Recenze: DC Liga supermazlíčků

Superhrdinské animáky jsou něco, s čím se prostě musí počítat. Někdy snesou srovnání s nejlepšími hranými filmy, jindy zase slouží jako nenáročná zábava pro celou rodinu, protkaná komiksovými referencemi. Ať už je namátkou řeč o Oscarem oceněném Spider-Man: Paralelní světy či třeba o LEGO® Batman filmu, stojí to skoro vždy za to. A právě se zmíněným Batmanem má DC Liga supermazlíčků leccos společné a sice tvůrce, protože se na scénáři i zde podílel Jared Stern. Můžeme se tedy těšit na podobný typ humoru, nebo je animovaný snímek průšvihem?

Už dle názvu či traileru je samozřejmě znát, že je počin určen primárně spíše pro mladší publikum. To ovšem není nutně špatně. Navíc mohu zcela zodpovědně říci, že v sále na projekci se vyrovnaně bavily jak děti, tak dospělí. Již výše zmiňovaná zábava pro celou rodinu tak je naplněna. Vedle jednoduššího, ne však přehnaně infantilního humoru se nám ve filmu dostává i opravdu četných komiksových referencí, které zdaleka nejlépe pochopí právě fanoušci komiksů ze stáje DC. Vedle naprosto zřejmých narážek jsou tu i trošku komplikovanější eastereggy, jež rozhodně potěší. Přiznám se, že ač vím o existenci psa Krypta v komiksu (ostatně své supermazlíčky má i Marvel – tak třeba jednou taky dostaneme animák?) ostatní zvířecí superhrdiny neznám, a tak neposoudím nakolik se autoři filmu inspirovali v tištěných předlohách a nakolik se nechali unést vlastními nápady a představivostí.

Příběh nás uvede do na první pohled idylického vztahu psa a jeho pána, až na ten malý háček, že pánem je Superman a jeho psem Krypto, který je stejně jako jeho majitel mimozemského původu, a má tak totožné superschopnosti. Z klasického úvodu na planetě Krypton až po současnost v Metropolis jsme tak svědky jednoho velkého přátelství. Krypto je navíc svému páníčkovi schopným parťákem v jeho boji proti zločinu. Tato idylka však začne dostávat trhliny v momentě, kdy se Kal-El rozhodne požádat svou přítelkyni Lois Lane o ruku. Krypto začne žárlit a tak se Superman rozhodne pořídit mu v útulku kamaráda. A tady už přichází ke slovu záporák celého filmu, jehož mistrovský plán začíná právě útěkem z onoho útulku. Následně je celá Liga spravedlnosti unesena a je tak na Kryptovi a skupině zvířat s nově nabytými superschopnostmi, aby zachránili svět superhrdinů.

Pomáhat mu v tom bude superrychlá želva Merton (která je svou nevybíravou mluvou a humorem zdrojem valné části vtipů pro dospělé), potřeštěný elektrické výboje metající veverčák Chip, nezničitelný pes Ace a velikost měnící sviňka PB, jež je fanynkou superhrdinů. Celkově se tvůrcům dosti dobře podařilo dát všem zvířatům a jejich schopnostem dostatečný prostor – je navíc i celkem zábava odhadovat, který mazlíček má ten či onen superhrdinský protějšek. Zatímco u některých je to víc než jasné, jinde je odpověď obtížněji odhadnutelná. Vedle řady již zmiňovaných narážek a eastereggů si tvůrci nebojí rýpnout i do vlastností superhrdinů či zažitých zákonitostí a klišé jejich fikčního světa. Největší láskyplnou „bídu“ zde dostává asi Batman. U jeho monologů a na něj mířených vtipů jsem se zasmál asi nejvíce.

DC Liga supermazlíčků je naprosto oddychový animák, který nešetří komiksovými narážkami a gagy, u nichž se zasmějí jak dospělí, tak podstatně mladší diváci. Animace je sice o stupínek níž, něž jsme zvyklí třeba u Pixaru, přesto je líbivá a rozhodně na standartní „kino úrovni.“ Krom tradičních rodinných hodnot, na které jsme u západních pohádek zvyklí, se nám dostává značného množství svižné akce a humoru, jež snímek vytahují nad hranici průměru a díky superhrdinskému zasazení mu dodávají na jedinečnosti. Pochválit si zaslouží i výborný český dabing, který dosti hvězdnému originálnímu obsazení víc než zdatně sekunduje. Pozitivní dojem utvrzuje i skvěle roztodivná banda zvířat, z nichž je jednoznačně nejvtipnější „flashovsky“ rychlá želva Merton. A pak je tu samozřejmě Batman, jenž si pro sebe prostě ukradne každý film, i kdyby v něm měl být jen pět minut…

DC Liga supermazlíčků / DC League of Super-Pets
USA 2022, 106 min
Animovaný / Akční / Rodinný / Komedie