Recenze: Spider-Man: Paralelní světy (2018) – Nejlepší film se Spideym?

Spider-Man: Paralelní světy je zcela ojedinělým projektem, který není nijak závislý na jakémkoli filmovém vesmíru, jak už ostatně originální název (Into the Spider-Verse) napovídá. Dojde k narušení několika realit, načež se Spider-Manové z nich sejdou v jednom světě. To skýtá značný potenciál, ale i (jak se tu říká) velkou moc, nesoucí s sebou právě velkou zodpovědnost. Jak se snímek nakonec tvůrcům (mezi nimiž je scénárista LEGO® příběhu) povedl?

Zatraceně dobře. To si pište. Paralelní světy jsou vedle Raimiho druhého filmu se Spideym a také s Homecomingem jednoznačně nejlepší film s pavoučím lezcem. Přitom tu hlavní roli nehraje Peter Parker. Tedy ne tak docela. Samozřejmě tu je, ale hlavním hrdinou filmu je Miles Morales. Za sebe mohu říci, že jsem opravdu rád, že se této komiksové postavě, jež spatřila světlo světa tuším v roce 2011 (stvořil ji scénárista Brian Michael Bendis), dostalo prostoru ve filmu. Miles je totiž nový Spidey. „Náhrada“ Petera, ale je to náhrada tak oblíbená, že se nakonec z Ultimate vesmíru dostala do toho „hlavního.“ Zkrátka, pokud neznáte komiksy a „černošský Spidey“ vás děsí, není se čeho bát. Je to velmi dobře napsaný charakter.

A to jsou vlastně všichni. Od „Starého Parkera,“ který tu funguje jako mentor, přes Spider-Gwen, jež je zase svěžím prvkem, až po Spider-Vepře (zdravíme Homera Simpsona), holčičku z anime, nebo Noir Spider-Mana (kterého mimochodem v angličtině dabuje Nicolas Cage). O záporácích nemluvě. Jen tedy- trochu mě mrzí, že z Normana Osborna zde udělali nemyslící monstrum „alá Hulk,“ sice to tak v Ultimate Spider-Manovi bylo také, ale přece jen- Kingpina máme všichni spjatého spíš s Daredevilem, ačkoli to byl prapůvodně padouch vytvořený pro Spider-Mana. Ale Kingpinova motivace pro to, co zde dělá, funguje dobře, takže vlastně proč ne. Všechny postavy fungují. Tvůrcům se skvěle daří balancovat na hraně mezi šílenostmi (Spider-Vepř, anime holčina, nebo onen Noir) a vycházením z komiksů a skutečných postav a událostí (tedy ve fikčním světě). Film je tak neskutečně citlivý přístupem k látce, ale zároveň si z ní dělá i neskutečnou srandu. A není to jak pěst na oko.

Tvůrci sice v řadě podstatných věcí vychází z reálií a (lehce pozměněných) originů, ale řadu dalších si zase poupravují- ne však tak, aby to bylo nějak v rozporu s postavami. K tomuto jim skvěle slouží ústřední námět paralelních dimenzí, kde mohou být dílčí věci trošku jinak, než je známe, díky čemuž je jakákoli nesrovnalost skvěle opodstatněná a vysvětlitelná. Animace navíc je dost ztřeštěná, mění často styly (jsou tu variace na anime, nebo kreslenou grotesku, ale i komiksová vypravěčská okénka), a snímek jako takový přesto působí celistvě, přehledně a nepřeplácaně, což je taky úspěch.

Spider-Man: Paralelní světy už v úvodních trailerech strhával pozornost zejména animací, která byla dokonale jiná. To se ve filmu potvrzuje. Pokud jste už podobně jako já trochu unaveni jednolitostí animáků od studií Disney a Pixar, ale zároveň byste rádi něco hravého, je tohle prostě pastva pro vaše oči. Animace Paralelních světů je komiksová, dospělá, určitou trhaností pohybů a střihů odkazuje na starší filmy a k tomu všemu je prostě- jedinečná. To je asi plně vystihující slovo. Všudypřítomná propracovanost a eastereggy vložené do obrazů pak jen vábí k dalším zhlédnutím (mimo jiné jsou tu třeba krásně skryta jména různých tvůrců- kupříkladu v seznamu kontaktů telefonu jedné z postav byl spolutvůrce Spider-Mana; Steve Ditko, a takových „velikonočních vajec“ je tu mnohem víc). A ano, je tu i jedno drobné, tradiční cameo. Však vy víte jaké a čí…

Film navíc dokonale chápe smysl a „filozofii“ Spideyho, jehož příběhy jsou sice plné humoru a odlehčenosti, ale i nebývalé vážnosti. Tenhle hrdina je tak populární a jedinečný díky tomu, že je to obyčejný člověk se sice výjimečnými schopnostmi, ale je natolik lidský, že se s ním ztotožníme a jeho problémy se stávají našimi. A to je tu ukázáno snad lépe, než v jakémkoli jiném dosavadním filmu s tímto hrdinou. Slušnou stopáž jsem během zběsilého tempa filmu ani nezaznamenal a naopak jsem chtěl, aby to ještě pokračovalo, protože otevřené dveře pro pokračování tu rozhodně jsou! Závěrem nemohu než pochválit povedený český dabing, v němž byl snímek na projekci promítán (Spider-Vepře mluvil Petr Rychlý, což je asi důkazem geniality českého znění) a překlad, kde ačkoli pár věcí trochu skřípalo, byl stále slušný. Jo, a je tu potitulková scéna. Počkejte si na ni. Pokud pochytíte, nač naráží, tak se hodně nasmějete… Soundtrack od Daniela Pembertona je fajn, ale slyšeli jsme od něj už lepší kousky.

Paralelní světy jsou svěžím superhrdinským překvapením a žánrovkou roku. A že byl letošek na komiksové filmy bohatý, o tom není sporu. Tento Spider-Man sice nesesadil z piedestalu Raimiho Spider-Mana 2, ale minimálně se k němu vmačkává. Jde sice o animák, ale o animák protkaný popkulturními odkazy, narážkami, tématikou a hlavně přístupem k látce překvapivě dospělým a v určitých momentech dost drsným, aby si ho užili i dospělí. Nerad to říkám, ale letošní druzí Úžasňákovi ve střetu s touhle peckou možná o fous prohrávají. Máte-li alespoň trochu rádi Spider-Mana, jděte na to. Toť vše…

Spider-Man: Paralelní světy / Spider-Man: Into the Spider-Verse
USA, 2018, 117 min
Akční / Dobrodružný / Animovaný / Sci-Fi