Recenze: Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

S návraty ke slavným sériím je to těžké. Moc se to nepovedlo u Hobita, a vlastně co se týče reakcí fanoušků, moc ani u Star Wars. Další takovou ságou, vyvolávající smíšené a tedy dosti rozporuplné reakce, jsou Fantastická zvířata, zasazená do světa Harryho Pottera na začátek 20. století. Máme tu v pořadí už třetí díl, který se má více točit okolo vztahu Brumbála s Grindelwaldem a celkově podrobněji prokreslit události, jež byly nastíněny už v knihách s Harrym. Jak se film, na který se čekalo dlouhých několik let nakonec podařil?

Jsem jedním z lidí, kteří často s odstupem času sem tam přehodnocují svoje názory na filmy. Hlavně s opakovanými zhlédnutími. První část z plánované pětidílné filmové série, nazvaná Fantastická zvířata a kde je najít se mi jevila jako příjemný nostalgický návrat do kouzelnického světa, který mě bavil novými postavami, odlehčeností a příslibem budoucích událostí. Pamatuji si, že druhý díl s podtitulem Grindelwaldovy zločiny se mi v roce 2018 v kině moc líbil, zatímco zbytek kamarádů a kolegů z redakce měl reakce pokud ne vyloženě kritické, tak spíše vlažné. Poté, co jsem se na to podíval podruhé, jsem se na jejich stranu po čase přidal. Proto – ač si myslím že třetí díl je celkově mnohem lepší a konzistentnější podívaná než ten předchozí, dostane ode mne nižší hodnocení. Protože dvojku bych taky dnes hodnotil hůře, než před několika lety.

Začněme pozitivy. Hudba je velkolepá a přestože nejde o ten nejlepší filmový soundtrack, co jste kdy slyšeli, dává vzpomenout na ty nejlepší motivy ze ságy o brýlatém čaroději. Celý příběh drží mnohem lépe pohromadě a nejde tolik o změť zvratů a zbytečných dějových odboček. Snímku možná pomohlo, že J. K. Rowlingové tentokrát se scénářem pomáhal Steve Kloves, který napsal i scénáře ke všem částem Harryho Pottera (vyjma Fénixova řádu), tudíž vše působí o něco domyšleněji a drží lépe pohromadě. A tady pomalu přecházíme k negativům. I přes to si totiž místy budete říkat, proč daná postava právě udělala to, co udělala. Největší devizou celé série je, že vlastně nemá hlavního hrdinu a ani nějakou jasnou dějovou linku – třeba právě u Harryho byl v každém díle nějaký hlavní dějový oblouk (zatímco zde je to takové mlhavé). Ten sice ve třetí části je (a dokonce se točí okolo fantastických zvířat), přesto není zdaleka tak zajímavý. Mlok Scamander je tu ve změti postav tak nějak do počtu, Brumbál je i zde spíš šedou eminencí, tahající za nitky v pozadí (a jeho plánem je vlastně plán nemít), než plnohodnotný protagonista, ačkoli snímek směřuje k faktickému rozvázání jeho rukou v nadcházejících střetech.

Pravděpodobně nikomu (a to nejen z okruhu fanoušků) neunikla kauza Johnyho Deppa a jeho bývalé manželky Amber Heard (nebudeme se o ní tady rozepisovat, pokud však chcete větší kontext, mrkněte sem), na základě které se herec s rolí záporáka Gellerta Grindelwalda rozloučil a byl přeobsazen. Kormidlo po něm převzal Mads Mikkelsen, který (ať už si o Deppovi a jeho odchodu od ságy myslíme cokoliv) má s hraním ikonických záporáků přece jen zkušeností více. Nutno dodat, že jako Grindelwald je mnohem charismatičtější, méně studený a jako někdo, kdo dokáže pobláznit fanatické davy zkrátka působí uvěřitelněji. Celkově vlastně nakonec kvituji, že tvůrci to prostě pojali podobně, jako v sáze o Harry Potterovi u Brumbála (kde bylo ovšem přeobsazení způsobeno smrtí Richarda Harrise, kterého vystřídal Michael Gambon) – postavu hraje nový herec trochu jinak, ale jede se dál. Byť alespoň ty blonďaté vlasy mu ponechat mohli. Jinak ovšem mohu objektivně říci, že se mi Mikkelsenovo pojetí role líbí ve srovnání víc.

