Recenze: Rychle a zběsile 8 (2017) – Akční smršť ctící své jméno

V kinech momentálně začíná svou honičku za jistými vysokými tržbami bezesporu jeden z nejočekávanějších blockbusterových akčních filmů současnosti. Již osmý příspěvek do rozsáhlé série, zahalené do vůně benzínu, motorového oleje a škvařících se pneumatik, si tentokrát vzal na starost režisér F. Gary Gray (Ctihodný občan). Film, který má nejen navázat na ducha adrenalinové, explicitně řečeno kulervoucí akce, by zároveň měl být jakýmsi vyvrcholením všech dosavadních událostí, a zároveň počátkem nové trilogie. Přerodem v něco ještě většího. Má ale tato série stále potenciál, nebo už se jen nastavuje a vaří z vody kvůli tržbám?

Dom (Vin Diesel) a jeho banda, jež se už definitivně přetavila v rodinu (což je motiv, na který je zde kladen olbřímí důraz (v kontrastu s tím, že jsou všichni profesionálními zločinci, či dvojitými agenty), se tak rozhodně do důchodu nechystá. Máme tu velký zvrat, kdy se hlavní hrdina a jakýsi tahoun celé série, již zmíněný Dominic Toretto obrátí proti svým přátelům, své rodině zády a zcela nepokrytě je zradí. Což je sice na jednu stranu příběhový motiv, u kterého předem víme, že se zase vše s plnou parádou vrátí do původního statutu quo. Na stranu druhou je i tak zkrátka zajímavé snažit se spolu s ostatními hrdiny zjistit důvod Domova počínání, jenž je posléze v okamžiku odhalení jednoduchý, naprosto pochopitelný a zcela opodstatněný i jakožto prvek, který zamíchal kartami nejen pro tuto část, ale i pro ty budoucí (nesa zároveň už nakonec samotným jménem významný odkaz).

Co v Rychle a zběsile krom našlapané akce perfektně funguje, je nahláškovaný humor a chemie mezi postavami. I když chlapácké slovní přestřelky Johnsona se Stathamem už působily trošku přehnaně a spíše jako taková vedlejší lovestory, než skutečný spor. Oproti tomu mi jednoznačně nejvtipnější z celé plejády herců připadal Tyrese Gibson, jehož postava zde plní roli správného tlučhuby a takového toho otloukánka skupiny, který si to vždy nejvíc vyžere. Celkově se zde objeví spousta postav z předchozích částí a samozřejmě i pár nových. Vedlejší role Helen Mirren pak potěšila a její příspěvek do dění, jakož i zařazení do univerza perfektně zapadly, byť poněkud nadbytečně… Výborný a tradičně výrazný byl i jmenovitě Kurt Russel jako agent Nikdo a spolu s mladým Eastwoodem rozhodně výborně doplňovali už tak skvělou, zběsilou „crew…“ Nu a Charlize Theron jako hackerská záporačka Cipher, schopná jít pro svůj cíl doslova přes mrtvoly byla přesvědčivá, i když její pseudo filozofické mrazivé řeči trochu nudily. Kristofer Hivju, kterého znají fanoušci Hry o trůny jako představitele Tormunda Obrozhouby, zde nic zásadního nepředvedl. Šlo o takovou tu typickou jednorázovou gorilu, u které se pouze nemůžete dočkat, až jí někdo konečně zatne tipec.

Pokud odhlédneme od motory řvoucí akce a přejdeme k přestřelkám a soubojům, pomyslným vrcholem pro mne byl „Stathamův babysitting.“ V tomto typu ačních scén mi vadily hektické střihy a házení kamery, které sice nebylo až tolik radikální, mě přesto rušilo a snižovalo pro mě přehlednost scén. Zvláště v kontrastu s krásně plynulými honičkami a kolizemi vozidel. Dynamika zkrátka není vždy vším… V čem dále nejnovější Rychle a zběsile přinejmenším napadá na jednu nohu, je logika, která je vytlačena až za samou hranu uvěřitelnosti. Ona absurdita a přepálenost jsou tu přítomny takřka stále. Přece jen jde stále o film, kde jsou hlavními hrdiny obyčejní, byť trénovaní lidé, nikoli Avengers… Samozřejmě nikdo nečeká od filmu tohoto typu realističnost, ale místy už to i zde bije do očí a vše by mělo mít určité hranice… Ono přece jen kupříkladu hacknout v metropoli New Yorku jen tak tisíc osobních aut a na dálku je ovládat, to působí jako z nějakého laciného sci fi… Část mě si skoro přála aby se tam vyskytl nějaký nehacknutelný veterán jako vsunutý vtípek… Jednoduše místy bylo až moc vidět, že leccos bylo děláno hlavně na efekt a proto, že to vypadá epicky, logika ne-logika. To jsou však ale jen drobné výtky, které na konečném hodnocení mnohé nezmění.

Rychle a zběsile je a vždycky bylo především o dechberoucí akci a popcornové zábavě. Obojí je zde na vysoké úrovni. V tomto zásadním ohledu tedy snímek obstál na jedničku a jednoznačně zde máme jeden z nejpovedenějších a nejzábavnějších akčních filmů roku! Jeho závěr korunuje finální, brilantně šílená scéna s ruskou ponorkou na zamrzlém jezeře, která přesně zrcadlí to, čím tato série chce být a úspěšně se jí to daří; nenáročnou a perfektní zábavou s takovým drivem a barvitými lokacemi, že se ani minutu nebudete nudit… I největší kritik musí Rychle a zběsile uznat, že jde o sérii, která nestagnuje a naopak se s každým dílem vyvíjí, mění a posouvá, což je samo o sobě při úctyhodném počtu dílů úspěch. A i když mohou leckomu chybět ty časy, kdy byly hlavním motivem „jen“ závody a tuning aut, přerod v něco jiného zkrátka není na škodu. Nezbývá než vyčkávat, s jakými šílenostmi přijdou tvůrci příště…

Rychle a zběsile 8 / The Fate of the Furious
USA / Francie / Kanada / Velká Británie / Samoa, 2017, 136 min
Akční / Krimi / Thriller
Režie: F. Gary Gray
Scénář: Chris Morgan
Hrají: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Jason Statham, Charlize Theron, Kurt Russell, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Ludacris, Kristofer Hivju, Helen Mirren, Elsa Pataky, Marko Caka, Scott Eastwood, Branislav R. Tatalovic, Nathalie Emmanuel, Don Omar, Tego Calderón, a další.

Na Rychle a zběsile 8 si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).