Recenze: Co jsme komu všichni udělali?

Francouzské komedie patří dlouhodobě k naprosté špičce. Důkazem je tomu i série Co jsme komu udělali?, jejíž třetí díl vstupuje do kin (naši recenzi na jedničku najdete zde). Film režiséra a scénáristy jménem Philippe de Chauveron, který má na svědomí i oba předchozí nás vrací do malebného francouzského městečka Chinon. Manželé Claude a Marie slaví 40. výročí svatby. Jejich čtyři dcery se rozhodnou jako překvapení uspořádat velkou oslavu, na kterou pozvou rodiče svých manželů. A jelikož jsou všichni jiné národnosti, i tentokrát můžeme očekávat třaskavý koktejl úsměvných situací, dělajících si legraci snad úplně ze všeho a všech. Podařilo se i nyní- do třetice nepřejít za hranu trapnosti?

Co může řadě lidí vadit, je že se potřetí vaří ze stejných ingrediencí. Tentokrát se k nám ovšem dostává zajímavý nový prvek v podobě právě přítomnosti rodičů čtyř „zeťáků.“ Jinak se ale opravdu jedná o prakticky stejný film, beroucí si na paškál multikulturalismus. Jsem toho skromného názoru, že filmů, které si dělají legraci z předpojatosti, předsudků ba až rasismu není nikdy dost. A navíc – proč měnit osvědčenou šablonu, když prostě funguje? Zcela objektivně mohu říci, že Co jsme komu všichni udělali? má to co mi dlouhodobě chybí třeba u tuzemských komedií. A taky že jsem se už vlastně docela dlouho v kině nezasmál tak, jako v tomto případě.

Je to příjemná oddychovka, jež divákovi zaručeně zvedne náladu. Má nesmírně sympatické obsazení, herci si očividně své role užívají a mají mezi sebou skvělou chemii (navíc při značném množství postav je to vlastně i celkem úctyhodné, že mají všichni svůj prostor) a vše samozřejmě táhne Christian Clavier, kterého je vždy radost vidět. Po mírném zklamání z blockbusterového Doctora Strange jsem v tomto případě byl víc než mile překvapen snímkem, od kterého jsem vlastně vůbec nic nečekal a v momentálním čekání na premiéru nějakých větších filmů si těžko umím představit něco lepšího, čemu nyní obětovat návštěvu kinosálu. Baví nejen už zmíněná témata, ale třeba i rozdíly generační, či vztahové – nemluvě o obtížnosti smířit se se stárnutím. Místy jsem si vzpomněl třeba i na poetiku dnes už klasické svěrákovské komedie Vratné lahve, která s tímto filmem hned několik linek a momentů sdílí.

Jedná se vlastně o klasickou francouzskou komedii v nejlepší formě, která si střílí z bezpočtu stereotypů a archetypů. Ať už jde o rozdíly kultur, národností (postava německého sběratele umění, který se zakouká do jedné z dam je třeba jeden chodící stereotyp), či náboženství, vše je jedním přesným úderem na hlavičku pomyslného hřebíku. Gagy ani tentokrát nepostrádají vytříbený cit pro timing a mají onu hřejivou notu, na kterou brnkali třeba kultovní Nedotknutelní (jejichž kvalit sice tato trilogie nedosahuje, ale má k nim blízko). Nutno navíc dodat, že má film povedený český dabing i překlad, kde musím zejména vyzdvihnout výkon Miroslava Donutila, jenž se ujal hlavní role.

Co jsme komu všichni udělali? je výbornou francouzskou komedií, která se sice nese ve stejném duchu jako předchozí části, ale to vůbec nevadí. Christian Clavier, známý českým divákům zejména jako představitel Asterixe, či sluhy Jacquouilleho z komedie Návštěvníci je v širokém obsazení jednoznačně nejvýraznější a nejcharismatičtější, přičemž úloha Claudea coby konzervativní francouzské hlavy rodiny mu perfektně sedí. Ani zbytek herců však nezaostává a ruku v ruce s perfektně napsaným scénářem nám doručují počin, jenž si s grácií utahuje snad úplně ze všeho. Jednoduše se jedná o bezvadnou komedii, u které se nejednou od srdce zasmějete, snad vás i dojme a zahřeje u srdce. A to si nezaslouží nic víc, než jedno velké doporučení.

Co jsme komu všichni udělali?/ Qu’est-ce qu’on a tous fait au Bon Dieu?
Francie 2022, 98 min
Komedie