Recenze: Gentlemani jsou křišťálově dokonalá britská gangsterka

Zdroj: Vertical Ent.

Guy Ritchie patří mezi nejzajímavější filmové tvůrce současnosti. Přesto se nedá říci, že by v posledních letech předvedl něco, co by bylo skutečně výborné a bez chybičky. Ačkoli se jeho dvěma filmům o Sherlocku Holmesovi nedá upřít úspěch, něco jim chybělo. Došlo i k několika přešlapům v čele s propadákem, kterým byl  jmenovitě značně nedoceněný (dle mého) Král Artuš: Legenda o meči. Po možná až příliš dlouhé době se známý tvůrce vrací k žánru, který ho proslavil. Stojí výsledek, připomínající fresku zamotaného příběhu z podsvětí za to?

Pokud jste se po disneyovském Aladinovi (kde byl pochopitelně nejvíce znát naprosto odosobněný styl, jakým byl film zpracován) báli, že režisér známý pro hravý střih, kameru a peprné dialogy gangsterů vyměkl a tak trochu ztratil směr, už nemusíte. Gentlemani mají koule. Nejen, že jsou opravdu drsní, ale nebojí se nekorektnosti a svérázného humoru, kdy se pro vyhrocenou situaci či hrubější výraz nejde daleko. Přičtěme k tomu ještě dynamikou totálně uchvacující dialogy, za něž by se nemusel stydět ani Tarantino (známý jako „král dialogu“) a máme zaděláno na žánrovku roku. Časté používání retrospektivy a skoky v ději  imitující čtení filmového scénáře jsou tu použity tak šikovně, až máte co dělat, abyste se při sledování filmu netetelili blahem.

Film postupně graduje ze zmateného začátku, kdy si žádá trochu pozornosti při orientaci v ději, aby vás nakonec naprosto pohltil a vy se nestačili divit, co na první pohled skutečně distingvovaní gentlemani dokáží, když jde do tuhého. Protože mezi postavami málokdo nemá zločinem prokvetlou minulost. A jelikož celý film je o drogách (jakkoli je marihuana drogou lehkou) a pozadí organizovaného zločinu. O prodeji jednoho velkého impéria. O tom, že se to vše pořádně zamotá a naplní zvraty a bezpočtem podzápletek a dějových odboček se asi není třeba zmiňovat. Každá postava s tváří známého herce je naprosto podmanivá a je vidět, že jejich představitelé si natáčení skutečně vychutnali.

Zdroj: Vertical Ent.

Někteří vedlejší protagonisté by dost možná zasloužili vlastní spin-off. Z každého záběru čiší nasazení a hlavně čirá filmařská radost a pečlivost. Nic nepůsobí nedotaženě nebo nepromyšleně. Vzdor množství zvratů a podfuků není problém držet s děním krok a orientovat se v něm. A bavit se. Ať už zmíněnou hravou narací, nebo nekorektním černým humorem. Nutno dodat, že Gentlemany si nejvíc užijete v originálním znění díky akcentům herců, ale i díky slovním hříčkám a vtipům, jež jsou do češtiny nepřeložitelné, byť se o to velmi povedené české titulky statečně snaží.

Nejen, že se jedná o úžasnou poctu žánru a ukázkovou formu režiséra, najde se tu řada odkazů na jiné filmové tvůrce. A když už jsme tu zmínili Quentina Tarantina (nejde si nevšimnout jednoho z jeho často užívaných trademarků – typického záběru „z kufru“), řekl bych, že pokud je pro něj silně osobním filmem Tenkrát v Hollywoodu, rozhodně budou pro Guye Ritchieho Gentlemani něčím podobným, a i kdyby nebyli natolik osobní, je to stále obdobná pocta filmovému řemeslu, žánru a hlavně je pro jejich tvůrce přinejmenším stejně definující. Z herců mne pak nejvíc krom výborného Hugh Granta, jehož charakter velkou část filmu funguje jako vypravěč, rekonstruující někdy domnělé, někdy skutečné události (což dává prostor pro všeliké scénáristické i režijní kreace) upoutal asi Colin Farrell. Jeho postava byla sice vedlejší, za to si ale tento herec v momentě, kdy byl na scéně ukradl veškerý prostor pro sebe.

Zdroj: Vertical Ent.

O tom, že filmový rok u nás začíná neskutečně silně, není sporu. Nu a o tom, že Gentlemani jsou zatím pokud ne nejlepším, tak rozhodně nejzábavnějším filmem, jaký jsem měl tu čest letos vidět rovněž. Jsou prošpikovaní nabroušenými, vtipnými dialogy, úchvatnou prací s kamerou, herci, kteří předvádí životní výkony a řadou natolik ikonických scén, až z toho přímo čiší kultovní potenciál. Guy Ritchie nejen, že natočil perfektně vypointovaný, obsazený a do všech detailů naprosto vypiplaný filmový opus, on navíc vykročil z vlastního stínu a překonal vše, co dosud filmovému světu dal. Výsledkem je pak dokonale vycizelovaná gangsterka, která ani vteřinu nenudí a funguje snad po všech myslitelných stránkách. Pokud si nějaký z filmů v kině zaslouží vaši pozornost hned několikrát, jsou to Gentlemani. Tohle není jen návrat ke kořenům, ale něco víc. Už dlouho jsem si film v kině takto neužil. Ritchie je zpět v nejlepší možné formě!

Gentlemani / The Gentlemen
USA, Velká Británie, 2019, 113 min
Akční / Krimi
Režie: Guy Ritchie
Hrají: Matthew McConaughey, Charlie Hunnam, Michelle Dockery, Colin Farrell, Henry Golding, Hugh Grant, Jeremy Strong, Brittany Ashworth, Lyne Renee, Eugenia Kuzmina, Max Bennett, Togo Igawa, Jason Wong, Samuel West, Geraldine Somerville, Eddie Marsan, Tom Rhys Harries a další.

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY