Recenze: Úžasňákovi 2 (2018) – Návrat do dětství a nejzábavnější superhrdinský film roku zároveň?

Recenze: Panství Downton – Velkolepé zakončení a povedená sonda do života britské aristokracie

Za cca pět let svého vysílání sbíral seriál Panství Downton samou chválu. Kritici byli nadšení, diváci se nemohli dočkat...

Recenze: Takové krásné šaty – Zvrácený horor o oživlých šatech nebo absurdní kritika konzumu?

Ani jedno, a přitom obojí zároveň. A k tomu ještě střelená komedie se závany mysteriózna. To bych řekl o...

Recenze: To Kapitola 2 – Pokračování téměř bez Pennywise

Dočkali jsme se. Napjatě vyhlížené pokračování nejúspěšnějšího hororu všech dob, To, vstupuje do kin. Jak se nám pokračování hororu...

Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

První Úžasňákovi byli takovým malým zázrakem (ostatně figurují i v naší TOPce nejlepších superhrdinských filmů). V době, kdy byl dobrý superhrdinský týmový film ve fungujícím a skvěle promyšleném světě s vlastní historií spíše jen zbožnou myšlenkou, spatřil světlo světa celkem netradiční animák. Animák pro děti, který v sobě přesto snoubil nadupanou akci, výborného záporáka a chytlavý příběh nabitý hláškami, který se nebál utahovat si z poněkud tradičních klišé (kápě ne!). Od roku 2004 uběhlo pěkných pár let. V době, kdy jsou superhrdinové v kurzu víc, než kdy jindy, se Úžasňákovi po více než deseti letech vrací s druhou částí. Stojí vůbec pokračování s ne úplně normální rodinkou za to?

Že váháte! Ne, nemluví ze mě fakt, že první Úžasňákovy znám nazpaměť a dodnes někde mám starou videokazetu. Že jsem z té generace, co na animácích od Pixaru vyrůstala. Ani, že hned, když jsem poprvé film s koncem otevřeným jak příslovečná vrata od stodoly viděl, hned jsem zatoužil vidět pokračování. Nejde ani o to, že právě Úžasňákovi víc, než Burtonův Batman či Raimiho Spider-Man mohou za to, že jsem si zamiloval superhrdinský žánr a později i komiksy. Ani snad to, že jsem se na tento snímek letos těšil snad víc, než na Infinity War a druhého Deadpoola dohromady. Hned úvodem bych chtěl podotknout, že všechna nemalá očekávání v tento počin vkládaná nebyla zklamána. Ba naopak.

Tolik fandovsky laděný úvod. Přejděme k hodnocení. Zprvu se nám dostává povedeného a pro Pixar tradičního předfilmu. Ten se sice tomu z prvních Úžasňákových (ano, pamatuji si ho, byl to Zajdalen) či z Příšerek S.R.O. (Pro ptáčky), nebo snad geniální, oscarové Geriho hře, uváděné před Životem brouka rovnat nemůže, je ale přesto nápaditý a nesmírně milý. Předfilm se jmenuje Bao a zaměřuje se hlavně na odcizení a následné znovushledání matky se synem. Samozřejmě tak činí trošku kuriózním způsobem. Tolik k bonusu a teď již k tomu hlavnímu. Na začátku druhých Úžasňákových kvituji především to, že pokračování začíná opravdu v momentě, kdy jednička skončila.

Až na krátkou úvodní scénu jsme tak rovnou vrženi do akce a předpokládá se, že známe minulé události. Přesto je ale snímek dostatečně uzavřený, aby se na něj mohl podívat někdo, kdo jedničku neviděl, což se určitě vzhledem k jejímu stáří cení. Výborný je i nyní poněkud dospělejší tón vyprávění, který se znovu daří skvěle balancovat s tím, že se přece jen jedná primárně o dětský film. A není to jen ne zrovna určitým dobovým zasazením fikčního světa, které evokuje stříbrný věk komiksů, či dokonce ten zlatý, ale také něčím, čím byli už první Úžasňákovi unikátní; dospělým přístupem k superhrdinům. Protože navzdory tomu, co se stalo v jedničce, stále jsou nadpřirozenými schopnostmi nadaní jedinci postaveni mimo zákon. A právě opětovná legalizace “supráků,” jak jsou zde nazýváni, je jedním z hlavních dějových motivů.

