Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw (2019) – Když dva sympaťáci dostanou vlastní film

Rychle a zběsile patří k nejlepším a nejstálejším akčním sériím vůbec. Tedy pokud vám nevadí absence nějakého smysluplnějšího příběhu s hůře předvídatelnou zápletkou a fakt, že od pouličních závodů v prvních dílech se to celé pohnulo někam jinam. Což je sice trochu škoda, ale jinak by asi tato sága nepřežila. Tady holt realita nemá moc co dělat. Takže nyní tu máme spin-off s dvěma oblíbenými vedlejšími postavami s tvářemi Dwaynea Johnsona a Jasona Stathama. Jak se film povedl?

Musím říci, že mne docela překvapuje jak se mi poslední části série líbí. Po osmém dílu, u kterého šlo skvěle vypnout a bavit se, jsem se vlastně docela těšil. Mnohé sliboval zejména David Leitch na postu režiséra. Ostatně kdo by se netěšil na film od spolutvůrce prvního Johna Wicka či Deadpoola? A hned takhle zkraje musím říci, že vlastně nezklamal. Naservíroval nám adrenalinovou nálož, která sice není bez chybičky, děj je na hony vzdálen starému duchu řady (ale což, když jde o vedlejší film) a pohybuje se místy na hraně parodie a sci-fi, ale v hlavních aspektech to je po čertech zábavné, což je hlavní.

Zápletka se točí okolo záporáka, který má vazbu na jednu ze dvou hlavních postav a k tomu vylepšené tělo. Což z něj činí tak trochu nadčlověka. „Černého Supermana,“ jak o sobě ve filmu prohlásí. Není žádnou novinkou, že role Brixtona – protivníka titulních hrdinů se ujal sympaťák Idris Elba. Ale začněme popořadě, celý snímek stojí zejména na neustávající rivalitě Hobbse se Shawem (mimo akce samozřejmě) a jejich slovní výměny jsou zdrojem většiny humoru. Trochu smutné je, že ne všechny jejich vzájemné chlapácké urážky vždy míří na tělo a ne vždy jsou opravdu bránici trhající. Někdy totiž až zoufale šustí papírem a je vidět, že oba pánové zas tak velký cit pro improvizační humor mít asi nebudou. To, co bylo v troškách vtipné v „osmičce,“ tady místy pokulhává.

O to víc ale potěší hvězdní hosté, kdy jedním z nich je kupříkladu Ryan Reynolds, jenž si zde střihl vedlejší postavu napomáhajícího agenta a dokazuje, že je prostě Deadpool (pravda, i na ukecaného žoldáka je tu barvitá narážka), i když ho nehraje a humoru pobral víc než většina ostatního obsazení. Nutno dodat, že další z cameí si zde střihl Kevin Hart a šlo též o povedenou roličku. Ale zpět k tomu hlavnímu. Hobbs se Shawem se hezky soustředí okolo dvou známých akčních ikon, které lze považovat za jakési duchovní  i faktické nástupce Arnolda Schwarzeneggera se Sylvesterem Stallonem. Johnson, který snímek i produkoval kdesi řekl, že se pro něj jedná o nejosobnější film.

Jsou tu přítomny určité prvky ze života obou a hned samotný úvod snímku, kde proběhne jisté duální představení obou postav se opravdu povedl. Na řadu přichází zápletka, jež se točí okolo sestry Deckarda Shawa Hattie (Vanessa Kirby) a programovatelného viru, schopného vyhladit většinu populace. Hattie virus ukradla Brixtonovi přímo pod nosem a celý film je pak koncipován jako jedna velká, akcí nabitá honička, kde se střídá malebná lokace za lokací. Kvituji že do filmu je vnesena koňská dávka humoru a nebere se vůbec vážně, protože jinak by to byl průšvih. Co ale je zklamáním, je akce. Tedy ona není vyloženě špatná, nicméně od režiséra Johna Wicka jsem čekal jinčí jízdu. Navíc to speciálně (ale nejen) v jedné bitce (která navíc trochu postrádá návaznost, protože se z úplné tmy rozední do plného slunného poledne během pěti filmových minut – což doslova vidíte na časovači) vypadá, jako by si kameraman se střihačem dali pár panáků, protože tak zběsile roztřesenou kameru jsem dlouho neviděl.

Hobbs a Shaw se zařadí mezi ty nejlepší zástupce série. Vzdor všem vadám jde o vtipný a zábavný akční film, který je pro letní sezónu jako stvořený. Zamrzí nedostatečně využitá chemie mezi postavami a místy hůře natočené přestřelky a bitky. Ke cti scénáristy Chrise Morgana slouží, že se zbytečně nesnažil prokládat film každou chvíli odkazy na hlavní sérii, a tak tento spin-off dost dobře funguje sám o sobě. Trochu pak zamrzí povinná linka s důrazem na význam partnerství a rodiny, která jako by mateřské Rychle a zběsile z oka vypadla (finální prozření hrdinů, že musejí spolupracovat je docela komické – dost možná ale úmyslně), ale i přílišné tlačení na pilu u siláckých hlášek a také fakt, že se tvůrci neutrhli ze řetězu o něco víc. Jednoznačně největší díl charismatu si tu utrhává Idris Elba v závěsu s půvabnou Vanessou Kirby. Vzato kolem a kolem jde o adrenalinovou akční jízdu, ve které se prakticky nestihnete nudit a osobně bych se vybroušenějšímu sequelu mimo hlavní řadu nebránil.

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw/ Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw
USA 2019, 87 min
Akční / Thriller / Komedie / Krimi
Režie: David Leitch
Scénář: Chris Morgan
Hrají: Dwayne Johnson, Jason Statham, Vanessa Kirby, Idris Elba, Eiza González, Eddie Marsan, Joe Anoa’i, Teresa Mahoney, Stephanie Vogt, Eliana Sua, Amar Adatia, Daniel Eghan, Antonio Mancino, Stella Stocker, Helen Mirren, Nathan Jones, David Leitch, Cliff Curtis, a další.