Recenze: Co jsme komu udělali? (2014) – Čtyři svatby různých barev

Multikulturalismus je věcí, která do dnešního globalizovaného světa zkrátka a jednoduše patří. Někdo s ním problém nemá, jiný ano. A právě na druhou sortu lidí se zaměřuje tato komedie ze země galského kohouta.

Claude a Marie Verneuilovi jsou svým založením milovníci staré dobré Francie a všech hodnot, které vyznává. Jsou silně věřící katolíci, milovníci Charlese De Gaulla a ve svém okolí oblíbení a vážení. Mají čtyři dcery: Isabelle, Odile, Ségoléne a Lauru. Svým dcerám se snaží vštípit své hodnoty a konzervativní pohled na svět. Avšak dnešní doba plná multikulturní a náboženské tolerance Verneuilovým výchovu dcer v konzervativním duchu znemožňuje. Život však stárnoucímu manželskému páru připraví pěkné jobovky. Jejich nejstarší dcera si vezme muslima, druhá Žida a třetí Číňana. To jsou pro konzervativní zastánce starých hodnot sice těžké rány, ale s postupem času se s tím vyrovnají. Navíc své naděje stále upínají ke své nejmladší a dosud neprovdané dceři Lauře, která je nedávno potěšila vynikající zprávou – zasnoubila se se spořádaným katolíkem Charlesem. Ovšem nic není tak růžové, jak se zdá…

PHO90abc00c-2f82-11e4-89f5-1835f2cee1ab-805x453

Režie i scénáře se zhostil Philippe de Chauveron, který je především scénáristou. Napsal scénáře k několika francouzským komediím, které však mimo svou domovinu moc známé nejsou.  Ale jak se zdá, jeho nejnovější počin by mohl prorazit i v zahraničí, ti nejodvážnější přirovnávají Co jsme komu udělali? k veleúspěšné komedii Nedotknutelní.  Celá premisa snímku je založena na střetu různých kultur, ze kterého samozřejmě vyvstávají vtipné situace. Pro vtípky s nádechem rasismu se nejde daleko, ale v takové neškodné podobě, že to vyjma těch nejcitlivějších nikoho nepobouří. Gagy jsou dobře načasované a často situace probíhající na plátně vykouzlí úsměv na vaší tváři. Pravda, za břicho se popadat asi nebudete, ale pocit trapnosti se také nedostaví. I když je mi bližší britský černý a suchý humor plný nadhledu, rozhodně nejsem odpůrcem toho francouzského. Ten čerpá z různých absurdních momentů, které najdeme samozřejmě i tady.  Rasové obsazení všech zeťů koneckonců nabízí řadu situací, které se podobají klasickým vtipům. Například v jednom záběru vejdou protagonisté na policejní strážnici. Při této scéně si jistě mnozí vybaví klasické vtipy začínající větou „Žid, muslim a katolík vejdou do baru…“

PHOdfbe7354-01ad-11e4-b02d-f682f23cf73b-805x453

Clauda Verneuila ztvárnil Christian Clavier, který je známý především z komedií Asterix a Obelix nebo Návštěvníci. Svůj cit pro rozdávání smíchu uplatnil i zde. Jeho na pohled slušný, ale v nitru rasismus skrývající Claude je nejcharismatičtější postavou filmu. Ostatní herci zvládly své party dobře, ono to v komedii zas tak těžké herectví být nemůže.

Ale abych jen nechválil, snímek má i pár negativ. Jak už jsem naznačil, vtipný je, ale trochu méně, než bych čekal. Zkrátka tu chybí takový ten pocit uspokojení z toho, když jste svědky velmi humorného momentu, u kterého máte poté problém popadnout dech. Vtípky vykouzlí úsměv, ale nic víc. U komedie bych čekal zkrátka větší údernost. Navíc se nemohu zbavit dojmu, že z takového tématu, které je přímo dělané pro takový žánr, se dalo vytěžit mnohem více. Má další výtka směřuje k druhé polovině filmu. Ta mi připadala zbytečně natahovaná a oproti solidně rozjeté první půlce mnohem pomalejší.

Co jsme komu udělali? je příjemnou jednohubkou, která sice není nejlepším počinem svého žánru, ale pobaví a navodí dobrou náladu. A o to přece u komedie jde především.

• Co jsme komu udělali? / Qu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu?
  • Stopáž: 97 minut