Recenze: Iron Man 3 (2013)

Iron Man 3

Marvel oficiálne odštartoval „fázu 2“ s filmom Iron Man 3 a ten hneď odpovedá na otázku, že či po epickom superhrdinskom crossoveri The Avengers ešte stále môžu tieto postavy fungovať a excelovať v samostatnom príbehu.  A najmä, či stále dokážu prekvapiť a prekonať predchodcov.

Excentrický miliardár Tony Stark, ktorý dokázal utiecť z pekla ktoré predstavovala jaskyňa v Afgánskej púšti a znovu sa zrodil čoby nová bytosť, Iron Man, sa po záchrane New Yorku a celého sveta ako člen tzv. Avengerov tentokrát čelí nebezpečnému teroristovi Mandarinovi, ktorý dáva svetu lekcie cez jeho atentáty na rôzne miesta na zemi, kde doslova neostane kameň na kameni. Naviac sa musí postaviť aj jeho záchvatom úzkosti, ktoré mu zapríčinilo nové, nebezpečné a nekonečne prekvapujúce členstvo v týme Avengers a jeho nechcený výlet do vesmíru s atomovou hlavicou ktorá mala odpáliť New York počas útoku Lokiho armády. Aby toho nebolo málo, tiene ďalekej minulosti, keď ešte nebol Železným mužom, ho doháňajú.

Iron Man 3
Iron Man 3

Po tom, čo sme videli vo filme The Avengers, teda ultimátne zoskupenie superhrdinov z rôznych kútov vesmíru a rôznych časových období, úprimne sme si nedokázali predstaviť čo sa bude dať stmeliť po tom. Teraz, keď už poznáme jednotlivé osudy hrdinov a ich príbeh a videli sme ich aj v jednotnom zoskupení, je dôležité pohnúť sa ďalej, a to do ich budúcnosti, kedy sa každý vydal dočasne svojou cestou lebo svet, aj keď je vo veľkom nebezpečenstve na rôznych frontoch, nepotrebuje ich pokope. A zatiaľ čo Thor bude vo svojom druhom príbehu bojovať proti intergalaktickým hrozbám a Captain America ostal v centre diania S.H.I.E.L.D.u, Iron Man aka Tony Stark sa vrátil domov a pokračoval vo svojom malom-veľkom svete s milovanou Pepper a jeho hobby, tvorení nových generácii jeho oblekov. Teda Iron Man 3 ostal viacej pri zemi a skorej nás nachystal na to, čo nás v druhej fázy ešte len čaká.

Iron Man 3 a nový oblek
Iron Man 3 a nový oblek

Od tretieho dielu Iron Mana sa očakávala epická a osudová polo-bodka za príbehom Tonyho Starka o sile aspoň prvého dielu čo sa týka príbehu a Avengers čo sa týka akcie. To aj oficiálne dostálo, avšak Iron Man 3 nie je až tak osudový a temný film, ako sa od neho očakáva. Skorej ostal v tej jednej, viacej zábavnej než temnej rovine rozprávania príbehu. Preto v podstate zo svojej osobnej trilógie vôbec nevyčnieva. Oproti druhému dielu, ktorý je viacej kritizovaný než ospevovaný však disponuje jednou obrovskou vecou- o scenár a réžiu sa postaral legendárny Shane Black. A práve on dodal do Iron Mana 3 jeho vlastný svojrázny rukopis ktorý pomohol filmu odlíšiť sa od zvyšku filmov od Marvelu.

Ten sa chopil čoby režisér filmu o veľkosti tohoto kalibru po prvý krát (pred tým len príjemná akčná komédia Kiss Kiss Bang Bang) a hneď to dopadlo perfektne. Spolu so svojím vlastným scenárom, do ktorého čerpal z legendárneho komixu Extermis, to je nenahraditeľná a v rámci Marvel filmov inovatívna cesta. Rovnako, ako sa snažil Kenneth Branagh zakomponovať jeho obľúbené Shakespearovsé intrigy do Thora, Shane Black zakomponoval do Iron Mana 3 svoje obľúbené prvky z jeho buddy komédií ako Posledný skaut a celý film tak dostal nový stupeň zábavy. Nechýbali hlášky, zbrane, vyšetrovanie a skvelý príbeh, typické pre Blacka, a zároveň nechýbali ani prvky charakteristické pre filmy od Marvelu, teda akcia, výbuchy a skvelý vizuál. Teda nebojím sa povedať, že tým pravým hrdinom je tu Shane Black a patrí mu všetká úcta.

Mandarin
Mandarin

K dokonalosti celého filmu chýba snáď len lepší scenár, ktorý je u tohoto typu filmov pochopiteľný, avšak niektoré prázdne slová a pomerne pomalší rozbeh trošku zamrzia. Samozrejme, celkový zvyšok a skvelé hlášky to dotiahnú dôstojne do konca, celkovo dopracovať tie malé nedostatky by však z parádneho filmu urobilo aj dokonalý film, samozrejme len v kontexte super hrdinských popcornových filmov.

Vizuálne efekty sú neskutočné a hravé, v pamäti vám určite ostanú scény útoku na dom Tonyho Starka, detailne vymodelované obleky rôzneho druhu, či už skvelý akčný koniec, ktorý však nieje ani zďaleka tým highlightom celého filmu, pretože všetky veľké scény a bitky sú naozaj veľké.

Záver:

Začiatok „fázy 2“ sme si nemohli priať lepší. Obsahuje dostatok skvelých scén, skvelý soundtrack Briana Tylera, skvelých hercov na čele s Robertom Downey Jr. a Benom Kingsleyom (jeho postava na jedničku, nečudujem sa že ju zobral 🙂 a hlavne neostáva nič dlžný zvyšku univerza. Shane Black zobral svoju povinnosť scenáristu a režiséra s najväčším nasadením a podáva nám skvelý a prekvapivý príbeh, skvelú akciu a suverénnu réžiu. Film naprataný akciou, efektami a hláškami ako z old-schoolu aký milujeme, Iron Man 3 očakávania splnil.

P.S. Túto výčitku som si nechal až nakoniec. Legendárne potitulkové scény boli vždy dôvod, prečo na filmoch od Marvelu prečkať aj záverečné titulky. V tomto prípade slúži potitulková scna len na dve veci: objasní absolútne banálnu vec (Tonyho výpoveď) a totálne neštve ľudí, ktorý si v kine posedeli o minimálne 6 minút dlhšie v očakávaní niečoho veľkého. Takže varovanie: Nečakajte na potitulkovú scénu!

• Iron Man3
  • Akční / Sci-fi / Thriller
  • USA / Čína