Recenze: Deadpool (2016) – Nejukecanější (anti)hrdina na scéně

Tak jsme se konečně dočkali! Po několika letech a jednom neúspěšném pokusu, na který by každý normální člověk nejradši zapomněl, dorazil konečně ukecaný žoldák na plátna. Ryan Reynolds si účast na projektu a jeho realizaci doslova vymodlil. Stálo to za to?

Wade Wilson si žije poklidným životem válečného veterána a nájemného žoldáka spolu se svou snoubenkou, bývalou poskytovatelkou slasti za peníze. Šťastný vývoj tohoto netradičního a nemorálního páru je narušený osudovým zásahem – Wade dostane rakovinu. Ta je tak pokročilá, že běžné lékařské metody nestačí. Náš hlavní hrdina má však (ne)štěstí, jelikož ho osloví neznámý muž, který mu nabídne zúčastnit se pokročilého programu Weapon X. Tento program slibuje Wilsonovi nejen vyléčení rakoviny, ale rovněž získání nadlidských schopností. To je pochopitelně nabídka, kterou nelze odmítnout. Ukecaný žoldák nastoupí do programu, který však není taková procházka růžovým sadem, jak čekal. Místo ustaraných doktorů a sestřiček se mu dostane sadistických mučitelů, pro které je jen nástrojem jejich vlastních cílů. Hororová cesta plná utrpení nicméně vede k očekávanému cíli – rakovinu skutečně vyléčí, a nejen to. Do vínku dostane rovněž uzdravovací schopnost, na chlup stejnou, co má chlupáč Wolverine. Za to ovšem zaplatil daň – jeho kůži pokryje silná vyrážka tak ošklivá, že je vedle něj Quasimodo fešák tisíciletí. Za všechny strasti se chce samozřejmě Deadpool pomstít a tak se vydává na pouť, která je lemována krví a bolestí.

deadpool21

Těžký úkol neposlat ukecaného a komiksáky milovaného hláškaře do věčných lovišť zapomnění dostal na starost Tim Miller. Ten je zatím zelenáčem, ovšem chybějící zkušenosti mu měli vynahradit scénáristé Rhett Rheese a Paul Wernick, kteří se můžou být v hruď za povedenou taškařici Zombieland. Toto trio za vydatného přispění Ryana Reynoldse z pozice producenta vytvořilo Deadpoola přesně takového, jakého jsme si přáli. Ještě dlouho před samotným vypuštěním filmu do kin nás tvůrci o kvalitách svého antihrdiny přesvědčovali neskutečně promyšleným, vtipným a originálním marketingem, který neměl obdody. Žoldák nás bavil atypickými plakáty (kdo z vás neviděl například ten skládající se z populárních emoticonů, ať to rychle napraví) či nejrůznějšími virálními videi. Zkrátka do stojatých vod tradičního proma bez nápadů vlétl zabiják s kožními problémy jako uragán. Ovšem tento grandiozní marketing mohl být zároveň protagonistovým hrobem. Očekávání byla nastavená hodně vysoko a bylo obtížné je splnit.

deadpool-gallery-02-gallery-image

Nicméně vás mohu uklidnit – Deadpool (nebo SkullpoopL) je přesně takový, v jakého jsme doufali. Dějová zápletka je sice klišoidní, ale to vůbec nevadí, zvláště, když si z toho sám (anti)hrdina ve filmu střílí. Žádné obrovské zvraty nečekejte, to si radši zajděte na nějakého oscarového aspiranta. Tady jde především o akční a hláškovou jízdu. A především toho druhého si budete skutečně užívat. Wade pusu nezavře a hází tam jeden vtipný komentář s kadencí rychlejší než kdejaký samopal za druhým. Pubertální vtípky, černý humor, bourání čtvrté stěny a promlouvání k divákům… dostanete vše. Až kecal v červeném spandexu pověsí profesionální dráhu na hřebík, mohl by se z patra živit jako stand-up komik. Ovšem i diamant je potřeba brousit, aby byl dokonalý. Tvůrci mohli zapracovat na akčních scénách. Na komiksovou adaptaci je jich nezvykle málo, celému filmu v podstatě dominují jen dvě. A rovněž speciální efekty nedosahují například kvalit posledních X-menů. Další výtka směřuje k některým postavám. Kupříkladu „padouši“ postrádají více úrovní, jsou zkrátka zlí a už se nevysvětlují jejich motivace k tomu, proč takoví jsou. Fanoušci odkojení složitým vývojem Magneta budou vícevrstevnatost možná postrádat. Ovšem to je asi jediná vada na kráse. Rozhodně to není ošklivost typu Wadeova obličeje po programu Weapon X.

colossus-deadpool-movie-image

Žoldáka s rychlou pusou ztvárnil Ryan Reynolds. Ten si sice pokazil renomé zpodobněním stejné postavy v prvním Wolverinovi, ale tam to nebyla tak úplně jeho chyba, postavu mu odpravili scénáristé, herec v tom byl nevinně. Ovšem na druhý pokus mu to vyšlo. Je vidět, že si projekt opravdu roky vydupával, protože je těžké si představit, že by studio hned souhlasilo s takovou podobou věrnou předloze. V roli působí Reynolds naprosto přirozeně a jeho hlášky by ocenil i Spider-Man. Pokud platí rovnice Jackman = Wolverine, tak zajisté platí i Reynolds = Deadpool. Kdo by to byl řekl poté, co si v komiksu sám Deadpool z herce střílel. Láskou hlavního protagonisty byla Vanessa v podání Moreny Baccarin, hvězdy seriálu Ve jménu vlasti. Tá skvěle zahrála lascivnost i zamilovanost, charisma jí rozhodně nechybí. To však chybí Edovi Skreinovi, jehož Ajax je hlavním trápičem našeho komiksového miláčka. Možná to je dané scénářem, ale jeho postava působí hodně genericky a bez špetky originality.

deadpool-clip

Celkově je Deadpool splněným snem každého komiksového fandy, co ho zná. Je sice přímočarý a občas má nějaké ty mouchy, ale to vůbec nevadí. Jeho hlášky, vtip, nadsázka a vybočení ze zakrnělých pravidel komiksového universa dělají ze snímku unikátní podívanou, kterou si jistě užijete. V době, kdy se na plátnech prohání temní hrdinové s morálními zásady, působí pokřivený antihrdina jako oáza. A jedna rada – neodcházejte hned po konci filmu, nebudete litovat.

• Deadpool
  • Akční / Fantasy / Sci-Fi
  • Režie: Tim Miller