Recenze: Shang-Chi a legenda o deseti prstenech

Po sólovce Black Widow, odehrávající se v minulosti, je druhým filmem čtvrté fáze MCU origin čínského superhrdiny jménem Shang-Chi. Snímek rovněž divákům představuje pravého Mandarina (namísto falešného teroristy ve filmu Iron Man 3), organizaci Deset prstenů i nové mytologické bytosti, to vše okořeněné o asijské prvky. Jak se tedy film, který v sobě nese i prvky bojových umění a rodinného dramatu vydařil?

Shang-Chi není přelomový film. Není to ani nejlepší superhrdinský film, co kdy uvidíte. Zvláště ne po tom, co vše už nám v Marvel Studios předvedli a jsme tak jako diváci vlastně docela namlsaní. Je to ale film, který minimálně formou neotřelého prostředí nabízí něco nového. A co víc – funguje a je velmi zábavnou oddechovou sólovkou, představující nám zase docela nový kout marvelovského universa se svébytnou historií (až si jeden říká, kam až se jeden fikční vesmír může rozpínat – asi vážně donekonečna, jako ten skutečný). Až na pár cameí a narážek jde navíc o příběh naprosto svébytný a odříznutý od zbytku MCU. Nevím nakolik je mytologie věrná čínské předloze, působí zde však příjemně neokoukaně.

V mnoha ohledech coby origin funguje Shang-Chi zdaleka nejlépe za opravdu dlouhou dobu. V porovnání kupříkladu s přechváleným Black Pantherem třeba vítězí na plné čáře. Od bezstarostného úvodu, kdy hlavní protagonista s kamarádkou pracuje jako obsluha parkování v hotelu, přes akční sekvence a postupné poodhalování hrdinovy minulosti, jakož i jeho pomalý přerod v superhrdinu a smíření se s vlastním údělem. To ale není jediná linka, kterou film sleduje. Zcela neironicky bylo zmíněné rodinné drama. To se totiž odehrává na pozadí celého hlavního příběhu a prostupuje jím.

A právě to je nosným pilířem celého děje. Minulost protagonistů spolu s jejich motivacemi jsou výborně podané a mají přímou vazbu i na celé finále. Zároveň pak dávají smysl motivace záporáka, kterým je zde Mandarin, ovládající moc prastarých deseti prstenů (což jsou vlastně kouzelné náramky, dávající mu dlouhověkost a superschopnosti a v budoucnu budou mít možná ve světě Marvelu velkou roli). Čím tato marvelovka rovněž překvapí a potěší, jsou nesmírně plynulé a výborně natočené akční sekvence (hlavně ty v první polovině – akci v autobusu, z níž se kousek dostal i do traileru, považuji za vrchol celého filmu).

Co zase naopak nepotěší, jsou místy příliš umělé scény, z nichž CGI přímo prýští a zatímco někdy nabízí dech beroucí scény (sekvence se vzduchem plující vodou), jindy zase působí poněkud lacině. Rovněž i místy příliš klišovitý scénář, používající ty samé příběhové šablony, které jsme viděli ve všech „originových“ MCU sólovkách může leckoho nudit. Zde představovaná nová mytologie pak rovněž může působit poněkud ploše a nezačleněná do fikčního universa (což je vlastně výhodou a nevýhodou zároveň). Po akčnější a dynamické první polovině pak film trochu ztrácí dech, aby jej nabral těsně před přepáleným počítačem generovaným finále, jež si s perfektními kung-fu scénami zezačátku moc nezadá. Některé z postav se navíc vše naučí příliš rychle, což podtrhuje fakt, že je Shang-Chi někdy až příliš naivní – disneyovský.

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech je nakonec nesmírným překvapením, které sice díru do světa neudělá, za to však spolehlivě zabaví a vlastně divákům přinese příjemnou akční fantasy pohádku, která výborně pracuje s novými postavami, jež mezi sebou mají nepopiratelnou chemii a jejich důvody a motivace pro to co dělají jsou dostatečně uchopitelné a uvěřitelné. Mandarin (nesoucí docela jiné jméno) zde funguje spíš jako tragická postava než jako typický záporák, což mu dodává lidštější rozměr a je docela dobře možné, že s ním budete i část filmu sympatizovat a jeho osudu vám bude líto. Byť se ve spoustě ohledů jedná o generickou marvelovku, sympatické postavy, místy příjemně humorně odlehčený tón, vymezení se vůči v minulosti MCU utvořeným chybám a zasazení jich do kontextu (dojde i na nějaké to nečekané překvapení) dávají dohromady veskrze příjemnou podívanou. Jde o to, čím by komiksové filmy měly primárně být – nefalšovanou, přímočaře oddychovou zábavou s dobře natočenou akcí. Po mírném žánrově neukotveném zklamání, které přinesla nedávná Black Widow mne Shang-Chi potěšil a byť v komiksech nejde o žádné velké jméno, do filmového světa se uvedl skvěle…

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech / Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
USA 2021, 133 min
Akční / Dobrodružný / Fantasy