Recenze: Černý telefon – Duchařské překvapení roku?

Přečtěte si

Autor

Tomáš Lesk
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.

Scott Derrickson, stojící za výborným hororem Sinister, platí za jednoho z nejvýraznějších hororových režisérů dneška. Poté, co si trochu ukročil k blockbusterům a pro Marvel natočil Doctora Strange, se vrací ke kořenům. Jeho nejnovějším počinem je psychothriller Černý telefon, natočený podle stejnojmenné povídky od spisovatele Joea Hilla (Zámek a klíč). Jak se snímek s nadpřirozenou zápletkou vydařil?

Povídkovou předlohu jsem četl a mohu tedy srovnávat. Joe Hill je synem Stephena Kinga, což je nejznámější hororový autor současnosti. A je to znát. Přestože je výborně napsaný – je příběh dosti krátký a nerozvinutý. Zatímco film mnoho motivů a postav mnohem více rozvíjí a propracovává. A činí tak skvěle! Málokdy se stane, že by byl snímek lepší než knižní předloha. Tady se to ovšem podařilo a prakticky vše tu funguje podstatně lépe a obšírněji. Což mne mile překvapilo. Dost možná největší změna nastala v případě antagonisty. The Grabber, jak se antagonistovi jménem Albert Shaw přezdívá, je zde ztvárněn Ethanem Hawkem. Zatímco v povídce není záporák nějak blíže popsán, krom toho, že je obézní a přivydělává si jako klaun, v Hawkově podání dostává dosti ikonickou obsesi groteskními maskami a – pochopitelně mnohem agilnější vzezření.

Foto: Universal Pictures

Samotné jádro příběhu pak zůstává nezměněné. Ve městě mizí děti. Protagonista Finney (Mason Thames) se stává další obětí vyšinutého vraha, po kterém na místě únosu zůstávají jen černé balonky. V místnosti, kde se sprejem omámený Finney probouzí je jen matrace, záchod a starý nástěnný telefon, který není zapojený. Za zločincovy nepřítomnosti ale najednou začne zvonit a s chlapcem po zdvihnutí sluchátka začnou mluvit duše dětí, zemřelých Grabberovou rukou, radících mladíkovi jak utéct z šílencova zajetí. Tenhle nápad se povedlo ve filmu skvěle zapracovat do hlavní zápletky, kdy každé dítě vidíme hrdinovýma očima předtím, než zmizí. Když se pak jako duchové vrací, lépe chápeme jejich roli v příběhu (každý má jinak koncipované rady a způsob úniku).

Foto: Universal Pictures

Celá podívaná má dokonale svízelnou a stupňující se atmosféru, o špinavé retro dobovosti ani nemluvě. Byť už je podobné zasazení do sedmdesátek / osmdesátek přinejmenším lehce ohrané a vidíme jej skoro v každém druhém projektu, v tomto značně děsivém a znepokojivém snímku to funguje. Co ve filmech k smrti nesnáším, jsou nadužívané lekačky, které prostě skoro vždy působí lacině. Zde jsou jen dva nebo tři jumpscary, a jsou použity tak efektně a rozhodně ne na sílu, že jsem je ještě chvíli rozdýchával. Takže i za to si snímek zaslouží velký palec nahoru. Hawke je výborný, odpudivý a skutečně z něj jde mráz po zádech. Jen škoda, že nedostal více prostoru a že neznáme úplně motivaci jeho postavy pro to, co dělá. Je tak lehce ve stínu dětských herců, zvláště pak Madeleine McGraw, jež byla coby sestra hlavního hrdiny s jasnovideckými schopnostmi jednoduše skvělá a určitě o ní ještě v budoucnu uslyšíme.

Foto: Universal Pictures

Verdikt

Černý telefon je dost možná největším překvapením roku a nejlepším psychothrillerem, který v kině uvidíte. Bere si na paškál hned několik příběhových linek, které splývají v ucelený a velmi silný zážitek, ve kterém napětí graduje od první až do poslední minuty stopáže. Ta není nijak přepálená, tudíž se nestihnete nudit a zůstanete přikovaní do sedačky. Prakticky vše v něm funguje na jedničku a od obsazení, až po atmosféru a zápletku se jedná o nervy drásající podívanou s potenciálně ikonickým záporákem. Scott Derrickson se ukazuje jako velmi zručný režisér, jenž dokonale rozumí žánru, který točí a moc dobře ví, jak s ním pracovat. Ústřední myšlenka s telefonem, skrze který komunikují mrtví, je dostatečně nosná, aby utáhla celovečerní film. Navíc je celá adaptace ve výsledku mnohem lepší a kompaktnější, než stejnojmenná povídka od Joea Hilla. Což je rozhodně potřeba ocenit, protože to se vydaří opravdu málokdy. Stejně jako výkony dětských herců, kteří zde místy až zastiňují zkušenější kolegy. Jde jednoduše o neskutečně napínavou duchařskou podívanou, kde maličko skřípe nevytěženost a nedotaženost jinak skvěle zahraného antagonisty. Tady nejde jinak, než doporučit návštěvu kina. Nebudete zklamáni.

Černý telefon / The Black Phone
Trailer
USA 2022, 103 min
Thriller / Drama / Horor
Režie: Scott Derrickson
Hrají: Ethan Hawke, Mason Thames, Jeremy Davies, James Ransone, Madeleine McGraw, Gina Jun, E. Roger Mitchell, Michael Banks Repeta, Megan Petersen, a další.

Konečné hodnocení

Tomáš Lesk
85 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také

Finney Shaw je normální třináctiletý kluk, kterému změní život sadistický vrah, jenž ho unese a uvězní ve zvukotěsném sklepě, kde nemá smysl volat o pomoc. Jenže pak zazvoní na zdi visící odpojený telefon a na Finneyho začnou ze sluchátka mluvit předchozí únoscovy oběti. Ty mají jeden společný cíl – postarat se o to, aby Finneyho příběh neskončil tak tragicky jako ten jejich.Recenze: Černý telefon - Duchařské překvapení roku?