Recenze: Mission: Impossible Odplata – První část je definicí zábavné akce

Christopher McQuarrie se s každým snímkem ukazuje jako mimořádně schopný režisér, který uchvacuje poctivým filmovým řemeslem, z něhož přímo dýchají praktické efekty. V rámci režie jsme se o tom naposledy mohli přesvědčit ve výborném Mission: Impossible – Fallout, které po všech možných myslitelných stránkách nastavilo laťku opravdu hodně vysoko. Finále celé akční a špionážní série tak má před sebou dosti obtížný úkol se svému předchůdci alespoň vyrovnat. O to víc mu to celé stěžuje fakt, že je rozdělené na dvě části. Je ta první dostatečně záživná a nosná?

Dobrý příběh rozhodně není a nikdy u akčních blockbusterů nebyl „to hlavní.“ A v případě Odplaty to platí stoprocentně. Co ale možná překvapí, je poněkud pozvolný úvod, kdy má člověk dlouho pocit, jako by se díval na úplně jiný film. Hodně dialogů a pomalé tempo. Naštěstí se v tomto duchu nenese celý snímek a naopak postupně naservíruje nálož přepálených akčních scén, které v mnoha ohledech dosahují, ne-li přesahují úroveň čehokoli, co jsme viděli dříve. Není tu nějaká snaha o velkou hloubku nebo přesah, z celého díla jen vyvěrá upřímná snaha bavit. Tvůrci moc dobře vědí, co dělají a co divák od již sedmého snímku v rámci franšízy očekává. Žádné srdceryvné herecké výkony. Jen adrenalin, překotné zvraty a brada na zemi.

Z filmu Mission: Impossible Odplata – První část. Foto: Paramount Pictures.

Zápletka není příliš složitá. Dá se říci, že snímek hezky akcentuje momentálně velmi aktuální téma umělé inteligence, ale pochopitelně s ním nepracuje do hloubky a nerozvíjí je více, než na několik hezkých nápadů, kdy se v konečném důsledku vše zvrtne na hon z MacGuffinem, pro který se všichni podráží a intrikují proti sobě navzájem. Tentokrát po předmětu pasou nejen světové velmoci. Kterákoli země by se díky klíči s přímou vazbou na děsivou zbraň stala absolutním hegemonem.

Ethan Hunt a jeho sympatická parta starých známých hrdinů je přirozeně v centru dění a zastává takový úhel pohledu, že podobnou mocí by neměl disponovat nikdo. Nejsou to však jen oni a prakticky všichni mocní, kdo o předmět usiluje. Ve hře je někdo nový. Někdo, kdo má vazby na Ethanovu minulost a zná jeho metody lépe než kdokoli jiný. Onen člověk je jako duch, kterému pomáhá někdo s možnostmi téměř dosahujícími božských výšin. Svým způsobem se tak opravdu dá říci, že protagonisté změří své síly s dosud možná největší hrozbou, jaké kdy museli čelit.

Krom dokonale natočených kaskadérských kousků, místy lehce nepřehlednou akcí a malebných lokací Mission: Impossible nezapomíná bavit a díky bohu se nebere vážně, což je v souvislosti s někdy až přehnanými sekvencemi rozhodně vítaná záležitost. Jedna z finálních scén mi připomněla kapitolu z herní série Uncharted. Přes všechnu nadsázku je to ale pořád zatraceně dobrý film, v němž Tom Cruise pořád nepůsobí jako úplný nepřemožitelný Superman. Nebo alespoň ne tolik, jako třeba Keanu Reeves v posledním Johnu Wickovi

Nové Mission: Impossible je více Jamesem Bondem v moderních kulisách, než Bond sám. Již třetí díl ze série, který vznikl pod režijní taktovkou Christophera McQuarrieho ukazuje, že pokud nelze dříve stanovenou laťku překonat, minimálně ji lze už poněkolikáté dostat alespoň stejně vysoko. Šedesátník Tom Cruise nikterak nezpomaluje a jeho (pravděpodobné) loučení se s ikonickou filmovou sérií se nepřekvapivě stává jedním z nejlepších akčních filmů, co jsme měli v kině možnost vidět. Jeho Ethan Hunt se vrací v staromilsky plnokrevné akční zábavě, která působí jako menší zjevení. Po lehce rozpačitém úvodu chytá nesmírný spád a veškeré obavy, aby první část dvoudílného projektu nebyla jen nezbytnou předehrou k většímu finále berou za své. Naštěstí snímek nejen, že obstojí sám o sobě, ale ještě se budete modlit, aby jen tak nekončil. A když se tak stane, budete otevřeným koncem zanecháni v natěšení na pokračování, které přijde brzy. Celá Odplata tak mnohem víc působí jak samostatný projekt, než snímek rozdělený na dvě poloviny. Slabší příběh je sice jen prostředkem k velkolepé akci, je ovšem dávkován poutavě a vůbec ne hloupě. Díky čemuž rozmístění postav na šachovnici zvratů funguje a dává smysl. Žádná revoluce, ale po všech stránkách na maximum dotažený adrenalinový zážitek. Přesně to, co od filmu čekáte a ještě kopa navíc.

Mission: Impossible Odplata – První část / Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
USA, 2023, 164 min
Akční / Dobrodružný