Dechberoucí závody a konverzační nuda. Rozporuplné recenze na Ferrari už zaplavily internet

Foto: Neon

Jen krátce po uvedení svého teaseru, zažil Ferrari svou čtvrteční premiéru na prestižním festivalu v Benátkách. Očekávanou novinku legendárního režiséra Michaela Manna (Nelítostný souboj, Poslední Mohykán) si nenechala ujít celá řada předních filmových serverů, jejichž recenze na sebe nenechaly dlouho čekat. Kritici vyzdvihli dechberoucí závodní scény a titulní duo Adam Driver a Penelope Cruz, ne všichni se ale dočkali maximálního uspokojení. Ferrari je prý tak trochu nuda.

  • Na webu RottenTomatoes prozatím hodnotilo přes třicet recenzentů, mezi nimiž nechybí zástupci z BBC, Deadline nebo IGN. Skóre ukazuje lehce nadprůměrných 76 procent.
  • Palec nahoru dali například Total Film, Vanity Fair nebo The Wrap, film se nelíbil recenzentům z Times, BBC a Paste Magazine.
  • Ferrari dojede do amerických kin 25. prosince, na potvrzení české premiéry se stále čeká.
  • Vrcholem filmu má být tragický vytrvalostní závod Mille Miglia z roku 1957, kdy se jel jeho poslední ročník.

The Wrap: Mannův vysoce kvalitní životopisný film, který měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách a který po dlouhých osmi letech ohlašuje jeho vítaný návrat na velké plátno, je zároveň formálním posunem směrem ke klasičtějšímu kompozičnímu stylu. Film opouští digitální experimenty, které podbarvily Mannovy čtyři předchozí filmy, a nahrazuje je něčím, co má tónem a tempem blíže k prestižní televizi – tedy alespoň do doby, než zařvou motory.

GQ Magazine: Ferrari se bohužel rozpadá na dva filmy. Jeden je skutečně dechberoucí závodní film, který zachycuje všechny filmové a okouzlující vlastnosti motoristického sportu. Druhý je neuspokojivě tlumené mezilidské drama.

Z filmu Ferrari. Zdroj: Neon

BBC: Závodní sekvence mají dostatek energie a nebezpečí, aby zrychlily tep, ale zbytek Ferrari… Film o rychlých autech by určitě neměl plynout tak pomalu jako tento.

FandomWire: Ferrari měl potenciál stát se nezapomenutelným životopisným filmem, ale chybí mu větší emocionální zaměření v jeho charakterové studii založené na hereckých výkonech. Adam Driver je výborný, ale Penélope Cruz jednoznačně vyniká emocionálně zničujícím výkonem.

Deadline: Vrcholem filmu je závod Mille Miglia v roce 1957, dějiště nehody, která na další čtyři roky zamotá Ferrari – firmu i člověka – do byrokracie. Zde se však film kupodivu dostává do nejméně zajímavé roviny, když prokládá Ferrariho úvahy ze závodu. Ty jsou samy o sobě testem paměti, protože nikdy nevíte, který z jezdců Ferrari zrovna řídí červený vůz.

Vulture: V rukou méně jistého herce by to mohla být katastrofa, teatrální, trapná a nereálná. Driver však z Ferrariho dělá něco nesmazatelného, sílu, která není ani tak přírodního rázu, jako spíš ocelí, asfaltem a smrtí.

Z filmu Ferrari. Zdroj: Neon

IGN: Ferrari se odklání od krvelačných emocí a přiklání se k rodinnému dramatu, těží z dalšího skvělého výkonu Adama Drivera a několika mistrovských choreografií závodních scén, ale nakonec příliš neriskuje.

The Hollywood Reporter: Ferrari se pravděpodobně nezapíše do Mannovy kanonické historie, protože postrádá třpytivou a tvrdou stylovost jeho nejlepších děl. Obdivovatelé režisérovy intenzivní, svalnaté filmařiny však nezůstanou bez odměny. Film je rychlý, zběsilý, s mozkem, který navzdory několika roztřeseným italským přízvukům dokáže poskytnout adrenalinové závodní sekvence s emocionálně nabitými scénami, zejména mezi Driverem a Cruz.

Telegraph: Scény bouraček mají hrozivou intenzitu: jako byste cítili, jak gravitace působí na vaše vlastní vnitřnosti. A totéž platí i pro samotné závody, které jsou stejně jako vozidla tak nějak elegantní a křupavé zároveň – v každém okamžiku jsou jen pár centimetrů od katastrofy, a o to jsou krásnější.

Rollingstone: Ferrari něco chybí. Stejně jako většina Mannovy tvorby se pohybuje na emocionální hranici a drží si diváka na distanc. To funguje dobře, když se pohybujeme v kriminálním podsvětí filmů Heat a Collateral, ale už méně, když jde o manželské neshody nebo sport.

Z filmu Ferrari. Zdroj: Neon

Variety: Ferrari je opravdu jako film ze 70. let. Má tu intenzitu uchopení, tu vrstevnatou lidskou fascinaci, tu katarzní upřímnost o tom, o čem život skutečně je.

NextBestPicture: Michael Mann si zachovává cit pro vytváření strhujících prezentací, od rychlých automobilových exhibicí až po klidnější osobní scény, které mají stále stejnou váhu jako řítící se kus železa.

Je léto roku 1957. Bývalý závodník Enzo Ferrari se ocitá v krizi, která se skrývá za velkolepou podívanou Formule 1. Továrně, kterou před deseti lety se svou ženou Laurou vybudoval z ničeho, hrozí bankrot. Jejich nestálé manželství je otřeseno ztrátou syna Dina o rok dříve. Vášeň jeho jezdců po vítězství je mezitím žene na hranu, když se pouštějí do zrádného závodu Mille Miglia, závodu na 1000 mil napříč Itálií.

Závod Mille Miglia byl kdysi nejprestižnějším závodem v Itálii. V roce 1957 se ovšem jel poslední ročník. Vozu Ferrari, řízenému Alfonsem de Portagem, praskla pneumatika a narazil do davu diváků, přičemž zabil devět lidí (včetně pěti dětí) a sebe.