Děj filmu se točí okolo plánu Albuse Brumbála, křížícího plány Grindelwaldovi a jeho fanatikům, jenž si brousí zuby na omilostnění a politickou kandidaturu, která by znamenala válku se světem mudlů  (nebo nečarů, chcete-li). A pak je tu celá linka s Credencem, o kterém jsme se minule dozvěděli, že je asi příbuzný s Brumbálem. Ta se vcelku utěšivě uzavírá a poskytuje odpověď, která nakonec vlastně i dává smysl. Ke starým známým se zde přidává Albusův bratr Aberfoth a čarodějka, která je dost možná jakousi náhradou za Tinu Goldsteinovou, jež se ve snímku jen zběžně mihne. Z celého ansáblu nejvíce vyčnívá Jacob Kowalski, který je jednoznačně nejvtipnějším a nejlépe zahraným protagonistou celé ságy. Jeho reakce coby mudly na kouzelnický svět a interakce s ním mě prostě nepřestanou bavit. Což je smutné vzhledem k tomu, že je vedlejší postavou. Jude Law a Mads Mikkelsen v úlohách Brumbála a Grindelwalda mají potřebnou chemii, dozvídáme se jejich společnou minulost, která dodává potřebný kontext i k Harrymu Potterovi (ačkoli ty, kdo četli knihy vlastně nepřekvapí). Celkově by celý film byl lepší, kdyby byl jen o Grindelwaldovi s Brumbálem (a to nevěřím že to píšu, protože Mloka, a hlavně Jacoba mám jako postavy docela rád). Uspokojivě se uzavírá Credencův příběh (ale i krevní pakt, či vztah Tiny s Jacobem). Nezbývá než být opatrně zvědavi, kam se vše posune v případné čtvrté části.

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství zůstávají další částí ze série, která potěší jen ty nejskalnější a nejméně náročné fanoušky světa Harryho Pottera. Jedná se o průměrný vysokorozpočtový akční blockbuster, který v mnoha ohledech předčí druhý díl, přesto velkou spoustu diváků pořádně zklame. Sice má třetí část lepší scénář (skutečně jsou zde řešena Brumbálova tajemství, i se příběh soustředí okolo zvířat, což minule chybělo – aby dění odpovídalo názvu) a spád, celé sérii však zatím chybí nějaký výraznější moment, nebo hmatatelnější dějový oblouk, který by k sobě více táhl diváckou pozornost. Jde zkrátka zatím o filmy, které sice leckoho potěší, ovšem kdyby nevznikly, asi by nikomu vyloženě nechyběly. Problém jsou pak opět některé scény a vedlejší linky, jež jsou zde tak nějak „na sílu,“ a tedy zbytečně. Ať už jde o návrat do Bradavic a řadu eastereggů, celou linku s Jacobovou hůlkou, nebo bezpočet momentů, kdy jsem byl zmaten a nevěděl, zda se to, co jsem viděl právě odehrálo, nebo šlo jen o jakousi snovou sekvenci (figuruje tu kupříkladu kouzelnický souboj, který se odehraje snad jen v mysli obou protagonistů, protože nikdo okolo na něj nereaguje a oba se posléze rozejdou a film pak pokračuje jako by se nic nedělo). Pokud se vám tak jako mně jednička i dvojka vcelku líbily, neváhejte, budou se vám Brumbálova tajemství líbit možná ještě o fous víc. Pokud ne, vyhněte se jim širokým obloukem. Nebo koštětem…

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství /  Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore
USA, 2022, 143 min
Akční / Dobrodružný / Komedie