Recenze: Ulička přízraků – Vizuálně podmanivé retro o sžíravých ambicích

Guillermo del Toro patří k nejvýraznějším a nejpopulárnějším režisérům současnosti. Jeho tvorbu snad není třeba nějak blíže představovat. Přesto si připomeňme, že naposledy se předvedl v roce 2018 s Tváří vody, za kterou získal hned čtyři Oscary. Jednalo se tak trochu o láskyplnou variaci na klasický snímek Netvor z černé laguny. Jeho novinka Ulička přízraků je natočena na motivy knihy od spisovatele Williama Lindsay Greshama, která ve Spojených státech patří k velmi zásadním dílům žánru noir. Jak se thriller o sžírající touze po moci a slávě vydařil?

Byť to s vyzněním této verze nemá co do činění, stojí přinejmenším pro zajímavost za zmínku, že Ulička přízraků se již jedné filmové adaptace dočkala, a to v roce 1947. Snímek vypráví příběh všehoschopného, ambiciózního muže (Bradley Cooper) s temnou minulostí, který se připojí k cirkusu. Zde se postupně etabluje a objeví v sobě nadání pro manipulaci lidí, kterou spolu s pozorovacím talentem a základy psychologie používá k salonním trikům, založeným na propracovaném systému (které ho naučí jeden z místních cirkusáků), jak v rámci vystoupení číst náchylné jednotlivce.

Předstírá, že je médium a po odchodu z cirkusu se stává slavným a bohatým. Osud mu do cesty přihrává protřelou psychiatričku (Cate Blanchett), s jejíž pomocí se touží dostat k nejbohatším lidem města. Začne proto předstírat, že dokáže komunikovat s mrtvými. A tady přichází nejeden zvrat a zároveň i jeden zádrhel za druhým. Tím nejvýraznějším je možná jakási rozkročenost mezi žánry a to, že hlavní příběhový motiv o cestě na vrchol, boji s vlastními démony, zapletení se do vlastní sítě a pádu na dno zkrátka působí přinejmenším otřepaně. Jako by zručný šéfkuchař vařil s těmi nejlepšími ingrediencemi a nějak se mu to celé trochu připálilo. Pořád je to dobré, ale s lehce hořkou pachutí. Být film o hodinu kratší, nevadilo by to.

První polovinu a vůbec hlavně zpočátku mi film učaroval. Jednak úžasně vyobrazenou atmosférou čtyřicátých let v USA (spolu s Druhou světovou válkou na prahu), jednak groteskním prostředím dobového cirkusu (které del Torovi vyloženě sedí). Spolu se zajímavými postavičkami, jež se okolo hrdiny zpočátku točí. V momentě, kdy se ale protagonista s pomocnicí a přítelkyní v jedné osobě přesouvá do velkoměsta, začíná Ulička přízraků pomalu, ale jistě ztrácet dech. Ačkoli Bradley Cooper je výborný a výrazný herec, charakter, který zde ztvárňuje je úplně nezajímavý a spíš než o antihrdinu se jedná o beskrupulózního zmetka, který manipuluje vším a všemi okolo sebe, což se mu zase musí nevyhnutelně vrátit. Sice zde jak zmíněný, tak všichni ostatní hrají skvěle, ty nejvýraznější postavy jsou ale vedlejší a nikdo tak nedostane potřebný prostor. Zároveň není nikdo vyloženě kladný a zajímavý, což je v tomto případě spíše ke škodě. Nikdo mi při projekci nepřirostl k srdci tak, aby ve mně události na plátně vyvolaly sebemenší zájem.

V Uličce přízraků vítězí forma nad obsahem. Občas se stane, že sledujete film, u něhož si strašně moc přejete, aby se vám líbil. Film, který má všechno. Vtahující atmosféru, barvitý soundtrack, hvězdné a výborně zvolené herecké obsazení, naprosto podmanivý retro vizuál a na oko i velice zajímavý příběh. To vše snímek poskytuje spolu se jménem režiséra za ním stojícím a já vážně chtěl, aby mě to bavilo. Jenomže to nějak nedopadlo. Protože jsem se celou víc než úctyhodnou stopáž, trvající dvě a půl hodiny, kdy od poloviny přinejmenším tušíte, jak to celé dopadne, nudil. Z nádherně zahraného a natočeného snímku, dýchajícího noirovou atmosférou s krásnými lokacemi a výjevy vystupuje do popředí v zásadě banální příběh o muži, kterého doženou vlastní ambice, podvody a zločiny. Příběh, jehož pozvolné tempo vás buď pohltí a budete si jej vychutnávat, nebo vás bude úmorně nudit…

Ulička přízraků / Nightmare Alley
USA, 2021, 150 min
Krimi / Drama / Thriller
Režie: Guillermo del Toro
Hrají: Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman, Mary Steenburgen, David Strathairn, Mark Povinelli, Peter MacNeill, Holt McCallany, Paul Anderson, a další.