Recenze: LEGO® Batman film (2017) – I Temný rytíř potřebuje rodinu

Po šíleně hravém a právě tak zábavném animáku LEGO® příběh, bylo jen otázkou času, kdy se dočkáme dalšího snímku se zasazením do stejného stavebnicového univerza. Koneckonců, nejde pouze o variabilitu a možnosti, jaké tento koncept skýtá, nýbrž i o fakt, že celý film je svým způsobem jedna velká interaktivní reklama na produkty, které si skutečně můžeme koupit. Tento kalkul v kombinaci s momentální oblibou komiksových filmů umožnil tvůrcům sáhnout po jedné z postav prvního dílu a poskytnout jí sólový film. A jaký je?

Předně… Na „jedničku“ se co do kvalit a onoho wow efektu rozhodně (a nepřekvapivě) nechytá. Nejedná se ale ani v nejmenším o propadák. Tento Batman je stále zábavný, ubližuje mu ale fakt, že spousta dobrých vtípků byla ukázána už v trailerech. Humorné momenty také oproti LEGO® příběhu působí nekonzistentně. Gagy tu jsou, a ačkoli některé jsou povedené, jiné tak nějak vyzní do prázdna, nebo se opakují hned několikrát. A všichni víme, jak se to s opakovanými vtipy má… To, v čem předchozí film exceloval, byl fakt, že dokázal vrstvit gagy a narážky, které byly navzdory dětinskosti prostě povedené, opodstatněné a chytré. V Batmanovi se některým vtipům zasmějí jen zasvěcení (přeci jen každý (kór u nás) asi nebude znát konkrétní scénu se žraločím repelentem z hraného Batmanova seriálu ze šedesátých let), zatímco u některých zase ti nejmenší diváci. Ona dětinskost je tu někdy jednoduše až přílišná a jak se skáče od vtipu ke vtipu, je humor poněkud nevyvážený.

Snímek si pak rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek akce. Jsme jednoduše vrženi do pestrobarevného víru, který je hlavně ze začátku nesmírně zábavný a nechybí mu správný spád. Děje se toho tolik, že je někdy skoro až obtížné držet s tempem vyprávění krok. Tak jako v mnoha příbězích, v nichž netopýří strážce figuruje, i zde se setkáváme s Jokerem (Zach Galifianakis) a celou bandou záporáků, která je ale vzápětí odstavena na vedlejší kolej, aby uvolnila místo jiné sortě zločinců. Když vezmu v potaz, o jaké charaktery se jedná, působí to epicky. Ale musím si klást otázku, jestli by přece jen nebylo lepší využít Batmanovo univerzum naplno, než sem nutně „cpát“ zlouny kupříkladu z Pána prstenů, Harryho Pottera a tak dále… Také bych uvítal více prostoru pro Justice League, která se tu prostě jen tak mihla. Ano, je to příběh hlavně o Batmanovi a jeho vztahu s Robinem, Jokerem a dalšími, ale stejně… Nu, to jen tak na okraj.

Co potěší, je celkem vtipně pojatá interakce a vztah Jokera s Batmanem, který je sice parodizující, ale samotné jeho jádro a podstata zůstávají nedotčeny. Co nepotěší, je náznak románku s Barbarou Gordon. Tohle prostě nefunguje, a nefungovalo to ani v loňském Kameňáku (kde tedy šlo podstatně o víc, než jen o náznak). No, a nesedí mi to prostě ani v téhle „dětské“ podobě. A co ještě jednou nepotěší, je jednoduše přílišný důraz na to, že se jedná o rodinný film. Dostává se nám tak klasického a okoukaného poselství, kterého je prostě poslední dobou v animovaných filmech na rozdávání. A ačkoli chápu smysl, přijde mi mnohem zábavnější sledovat hláškující karikaturu superhrdiny, než „Šmoulu Mrzouta,“ který nakonec nalezne skutečné rodinné hodnoty. Asi se ze mě už stává cynik, nevím… Příběh jako takový pak má co dělat s bojem proti Jokerovi a překažení jeho plánů spolu s civilnější linkou, kde se Bruce Wayne musí více sžít se svým sluhou Alfredem (Ralph Fiennes), novou komisařkou gothamské policie Barbarou Gordon (Rosario Dawson), a v neposlední řadě se svým adoptivním synem, kterým je Dick Grayson (Michael Cera), neboli Robin.

Osobně jsem byl tak trochu zklamán. Nevím zda mi chybělo více eastereggů (ačkoli z těch přítomných jsem byl hodně rád jmenovitě kupříkladu za přístupové heslo heslo do Batcave, či za Daleky, aka „zlé britské roboty“), nebo trochu jiné příběhové poselství (přece jen stavět celý film tak okatě na významu rodiny je sice možná záslužné, ale jednoduše ohrané). Ale to něco, co mě tak moc bavilo na Lego příběhu, mi tu chybí, jako by se to prostě vytratilo. Jednoduše jsem zde neměl takový ten dětský hravý pocit. Což je vzhledem k tomu, že na film s lego verzí Batmana jsem se těšil, jelikož tohoto hrdinu jako takového mám rád a nějaký ten komiks s ním jsem už taky četl, škoda. Absentoval tu nějaký výraznější moment, hláška, či hudební motiv, který bych si pamatoval a nedostal ho nějakou dobu z hlavy. Něco jako ta stará známá chytlavá úvodní píseň (v češtině „Všechno je tu boží„), nebo právě Batmanova nesmírně vtipná písnička o temnotě a dětství bez rodičů. Na to, jak byla lego verze Temného rytíře zábavná v předchozím filmu, tady podle mého zdaleka nevyužila potenciál. Což je ironie vzhledem k mnohem většímu prostoru, jaký zde dostala. K výkonům herců, tedy jejich hlasům nelze mít výhrady a zvláště ratolesti pak potěší povedený český dabing.

Navzdory mému rozhořčení a všem výtkám se stále jedná o povedenou a zábavnou, nadprůměrnou záležitost. Pobaví, zabaví a neurazí. Znova ji vidět už ale dost možná chtít nebudete… V zásadě dostanete, co chcete. Jak děti, tak dospělí (ať už větší, či menší geekové) si jednoduše přijdou na své. Oproti LEGO® příběhu se ale jedná přinejmenším o značné vystřízlivění. Batman se zkrátka drží hlavně co do dění až moc při zemi. Dostanete tak pokrm, který dobře znáte, přesto vám ale stále chutná. I když byl, podobně jako Brucem Waynem tolik oblíbení humři, ohřátý v mikrovlnce… Otázkou je, zda si i další části „legoverza“ navzdory všeobecnému úspěchu udrží kvalitativní laťku alespoň tak vysoko, jako hrdina v černém plášti…

LEGO® Batman film / The Lego Batman Movie
USA / Dánsko, 2017, 104 minut
Animovaný / Komedie / Rodinný