Po úvodním střetu s Podkopávačem se rodina dostává znovu do ilegality a vláda už jim pomoc odmítá poskytnout. Pak ale přijde nabídka, která se neodmítá… Více prozrazovat nebudu, nicméně záporná postava má slušnou (a celkem drsnou) motivaci k tomu, co dělá, jak je nám postupně odhaleno. Animace se sice zdokonalila, nicméně na filmu to není až tak patrné. Nicméně co už stojí za to pochválit, je výborná kamera, střih a celkový cit pro timing. Kupříkladu akční sekvence, při níž Elastička pronásleduje vlak si nezadá s nejlepšími akčními filmy. Celkově má film výborné tempo a já se opravdu ani vteřinu nenudil a hltal celé dění plnými doušky.

Což je vzhledem k délce počinu (bez předfilmu 118 minut) docela úctyhodné. A není to jen akce; odlehčující scény s Jack Jackem nabitým slušnou plejádou superschopností patří k tomu nejvtipnějšímu, co jsem v animáku viděl za hodně dlouhou dobu (a navíc to zdaleka není tak infantilní, jako kupříkladu Mimoni). Krom zajímavého hlavního záporáka (Podkopávač se tu opravdu jen mihne, byť se s ním možná počítá do budoucna); Hypnotizéra a celé řady vedlejších postav (ano, i z řad superhrdinů) se můžeme těšit i na nějaké ty staré známé, mezi nimiž je pochopitelně i Mražoun, či Edna Módní, jež se mezi fanoušky za ta léta stala už takovou kultovní postavou. A i když je její úloha ve filmu komická, přece jen jsem doufal, že ji tvůrci zapojí více.

Brad Bird to dokázal! Je jedině dobře, že si dvojka podržela stejného režiséra a scénáristu v jedné osobě. Úžasňákovi 2 jsou jedním z nejlepších pokračování, jaká jsem viděl. Nejsou sice lepší než předchůdce, ale minimálně se mu vyrovnají nápaditostí, hravostí a spádem vypravování. Což je víc, než většina navazujících animáků, u nichž se dostavilo spíše zklamání může říci (ano, myslím tebe, Univerzito pro příšerky!) I kdyby to mělo být za dalších čtrnáct let, budu se na případný třetí díl těšit stejně, ne-li ještě víc. K dokonalosti druhým Úžasňákovým chybí jen málo. Přece jen příběh je trošku slabší než v případě prvního dílu. Ba dokonce (jak je už z trailerů patrné) je určitá dějová kostra skoro stejná- jeden člen rodiny se vydává pracovat jako superhrdina, aby mu následně ti ostatní přispěchali na pomoc.

Nicméně tady máme k dispozici vedlejší linku, kdy se Bob (pan Úžasňák) vypořádává s úlohou otce v domácnosti a péčí o problémového Jack Jacka, což je překvapivě neskutečně zábavné, takže to vůbec nevadí. Potěšily i zcela nové vedlejší postavy se superschopnostmi, které jsou velice nápadité a zábavně doplňují už tak povedené akční scény. Povedla se i hudba, kdy už pouhá titulní znělka vyvolá pořádný závan nostalgie. Velkou pochvalu zaslouží i český dabing, kdy nejen že překlad je opravdu kvalitní, ale i obsazení se ve většině případů (a tam kde to šlo) shoduje s jedničkou. Minimálně tedy u Úžasňáka (Jaromír Meduna) a Elastičky (Tatiana Vilhelmová). Úžasňákovi 2 jsou skvělý, místy až dospělý (přece jen to “politikaření” a nějaké ty narážky (Krajní meze) ocení spíše starší divák) akční animovaný film, který zároveň strčí do kapsy i některé marvelovky, což už je opravdu výkon!

Očima Jana Marka
Pokračování přímo navázalo tam, kde skončil první film, a to jak v příběhu, tak i atmosféře supráckých Úžasňáků. Humor a akce se kloubí v příjemné podívané pro děti i dospělé, charaktery se s věkem a životní situací mírně prohlubují, padouch je neočekávaný a důmyslný, ale přesto Jack-Jack jako hlavní lákadlo, občas malá, občas velká třešnička na dortu tohoto dobrodružství, přece jen ale ne jeho hlavní postava, poutá převážnou většinu pozornosti diváka. Tudíž laťku, kterou v souboji batolecího deratizéra s neústupným škůdce nastaví již v půlce filmu, nemá šanci překonat ani jeho samotné finále. Z průběhu gradace jsem tedy tak trochu nespokojený, jinak se ale Úžasňákovi 2 povedly skvěle!

Úžasňákovi 2 / Incredibles 2
USA, 2018, 118 min
Akční / Dobrodružný / Rodinný
Režie: Brad Bird
Scénář: Brad Bird
Hrají: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Samuel L. Jackson, John Ratzenberger, Bob Odenkirk, Sophia Bush, Catherine Keener, Brad Bird, Jonathan Banks, Isabella Rossellini, a další.

95 %
Očima Jana Marka
80 %