Recenze: Yesterday (2019) – Tradiční romance s netradičním námětem

Hudební portréty slavných, ba až legendárních interpretů jsou v módě stále. Pokud však kdy ještě více narostl zájem o tento filmový žánr, je to právě nyní. Z poslední doby jmenujme třeba zejména u nás velice úspěšnou Bohemian Rhapsody o skupině Queen, či muzikálového Rocketmana, mapujícího život Eltona Johna. Slavný režisér Danny Boyle se na to rozhodl odjinud a naservíroval nám svět, ve kterém zničehonic všichni zapomenou na největší skupinu všech dob: Beatles. Tedy všichni až na na jednoho neúspěšného písničkáře…

Tento písničkář utrpí úraz, načež krátce po zotavení zjistí právě výše uvedené. Hned úvodem by si jistě leckdo (já jako zaujatý fanda, který Beatles poslouchá od puberty asi ne) položil otázku, zda jsou hity o lásce, které bořily svět hudby v šedesátých letech aplikovatelné na dnešní dobu a jestli by podobně fungovaly v moderním světě, kdyby přišly právě teď. Pokud tuto otázku rovnou nevyvrací nepopiratelný vliv hudby Brouků i na současnou muziku, jistě udělá medvědí práci její stálá oblíbenost. Nemluvě o tom, že jeden z nejslavnějších interpretů dneška má tématicky velmi obdobné písně. Řeč je o Edu Sheeranovi, který si ve filmu mimochodem také zahrál. A jde o úlohu docela zásadní.

Takže v tomto směru film skvěle rozvíjí úvodní námět, podložený otázkou „co by, kdyby.“ Onen nápad s realitou, v níž si jen hlavní protagonista pamatuje existenci hudební legendy a po dlouholeté úmorné snaze prorazit dostane unikátní možnost si písně Beatles přivlastnit a stát se slavným, je geniálně prostý, výborný a bohužel ne úplně vytěžený. Pochopitelně se nedozvíme, co bylo příčinou náhlého vymazání „Brouků“ z historie, a krom několika fórků, točících se okolo absence dalších fenoménů se tvůrci k tomuto tématu nevracejí.

Yesterday je krom pochopitelně geniální hudby a lákavého ústředního motivu „jen“ velmi povedenou romantickou komedií, která si na jednu stranu dělá legraci z klasických filmových klišé a stereotypů (byť je tu pochopitelně humor postaven i na narážkách, jež si nejvíce užijí ti, kdo Beatles alespoň trochu znají), na stranu druhou je pak i otrokem patosu a klišé tolik typického pro klasické romantické filmy. Samozřejmě je tu přítomno morální dilema hlavního hrdiny, který neprávem nabude slávu a ztrácí lásku, jen aby se pak všemu „hrdinně“ postavil tváří v tvář a získal ženu svého života zpátky. Je to hodně otřepané a v některých momentech je chování postav až směšné svou šablonovitostí.

Přesto nemohu říci, že bych se nebavil. Himesh Patel a Lily James jsou ve svých úlohách skvělí a chemie jim docela dobře šlape. A jelikož mám rád Eda Sheerana, bavil mne zde i on, jakkoli zde působil jako lehounká karikatura sama sebe, ale skvělé byly i další vedlejší postavy v čele s ďábelsky cynickou manažerkou či hrdinovou partičkou přátel a nejbližších. Nutno také dodat, že ve filmu i figuruje jedno obrovské překvapení, jež hrdinu postrčí na „tu správnou kolej“ a jsem hrozně rád že si jej autoři nechali až do kin, protože kdyby tohle vyzradili v traileru, byla by to velká škoda.

Humorné situace, které někdy lehce parodují hudební průmysl (v čele je pochopitelně ona až absurdně uštěpačná a na peníze zaměřená manažerka) jindy zase mají své kořeny v popkulturních narážkách či v ústředním motivu celého filmu pak drží snímek vysoko nad vlnami průměru spolu s notoricky známými písněmi. Občas pak ale zamrzí přílišná lacinost, jež plyne z úza žánru, a někdy z nepovedenosti vtipů – třeba z trailerů známý moment, kdy přepíší píseň „Hey Jude“ na „Hey Dude,“ je toho zářným příkladem.

Yesterday je až příliš obyčejnou (byť kvalitní) hudební romantickou komedií na to, aby vystrčila růžky nad ostatní filmy Dannyho Boylea. Krom pár typicky podivně nakloněných záběrů a několika málo svěžích nápadů byste ani neřekli, že se pod režii podepsal on. Přesto se však jedná o velmi příjemný snímek, který sice zdaleka nevyždímal velký potenciál, ale nudit se u něj rozhodně nebudete. Vedle sympatického obsazení nabízí pochopitelně zajímavý pohled na svět bez Beatles a na to, co pro něj tato skupina znamenala a znamená. Jakkoli se u mne jedná lehké zklamání (byť se dalo upřímně čekat), jde o počin který by si žádný příznivec skupiny a hudby jako takové rozhodně neměl nechat ujít – ideální letní film, u kterého si budete podupávat do rytmu a upřímně se smát. Možná vás i v některých momentech docela chytí za srdce. A to zase není tak málo.

Yesterday
Velká Británie 2019, 112 min
Komedie / Hudební / Romantický / Fantasy
Režie: Danny Boyle
Scénář: Richard Curtis
Hrají: Himesh Patel, Lily James, Kate McKinnon, Ed Sheeran, Ana de Armas, Lamorne Morris, Sophia Di Martino, Joel Fry, Ellise Chappell, Dominic Coleman, Marjana Spivak, Atul Sharma, Jennifer Armour, Camille Chen, a další.

75 %
Očima Daniela Birguse
80 %
Očima Lukáše Vaňka
75 %
Očima Martina Pevného
80 %
Předchozí článekPři natáčení 25. Bonda byl zatčený muž
Další článekInto the Ashes: Trailer ukazuje, že minulost vás vždy dožene a dokáže ublížit
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.