Recenze: V síti – Dokument s palčivým, přesto opomíjeným tématem

Pokud se pohybujete na sociálních sítích a nejste úplně hluší k tomu, co se kolem nás odehrává, jistě vás tento projekt neminul. Dokument V síti se vlastně stal horlivě a hojně diskutovaným tématem ještě předtím, než byl vůbec uveden do kin. Během premiérového víkendu překonal Občana Havla a stal se tak nejnavštěvovanějším tuzemským dokumentem vůbec. Jak se snímek, pracující s tématikou obtěžování dětí na internetu vydařil? A nebyla rozsáhlá mediální masáž jen labutí písní přeceňovaného projektu?

Rozhodně nebyla. S postupem rozvinutosti sociálních sítí kráčí samozřejmě šedá zóna a možnost kriminality, kterou je poměrně obtížné regulovat, dokud se tím nezačnou právě provozovatelé nejen těchto, ale i nejrůznějších seznamek vážně zabývat. Něco, co dětem před několika málo dekádami nehrozilo, se nyní stává nepříjemnou realitou, která se silně dotkla nejen tří hlavních protagonistek – jinak dospělých, zdravých mladých žen předstírajících dvanáctileté holky. Při představě, jak taková zkušenost může zamávat s psychikou náctiletých, jeden samozřejmě trne a stejně jako po zhlédnutí filmu jím prostupuje jeden výrazný pocit – a tím je silné znechucení, přecházející ve vztek.

Vítu Klusákovi a jeho kolegyni Barboře Chalupové bude nejeden divák jistě velmi kriticky vyčítat domnělou angažovanost a tvůrčí exhibici – která je silně cítit v momentě, kdy ve filmu dojde na přímou konfrontaci s jedním z predátorů, kterého poznala členka štábu. Což se sice u dokumentu, jehož tvůrce by měl zpravidla zůstávat nezúčastněným pozorovatelem pochopit dá, nicméně vzhledem k tématu naopak obdivuji, jak moc se oba drželi zpátky při slovní výměně s někým, kdo se dopustil opakované trestné činnosti na nezletilých (to, že dívky jsou ve skutečnosti dospělé, na věci nic moc nemění).

Okolo celkového provedení projektu není třeba obcházet v nějakých širších kruzích – protože je jednoduše výborné a dokonce natolik autentické, až možná paradoxně po přecházení mrazu v zádech, co všechno je pod domnělou rouškou internetové anonymity možné i pochybovat. Největší poklonu si nezaslouží ani tak tvůrci (jakkoli jeden musí smeknout nejen před prací filmového architekta na umělých dětských pokojích ve studiu), kteří měli vše připravené s dokonalou precizností a domyšleností (přes provedení celého dokumentu, ale i sekundární ochrany dívek v podobě psychiatrů, sexuoložky a ochranky i po natáčení), ale právě tři představitelky náctiletých dívenek.

Samozřejmě na nich odvedli slušnou práci maskéři, ale to, jak dokázaly zahrát dvanáctileté holky – gesta, dikce a vše zkrátka působilo nadmíru přesvědčivě. A když došlo na dvojí vypadnutí z role – jedno ve vzteku při osobním setkání, a druhé při překvapení z hovoru s někým, kdo si opravdu chce jen popovídat přes webkameru, bylo to naprosto pochopitelné a opodstatněné. A takový – pochopitelný a opodstatněný je celý projekt v čele s docela vážným, přesto zanedbávaným tématem. Vše co filmu předcházelo – ať už to byla hojná účast médií, film doplňující kniha, nebo stereotyp „úchyláka“ zobrazující a hojně kritizovaný hudební videoklip Tomáše Kluse „Je doma máma?“, nebylo vůbec zbytečné. Naopak. Protože aby měl takový počin smysl, potřebuje pozornost. A ta je v tomto případě víc, než zasloužená.

Tento film nejen, že uběhne jako voda, ale nechá vás silně rozladěné a emočně rozhozené. Tématem i provedením. Dokumentu V síti by se zajisté daly vytknout dílčí momenty, jako příliš hlasitá hudba po předcházejících klidných střizích, bulvárnost tématu (ta je ale zrovna tady – aby se téma nezamluvilo důležitá), nebo odlehčené scény, u kterých se smál celý sál (upřímně musím ale říci, že jsem je při zhnusení z vážnějších částí filmu potřeboval a nebýt ve filmu odlehčených, nebo jednou dvakrát i dojemných scén, tak bych asi snímek dokoukat nezvládl). To vše jsou ale maličkosti. V síti je nejen nesmírně silný zážitek, po kterém vám možná bude trochu či více zle (psychicky i fyzicky) a budete asi potřebovat panáka, ale i důležitým dokumentem, o kterém se (snad) bude ještě nějakou dobu mluvit a když jeho druhá, dětem přístupná verze třeba jen pomůže několika dětem dávat si na netu pozor, bude to hodně…

V síti / Caught in the Net
Česká republika, 2020, 100 min
Dokumentární
Režie: Barbora Chalupová, Vít Klusák
Hrají: Tereza Těžká, Anežka Pithartová, Sabina Dlouhá, Karolína Zachová, Vít Klusák, Barbora Chalupová, Barbora Potužníková, Jan Vlček, a další.

85 %
Předchozí článekNejlepší filmy Vina Diesela
Další článekBatman čelí trojici Jokerů ve fandovském traileru
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.