika zmínek a narážek vyzní do ztracena.

Pokud byl Ragnarok jakýmsi závanem svěžího větru, nakopnutím Thorovy ságy a patřil mezi to nejlepší, co jsme v rámci MCU měli možnost vidět, Láska jako hrom tento efekt rozhodně nezopakuje. Vlastně tónem vyprávění a humorem navazuje na svého předchůdce. To se ale nepříjemně bije s naopak vážným tónem v podobě linky záporáka Gorra (a vlastně i Jane a jejího vztahu k Thorovi) a chvíli to vypadá, jako by někdo vzal melodramatický Temný svět s rozjuchaným Ragnarokem a hodil je do mixéru. Zkrátka se díváme na dva snímky – na temný (doslova, protože v nejmenované scéně je vše černobílé) dramatický příběh a barvitou taškařici přesně ve stylu předchozího filmu, které kralují dvě uječené kozy, táhnoucí Thorovu (respektive Valkyriinu) loď a scéna se sněmem bohů v čele s Diem (Russel Crowe) – tady se skutečně nešetří nápady a gagy a pokud vám tento styl humoru sedl posledně, bavit se budete i nyní. A královsky.

Výsledkem je nevyrovnaný mišmaš, kde se požadovaný emotivní dopad ne vždy dostaví. Ona kombinace vysloveně vážných, srdcervoucích scén a ztřeštěného humoru, jež Waititimu skvěle fungovala třeba v Králíčkovi Jojo, se tady tak docela nepovedla. Problém tkví v antagonistovi, jehož potenciál zůstává nevyužit. Ačkoli je Christian Bale excelentní herec, tady krom zádumčivých monologů a tak trochu jokerovského strašení dětí (doslova) nemá jeho Gorr moc co předvést a krom lidské a pochopitelné motivace nenabízí nic, čím by se vymezil z (ne)utěšeně se rozšiřující galérky generických marvelovských záporáků. Trochu připomíná Malekitha z druhého Thora, ovšem přeci jen charismatičtějšího a se zajímavějšími schopnostmi.

Thor: Láska jako hrom je jako celek spíše zklamáním, v jehož čele stojí naprosto promarněný záporák (což je u Marvelu většinou pravidlem) a humor a celková odlehčenost, bijící se se snahou o vážné momenty s emočním dopadem. Problém je, že film (možná vlivem špatného střihu a přetáček) poněkud epilepticky a nevyváženě přechází z humorných scén do těch temnějších a střídá tak nálady, aniž by se divák měl šanci tomuto jakkoli přizpůsobit. V podstatě se pak dá říci, že nám Waititi nadělil to, co fungovalo v Ragnaroku. Zde však ono nadšení střídá pocit, že to posledně bylo lepší. Že tohle není špatné, ale něco tomu prostě chybí. Návrat Natalie Portman pak bezesporu je jedním z nejlepších prvků. Nekoná se revoluce, ani se k nám nedostává výborný antagonista. Čtvrtý Thor vsadil na jistotu a je plnokrevnou marvelovkou se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. Zůstává po něm pocit promarněné šance v podobě šablonovitosti a potenciálně silných momentů, jež vyznívají do ztracena…

Thor: Láska jako hrom/ Thor: Love and Thunder
USA 2022, 125 min
Akční / Fantasy / Dobrodružný
Režie: Taika Waititi
Hrají: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Christian Bale, Tessa Thompson, Taika Waititi, Russell Crowe, Jaimie Alexander, Chris Pratt, Dave Bautista, Karen Gillan, Pom Klementieff, Sean Gunn, Vin Diesel, Bradley Cooper, a další.