Recenze: Aladin (2019) – Výpravná disneyovka s výborným Willem Smithem

Přečtěte si

Disney+ odhalil svou budoucí nabídku. Je obrovská

S nárůstem popularity streamovacích služeb začínají kromě Netflixu či HBO do tohoto relativně nového oboru fušovat i další společnosti....

Recenze: Stehlík se ztrácí v pavučině retrospektiv, zato zaujme vizuálem

Filmové drama Stehlík na motivy veleúspěšné stejnojmenné knihy autorky Donny Tartt, oceněné Pulitzerovou cenou, vypráví ve dvou časových rovinách...

Jungle Cruise: Dwayne Johnson zažívá dobrodružství podle atrakce v Disneylandu

Jelikož byla nová Jumanji (ale i Cesta na tajuplný ostrov 2) až překvapivě úspěšným remakem, není divu že Dwayne...

Autor

Tomáš Lesk
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Disney velkolepě pokračuje ve svém již řádku let trvajícím trendu, kdy předělává vlastní kreslené klasiky do hrané či počítačem animované podoby. Nedávno jsme v kinech měli rozpačitého Burtonova Dumba, nyní přichází režisér Sherlocka Holmese a RocknRolly – Guy Ritchie s variací na klasickou arabskou pohádku. Vydařila se romance prostého zlodějíčka Aladina a princezny Jasmíny, obohacená magickým prvkem v podobě kouzelné lampou s modrým džinem? Nebo by měl tento režisér raději zůstat u gangsterek?

Guy Ritchie má za sebou obrovský neúspěch v podobě předraženého Krále Artuše. Tedy neúspěch v očích prakticky všech okolo. Ritchie se dle mého na filmu solidně vyřádil a šel svou cestou. Přesto (a nebo právě proto) jej strhali kritici a ani v kinech neutržil kdovíjaký peníz. Z plánované několikadílné ságy tak sešlo. A přesto se jednalo o nejlepší fantasy za dlouhá léta. A za tím si stojím. Rozhodnutí přejít k Disneymu a střihnout si Aladina je tak zajímavé.

Slavný režisér se sice drží při zemi (ač je Aladin pouliční zlodějíček, je čestný a nějaké “fuckování” se samozřejmě nekoná) místy si ovšem neodpustil své klasické “trademarky” – pouliční honičku a ztřeštěné záběry kamer s hektickým, ale efektivním střihem, nicméně jak co do výpravnosti, tak i hereckou sestavou, výpravou a efekty je tak poplatný předloze, jak to jen šlo. Výsledek je krásný. Nekazí jej příliš ani hudební čísla, jež jdou do děje zakomponována docela umně a zdařile. Na projekci byly v sále i nějaké děti a rozhodně se nedá říci, že by se nudily. Takže primární účel filmu je taktéž zachován. Jakkoli by se mohlo zdát, že dvouhodinová stopáž je prostě příliš.

Ale ona podle mého opravdu je. Být film o půl hodinky kratší, ničemu by to nevadilo. Naopak by to mohlo ulehčit zbytečně natahovanému finále, jež do obdivuhodné délky nastavují především zvraty, u kterých jednoduše čekáte že přijdou. A není to jen díky tomu, že celý příběh je až notoricky známý, ale i strukturou celého vyprávění, jež jednoduše nijak nevybočuje z předem nastavených mantinelů. A to je trochu škoda. U zmíněného Dumba kupříkladu oceňuji Burtonovu odvahu zaměřit se na zcela nové postavy a jít si svou cestou, jakkoli se mu to moc nepovedlo.

Aladin jde mnohem víc po srsti tradičnímu divákovi a je otázkou, zda je to dobře či ne. To záleží na tom, co od hraného Aladina očekáváte. Pokud místy ztřeštěnou (díky džinovi, k němuž se ještě dostaneme), zábavnou a efektně natočenou pohádku plnou velkolepých vizuálních efektů, tak jste tu správně. Potěší také velké cílení na emancipaci princezny Jasmíny. To myslím bez nadsázky. Scéna, kde se postaví vezíru Džafarovi je jeden z nejlepších momentů filmu. Kouzelné jsou vedlejší postavy animovaných miláčků, tedy jak Aladinovy opice Abu, jež je zdrojem mnoha gagů, tak Džafarův papoušek Jago, jehož hlášky také dokáží vyloudit smích. Celé obsazení je v porovnání s předlohou velmi sympatické a přiléhavé. Jasmína je krásná, Aladin je sympatický zlodějíček, sultán je od pohledu takový ten nerozhodný dobrák a Džafar je zase správně démonický. A pak je tu Džin.

Podobně jako u animované verze, i tady je tento charakter středobodem dění a vlastně i hlavní postavou díky této své výraznosti. Zde mu ještě tvůrci přidávají úlohu vypravěče díky celkovému vyústění filmu, které tak hned v počátku prakticky vyzradí. Nicméně mu to alespoň dodává jakýsi lidský rozměr. Will Smith se pochopitelně v této úloze parádně vybláznil a je zkrátka nejzábavnější a nejvtipnější složkou filmu. Tato postava zkrátka nemohla být díky hercovu nepopiratelnému charismatu obsazena lépe. Přesto se vůbec nechytá na Robina Williamse, který nezapomenutelně ztvárnil původního Džina. Ale to snad ani nikdo nečekal…

Verdikt

Aladin je co se standartu disneyovek týče nijak nevybočující, místy snad až příliš sterilní pohádka plná rozmanitých barev, triků, a orientální výpravnosti. Není však vůbec špatný. Jak je ovšem zdařená hudební stránka věci (z velké části jde o muzikál) neposoudím, neb jsem film viděl dabovaný a české přepracování písní bývá přece jen slabší. Těší mne, že se Ritchiemu podařilo propašovat do filmu nějaké skvěle akční momenty (počáteční i finální honička v a nad ulicemi nádherného Agrabahu jsou skvělé), ale zároveň film vybalancovat tak, aby nešlo o nepovedený paskvil. Až na přestřelenou stopáž jsem vlastně docela spokojený. Musím říci že jsem už dle trailerů měl tak trochu předsudky ohledně toho, jak bude výsledný film vypadat. Will Smith vypadal jako modrý Džin tak nějak podivně, navíc se mi Guy Ritchie na adaptaci oblíbené disneyovky moc nehodil. A hleďme, výsledek je vlastně docela fajn. Aladin je nakonec jednou z těch povedenějších variací na kreslenou klasiku.

Aladin
Trailer
USA, 2019, 128 min
Dobrodružný / Komedie / Rodinný / Fantasy / Muzikál / Romantický
Režie: Guy Ritchie
Scénář: Guy Ritchie, John August
Hrají: Mena Massoud, Will Smith, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Alan Tudyk, Billy Magnussen, Nasim Pedrad, Navid Negahban, Kamil Lemieszewski, Numan Acar, Joey Ansah, Will Blagrove, a další

Tomáš Lesk
70 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také